VD Oefeningen Misbruiken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaRoosje

VD Oefeningen Misbruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:39

Hoii, Ik ben mijn pony vrijheidsdressuur aan het leren, maar ze snapt er niet echt wat van. Ook misbruikt ze de oefeningen. Ze doet half trappend de jambette en ze loopt de hele tijd met hoef over de grond te schrapen. Ik doe clickertraining, maar dat snapt ze ook niet echt. Heeft iemand tips?

Legoblokje

Re: VD Oefeningen Misbruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:41

Misschien veel sites goed doorlezen..

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:44

Www.nalanta.nl of .com een van de 2 is van eva en jesse, is echt een goeie site en je kan ze ook nog om raad vragen

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 20:46

Je pony snapt het wel maar jij snapt het nog niet :))

Het is aan jou om je pony een goede basis aan te leren, met voedsel weigeren, wijken voor druk etc. Niet direct beginnen met kunstjes als je pony nog geen idee heeft hoe hij/zij met beloningen moet omgaan.
Consequent en geduldig zijn is het belangrijkste, als je pony zomaar oefeningen uitvoeren niet belonen, maar negeren.

Maar, eerst beginnen met een goede basis dus. Lees de site in mijn onderschrift eens door ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 08:47

Wat Borisje zegt dus.

Dit is jou eigen fout, want je pony snapt het weldegelijk, alleen die doet het buiten de commandos om. Jij zal niet consequent zijn en de basis er niet goed in hebben zitten, ik zou als ik jou was me in wat dingen gaan verdiepen.

Dat kan hier: vrijheidsdressuur.nl en nalanta.nl

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:31

Je pony snapt dat ze iets moet doen, maar begrijpt nog niet wanneer ze iets moet doen. Ze is enthousiast, hoe zou je zelf zijn? Natuurlijk wil je pony alles uit de kast trekken om jou aan het belonen te krijgen.

Aan jou om die jambette op commando te zetten en niet vergeten: niets doen is ook iets doen. Beloon dus ook de momenten waarop je wil dat je paard met zijn vier benen op de grond staat en ze dit ook doet. De rest negeren, tenzij je het vraagt.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:37

Voedsel Weigeren enz dat kan ze wel, www.nalanta.nl heb ik al doorgelzen en zo ben ik gestart.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:29

Dan wordt het tijd voor een lesje, als het je zelf niet lukt :j

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 14:00

eerst de basisdingetjes er goed in stampen, volg, achteruit lopen, flemen, rondje, en dan steeds opbouwen

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:09

isawessels00 schreef:
eerst de basisdingetjes er goed in stampen, volg, achteruit lopen, flemen, rondje, en dan steeds opbouwen

Noem je nou basisoefeningen op want fleem behoort niet tot basis dingen haha x'D

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:25

Ik zou beginnen met terug gaan naar de basis. Zoals er al is gezegd zou ik je aanraden om les te nemen :)

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:51

Ik zou zelf ook een topic openen, maar eigenlijk valt mijn vraag ook onder dit topic. Mijn paard tilt van zichzelf altijd al zijn voet op, laat deze dan in de lucht hangen. Nu ik met vd /clicker bezig ben doet hij dit vaker. Hij krijgt alleen een beloning wanneer hij op stemcommando een 'kunstje' uitvoert. Hoe 'straffen' jullie dit gedrag?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:55

Ik denk dat grondwerk je een hoop goeds zal doen :) Succes verder!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:06

:j Wellicht beter om een les te nemen. Op 1 les steek je veel op en kun je zó lang verder!

Mjelle_G schreef:
Ik zou zelf ook een topic openen, maar eigenlijk valt mijn vraag ook onder dit topic. Mijn paard tilt van zichzelf altijd al zijn voet op, laat deze dan in de lucht hangen. Nu ik met vd /clicker bezig ben doet hij dit vaker. Hij krijgt alleen een beloning wanneer hij op stemcommando een 'kunstje' uitvoert. Hoe 'straffen' jullie dit gedrag?

Dit is hilarisch :') Schooierd.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:35

Vaak heb je inderdaad maar 1 lesje nodig en kun je een heel eind verder komen :j
Probeer eens goed uit te zoeken hoe je een paard precies beloond en 'corrigeert' tijdens het werken met voer :)

Hier een artikel over clickeren en voerweigeren
http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Een oefening om het clickeren voor je paard te bevestigen:
http://www.visibreteam.nl/targetten/

@Mjelle_G
Op stemcommando is niet heel erg handig, een paard herkent alleen klanken en elke klank lijkt dus opeens op het woord voor de oefening als een paard fanatiek is. Houd het liever duidelijk met een zweep commando en bij kleine oefeningen een hand commando (wel altijd + stem)

En straffen? De beste correctie is.... Negeren! Negatieve aandacht is ook aandacht, een tik geven is nergens voor nodig en negeren is het ergste wat je een paard volgens hem kan aandoen :j Gaan ze gericht uitslaan naar jou tijdens een jambette, dat is het enige moment dat een tik en achterwaarts zetten op zijn plaats is.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:42

Het gedrag negeren doe ik al een half jaar, maar meneer blijft het doen. Daarnaast is het een zweep en stemcommando wat ik geef bij de jambette (had ik niet goed beschreven). Maar bedankt iig! Ik zal kijken of het negeren op den duur werkt!

