Lang longeren, mentaal te zwaar of juist te licht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Lang longeren, mentaal te zwaar of juist te licht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 00:39

Hallo mede paardenliefhebbers!

Ik was vandaag tijdens het werken in de longeercirkel aan het denken, hoe zou een paard dat longeren toch vinden?
En dan gaat het mij puur om het mentale, niet om het fysieke.

Is lang longeren, en dan spreek ik over langer dan 45 minuten, mentaal te zwaar of juist te licht voor een paard? En zijn er mensen die zo lang longeren?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hebben jullie net paarden die het idee hebben dat ze maar een simpel rondje lopen en niet veel moeite hoeven doen?
Of zijn er net paarden voor wie langer dan een bepaalde tijd het longeren mentaal toch 'te zwaar' wordt? En hoe uiten ze dat dan? Tegendraads worden, weg willen rennen uit het rondje of zich misschien mentaal wel gewoon afsluiten en blokkeren?

En zou er ook verschil zijn tussen longeren met verschillende hulpteugels?

Vind het iets interessants waar ik al heel de dag over aan het denken ben.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Zelf longeer ik meestal een klein half uurtje.

Nogmaals, ik wil het hier puur over het mentale hebben, niet over het fysieke van het paard.

Brand los!

Nirvana_

Re: Lang longeren, mentaal te zwaar of juist te licht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 00:57

Lijkt mij dat een lange tijd longeren mentaal erg zwaar is voor het paard - omdat het zo saai is. Het kan wel, maar hou het dan leuk en uitdagend voor je paard. Veel (schijn)overgangen, balkje in de bak etc. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:01

Als longeren domweg rondjes lopen wordt, en dan een half uur lang, is het dodelijk saai.
Ga je je paard uitdagen om mee te denken, regelmatig van hand en van tempo verandert, kan longeren heel interessant worden. Om regelmatig van hand te veranderen zou je je paard los moeten longeren. Of een kaptoom of touwhalster gebruiken waar je niet iedere keer hoeft om te clippen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:02

Dat is net wat mij zo bezig houd.

Is het mentaal te zwaar als je alleen maar saai hem heel de tijd hetzelfde rondje in stap, drad, galop laat lopen.
Of wordt het mentaal te zwaar als je er ook nog eens dingen aan gaat toevoegen (lees: balkjes, hulpteugels, etc.) :)

Ik zit echt op een punt dat ik het zo fascinerend vind en me er echt in ben aan het verdiepen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:02

Cassidy schreef:
Als longeren domweg rondjes lopen wordt, en dan een half uur lang, is het dodelijk saai.
Ga je je paard uitdagen om mee te denken, regelmatig van hand en van tempo verandert, kan longeren heel interessant worden. Om regelmatig van hand te veranderen zou je je paard los moeten longeren. Of een kaptoom of touwhalster gebruiken waar je niet iedere keer hoeft om te clippen.

Of een bit tussenstukje! Heel handig dingetje!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:14

Ik denk dat het niet anders als onder het zadel hoeft te zijn. Ook dat kun je zo saai maken als je zelf wilt.
Veel afwisselen, tempo wisselingen, bv achterhand naar buiten laten zwaaien, vergroten en verkleinen van de cirkel, allerlei dingen kun je doen om je paard echt aan het werk te zetten en het ook afwisselend te houden aan de longeerlijn.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 01:21

Je kunt het zo afwisselend maken als je zelf wilt en denk dat je je eigen paard het beste kent of het paard wat je longeerd, en dus ziet wanneer hij of zij er genoeg van heeft.
Een uur rondjes lopen zonder figuren en tempo wisselingen is ook dodelijk saai...

Een bit stukje vind ik persoonlijk een onding om te longeren als je iets wat druk hebt op de lijn heb je druk op de buitenzijde van het bit
Persoonlijk longeer ik liever met dubbele longe

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 01:51

Dus jullie vinden:

Veel verschillende dingen aan de longe doen is mentaal net niet zwaar voor het paard.
Te weinig variatie aan de longe (alsmaar hetzelfde saaie rondje) is mentaal wel (te) zwaar?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:10

Min of meer
Even in een ander opzicht
Je doet de hele dag het zelfde werk op een gegeven moment heb je het mentaal gezien gehad dat is vervelend en ''zwaar''
Krijg jij ander werk erbij wat dus voor variatie zorgt is het een stuk prettiger werken

of

Je werkt achter een receptie en er komt niemand langs dat is saai en je verveeld je je tijd wil je wel vooruit kijken
Of je word aan het werk gezet er komt regelmatig iemand binnen en voor dat je het weet zit je werk dag er weer op

Kortom saai rondjes lopen voor je paard werkt het zelfde is demotiverend en het lijkt een eeuw te duren
Laat je hem afwisselend werken volte verkleinen, volte vergroten, overgangen en laat hem eens rechtdoor lopen (dat je zelf mee loopt op de middenlijn natuurlijk) en regelmatig van hand veranderen
Dan heeft je paard afwisseling en is het net als op jou werk veel leuker en heb je er plezier in en gaat de tijd zo voorbij

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 02:14

Zo denk ik er dus ook over.
Duidelijke vergelijking.

