schema longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

schema longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:15

Hallo,

Mijn verzorgpony staat nu al zo'n drie maanden stil omdat we alleen een weide tot beschikking hebben. Met dit weer kunnen we daar natuurlijk niet in rijden of longeren dus zodoende heeft ze nu een aardig buikje gekregen. Ik ben van plan deze bij beter weer er af te gaan trainen door te longeren. Ik heb alleen geen idee wat voor schema ik moet aanhouden? Met hoeveel minuten kan ik beginnen? Hoeveel minuten er steeds bij? Na hoelang langer longeren? Ik zat te denken aan beginnen met een kwartier in totaal, drie keer per week en dan elke week 5 minuutjes langer? Maar is dat niet te lang en te veel?

Groetjes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 15:17

Ik zou inderdaad beginnen met een kwartiertje en dan de tijd goed verdelen tussen links- en rechtsom en lekker lang in en uitstappen aan de hand er voor en er na.

Veel overgangen en tempowisselingen laten maken, daar worden ze sterk en los van.
Later pas de galop erbij pakken, of anders starten met 1 rondje.

Ik zou het uitbouwen tot een half uur, langer zou ik niet gaan longeren, dat is te belastend.
Je kunt in dat half uur het werk gewoon verzwaren door steeds meer te vragen.

fourseasons

Re: schema longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 17:04

Galop zal ik er in het begin ook inderdaad niet bij doen, denk alleen dat ze het de eerste keer vanzelf wel gaat doen in haar dolle minuten aangezien ze al best lang stil staat. :P

Tempowisselingen hebben we vorige zomer goed geoefend dus dat moet wel lukken. :j Halfuur vind ik inderdaad ook lang genoeg, anders word het inderdaad te veel en ik denk ook na een tijdje te saai voor haar.

Kan ik elke week vijf minuten er bij doen denk je? En is drie keer in de week goed of te veel, in het begin dan want later zou ik dit ook een beetje uitbouwen denk ik.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 17:13

Hoi, ik zit met dezelfde probleem als jij hoor.Mijn 2 tinkers lopen ook in de wei en geen goede bak om in te rijden. De ruin moet ik nog steeds door rijden en staat ook al een maand of 3.5 stil. Ik wil hem weer gaan longeren een minuutje of 20 in stap en draf en als de tijd om is met longeren dan ga ik er op zitten om hem zo uit te stappen.

Begin gewoon rustig met longeren in stap en draf. 15 a 20 minuten.Meer laten stappen in de begin en met de draf opbouwen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:00

Ja maar dan heb ik alsnog deze vragen die ik al eerder stelde. :)) Kan ik elke week vijf minuten er bij doen denk je? En is drie keer in de week goed of te veel, in het begin dan want later zou ik dit ook een beetje uitbouwen denk ik. Opbouwen qua stap/draf/galop en beide kanten weet ik al hoe ik dat ga doen want dat deed ik vorige zomer ook maar qua tijden en x keer in de week hield ik niet echt een schema aan wat ik nu dus wel wil doen. :j

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:29

Ik denk dat je prima 3x in de week kunt beginnen met longeren hoor ;)
15 minuutjes lopen is ook prima. Paarden kunnen heel wat hebben.
Zorg er eerst gewoon voor dat er steeds een rustdag tussen zit.
En die 5 minuten opbouwen per week lijkt me ook geen probleem :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:59

Oké, dan kan kan ik nu wel een mooi schema maken. :j Dit topic kan dus gesloten worden. :)