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:14

inderdaad. probeer te beginnen bij het begin en niet te snel willen gaan!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 06:42

Gedrag dooft uit wanneer het niet nuttig is (genegeerd wordt). Je krijgt wat je beloond of je nu clickertraint of niet. Kennelijk geef je je paard op een of andere manier aandacht of een beloning wanneer hij zelf kunstjes aanbiedt.

Dat je paard het niet snapt heeft te maken met de duidelijkheid die de trainer geeft. Je paard doet gewoon wat hij denkt dat jij bedoelt.

Ik zou alleen het gedrag belonen wat je vraagt, de rest negeren. Echt negeren. en alleen een voerbeloning geven NA de click. Misschien nog even terug naar de basis van het clickeren:
bekend maken met de clicker: click = beloning
de basisoefeningen gaan trainen:
-aanraken van een target
-hoofd laag
-op een mat staan**
-achterwaarts
-happy faces (oren naar voren)
- grown ups are talking... (niet schooien, niet om voer en niet om aandacht)

** als je hem op een mat leert staan, beloon je voor bv 2 (voor)benen op de mat. Als de 2 voorbenen op de mat staan, kan hij dus niet schrapen of stampen.

Als je een gedrag traint (been in de lucht, dus jambette) dan train je ook altijd de tegenovergestelde oefening: benen aan de grond. Dan is er niet 1 oefening waar je paard voor wordt beloond, maar ook die -tegenovergestelde- andere oefening.

VOor benen aan de grond kun je altijd belonen, want dat is veilig gedrag. ZO maak je 4 benen aan de grond het "default"gedrag ipv de jambette/stampen

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 07:52

Een heel belangrijke sleutel is: Geduld.

Je moet je pony niet in één keer alles willen aanleren. Als je meerdere keren per week oefent, bijvoorbeeld 2 of 3 keer per week, dan zul je zien dat je pony een deel van de stof van de vorige keer heeft onthouden.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:39

@hippologic
bedankt voor de tips. Het probleem is echter dat ik zijn gedrag qua voet optillen absoluut niet beloon. Tijdens clickertraining beloon ik pas wanneer hij zijn voeten alle vier op de grond heeft. Tijdens het poetsen, negeer ik zijn voet en ga door met poetsen. Als hij dan na een tijdje zijn voet op de grond neerzet, beloon ik dat met mijn stem. Wanneer ik hem uit stal wil halen en hij tilt zijn voet op wacht ik net zolang tot hij alle vier de voeten op de grond heeft. Van mij krijgt hij dus absoluut geen positieve beloning bij voet optillen. Maar ik ga eerst weer door met het negeren van het gedrag, hoop dat het uiteindelijk zal stoppen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 03:24

Weetje, Mjelle, *ik* bepaal niet of jouw paard beloond wordt, je paard ervaart het als een beloning. Of niet.

Ik zal zeggen wat ik lees uit jouw verhaal.
Citaat:
Tijdens het poetsen, negeer ik zijn voet en ga door met poetsen.

Ik denk dat hij het poetsen wel leuk vindt en hij denkt dat dit de bedoeling is. Doorgaan met poetsen is iets heel anders dan negeren. Negeren kan zijn: je omdraaien en niet meer je paard aanraken en vooral niet kijken of weglopen (uit zicht).

Citaat:
Als hij dan na een tijdje zijn voet op de grond neerzet, beloon ik dat met mijn stem.

Ik vermoed dat hij een stembeloning gewoon niet als beloning op vat. Heb je dat beloningswoord consequent 'opgeladen' net als de clicker? Maw dat het een secondaire reinforcer is geworden?

Ik denk gewoon dat hij het poetsen een grotere beloning vindt dan dan een beloningswoord. Daarom gaat hij tijdens het poetsen door met waar hij voor beloond wordt: gepoetst worden.

Mijn tip zou zijn: zet 4 benen aan de grond op een veel hogere beloning: bv een grote hand vol biks.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:09

Aah eyeopener! Ik ga er zeker mee bezig