Enkel vraagt mijn andere helft zich dan weer af:

Zouden paarden niet denken: Lekker gewoon rustig een rondje lopen en niet veel doen, kan ik zometeen weer lekker naar de wei, lekker eten etc.

En als ze net veel moeten doen: Oh nu kan ik niet rustig mijn rondje lopen, nu moet ik ook nog in een houding en over die balken en omdraaien en nu weer versnellen en vertragen en daar komt die balk weer en blablabla..

(Ben slecht in dingen opschrijven, maar denk dat jullie de gedachtes erachter wel zullen begrijpen) :P

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:16

Ik zou zeggen de andere helft heeft ongelijk :')
Een half uur een saai rondje lopen is toch dodelijk de tijd gaat langzaam
Een half uur afwisseling is veel leuker en gaat de tijd toch sneller
Helaas kan ik ook nog niet in een paarden hoofd kijken probeer het wel maar het lukt me steeds niet....

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:28

Niet denken als een mens ... :D

Paarden denken niet zo uitgebreid en kunnen niet met voorbedachte rade iets doen of bedenken... Alleen al de vraag of het saai is om te (lang) te longeren is het vermenselijken van een paard. Een paard heeft dit soort gevoelens niet zoals wij. Als het paard niet geactiveerd wordt, zal hij vertragen, dat is normaal gedrag. Dus als wij lang longeren zonder uitdaging of activering, zal het paard vertragen en dat wordt al snel gezien als verveling.

Ik persoonlijk zou niet zo lang longeren, de belasting voor het lichaam op de volte is toch best hoog, zeker als de bodem zwaar is. Wil je toch voldoende beweging geven, kun je beter korter longeren en dan nog wat vrije beweging geven of aan de hand wandelen als het niet anders kan.

Als ik longeer, ben ik absoluut niet bezig met hoe mijn paard dit vindt, ik zet hem /haar gewoon aan het werk met een doel waarbij ik rekening hou met het lichaam en mogelijkheden.
Aan de andere kant, als mijn paard aangeeft dat er iets niet oké is, luister ik daar wel weer naar want dat is puur instinctief gedrag van het paard. Het idee dat een paard bv zou kreupelen om onder het werk uit te komen, geloof ik absoluut niet :n

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 02:32

Ja, konden we dat maar he! Zou zoveel gemakkelijker zijn. :D

Maar juist omdat paarden zo een gewoonte dieren zijn, vraagt mijn soms irritante maar toch zo nieuwsgierige en geïnteresseerde kant zich af, of ze niet toch liever het patroon van het simpele longeren willen volgen, dan steeds iets anders te moeten doen tijdens het longeren. En dan bedoel ik wel dingen die steeds nieuw voor ze zijn en waarbij ze steeds weer even moeten denken.

Wij zien in dat een uur afwisseling veel sneller om gaat, maar zou een paard besef van de tijd hebben zoals wij dat doen? Dat denk ik namelijk weer niet.

@Ibon: Klopt wat je zegt, maar dan spreek jij nu voornamelijk over het fysieke. En dat is weer iets anders, of het goed is zo lang te longeren enz. Daar zijn al topics genoeg van denk ik zo.
Ook het inderdaad 'kreupel' gaan lopen om onder werk uit te komen geloof ik ook niet zo in.

En over het nadenken zoals wij mensen doen tegenover paarden heb je gelijk in.
Wij willen dat het paard daar loopt en hebben een bepaald doel voor ogen.
Paard zal echt geen idee ervan hebben wat ons doel voor die dag is, tot op het moment dat wij het van hem vragen.
Dat is net wat mij ook interesseert. Kan een paard ergens mentaal moe van worden, als hij niet eens weet hoe lang hij nog aan het werk moet? Of wat we erna nog van hem zullen vragen? Een paard zal niet zo ver vooruit denken.

Edit: Reactie op Ibon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 02:42

Qua belasting staat dacht ik 1/2 uur longeren gelijk aan 1 uur rijden (dressuurwerk). Langer dan dat longeren zou ik zeker niet willen alleen al omdat zo lang enkel op de volte werken fysiek erg belastend is. 45min. naast de fiets (in het kader van onbelast bewegen maar wel trainen) heb ik dan weer geen problemen mee.

Sommige paarden gaan na een paar rondjes op standje automatisch, maar anderen gaan zich vervelen en gaan dingen verzinnen, want er gebeurt niks. Hoeveel afwisseling er nodig is tijdens het longeren zal dus van het paard afhangen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 03:00

Je kan ook zeggen een paard is een gewennings dier/houdt van hetzelfde. Elke keer wat nieuws levert hem elke keer "stress" op (ene paard natuurlijk meer als de ander). Dus kan ook als intensief worden ervaren.

Sowieso vraag ik me af waarom je langer dan een half uur zou longeren?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:41

Ik denk dat het ook nog eens per paard verschillend is. Om weer even de vergelijking door te trekken naar mensen, sommige mensen staat hele dagen aan de lopende band precies het zelfde werk te doen, dag in dag uit en vinden dat heerlijk. Die hebben geen ambitie om hogerop te komen, interessanter of uitdagender werk te krijgen, die vinden rust in het precies weten wat er van ze verwacht wordt en wat ze zelf kunnen verwachten. Die gaan na 8 uur schroeven draaien tevreden naar huis. Ik ken ook mensen die gillend gek zouden worden in dezelfde omgeving.

Ik denk dat je dus ook paarden niet moet generaliseren. Het ene paard zal na 2 rondjes al gaan kijken of er niet iets is waar hij van kan schrikken voor wat leven in de brouwerij, de ander zal juist gewoon zijn rondjes lopen en geirriteerd raken als er ineens iets anders gevraagd wordt.

Ik denk ook dat het uiteindelijk veel meer bij jezelf ligt. Zo zal ik mijn paarden nooit in een stapmolen zetten, ik vind dat zulke verschrikkelijk geestdodende dingen, ik kan me niet voorstellen dat een paard er blij van wordt. Maar dat heeft wrs meer te maken met het idee "stel dat ik zelf rondjes in dat ding zou moeten lopen, wat zou ik daar van vinden?" Nou, dat wil ik mijn paard dus ook niet aan doen! Terwijl hij het wrs totaal anders zou beleven als dat ik het in gedachte beleef.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:53

Ik longeer altijd zonder lijn, op lichaamstaal.

Een van die shetten die een tikkeltje autistisch is die vind het heerlijk om gewoon dom rondjes te moeten lopen, ontspant hij echt van. :j En als jouw lichaamstaal verkeerd is gaat hij gewoon stil staan. (perfecte leerpony. *D ) Hij heeft duidelijkheid nodig, en ik doe meestal eerst loswerken en dan springen en dan even een hulpteugel er aan. :)

Terwijl de andere na 5 minuten als zoiets heeft van "Waar kan ik een uitgang creeëren, hmm volgens mij gaat daar het draad wel kapot als ik er tegen aan loop. :)* Die moet ik echt vanaf moment 1 bezig houden met balkjes en hulpteugels en tempowisselingen. :P

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:44

Hoe zwaar iets mentaal voor een paard is, hangt heel erg af van het karakter van het dier. Sowieso kunnen ze niet vooruit denken, ze leven in het hier en nu en denken niet over wat er straks zal gaan gebeuren. Of ze het als saai of uitdagend zullen ervaren, hangt af van de interne behoeftes van het paard op dat moment. Heeft het dier vooral behoefte aan lopen, dan zal 'saai' rondjes lopen heel fijn kunnen zijn. Heeft het dier behoefte aan verandering, aan uitdaging, dan zal hij zich kapot vervelen als je geen uitdaging geeft.
Mijn paarden zijn echte tegenpolen hierin. Mijn inmiddels gepensioneerde fjord heb ik nooit blij kunnen maken met longeren of rijden in een bak. Verveelde zich altijd rot, hoeveel oefeningen ik hem ook gaf. Lekker door het bos waar van alles te beleven valt vond hij veel leuker. Dressuuroefeningen gingen dan ook beter, omdat hij dan wel bereid was braaf te luisteren. In de bak was hij vaak niet te genieten en bleef het een strijd. Kortom, voor hem was longeren an sich al een vervelend iets en daarmee mentaal zwaar voor hem. Mijn andere paard is dus totaaaaal anders. Hij heeft zoveel behoefte aan veiligheid en sleur, dat elke dag hetzelfde rondje voor hem juist heel prettig is. Saai longeren is voor hem dus juist niet mentaal zwaar. Hij trekt het juist totaal niet als je continu iets anders van hem vraagt, dan slaat zn hoofd echt op tilt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:05

Dat hangt er echt vanaf wat voor karakter je paard heeft. Zat paarden die het wel prima vinden, al is zo'n rondje lopen ook wel zwaar :+
En er zijn ook genoeg paarden die zich dood zullen vervelen met alleen maar rondjes lopen en dus juist liever wat balkjes en oefeningen tussendoor hebben.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-14 14:16

Zwerte schreef:
Hoe zwaar iets mentaal voor een paard is, hangt heel erg af van het karakter van het dier. Sowieso kunnen ze niet vooruit denken, ze leven in het hier en nu en denken niet over wat er straks zal gaan gebeuren. Of ze het als saai of uitdagend zullen ervaren, hangt af van de interne behoeftes van het paard op dat moment. Heeft het dier vooral behoefte aan lopen, dan zal 'saai' rondjes lopen heel fijn kunnen zijn. Heeft het dier behoefte aan verandering, aan uitdaging, dan zal hij zich kapot vervelen als je geen uitdaging geeft.
Mijn paarden zijn echte tegenpolen hierin. Mijn inmiddels gepensioneerde fjord heb ik nooit blij kunnen maken met longeren of rijden in een bak. Verveelde zich altijd rot, hoeveel oefeningen ik hem ook gaf. Lekker door het bos waar van alles te beleven valt vond hij veel leuker. Dressuuroefeningen gingen dan ook beter, omdat hij dan wel bereid was braaf te luisteren. In de bak was hij vaak niet te genieten en bleef het een strijd. Kortom, voor hem was longeren an sich al een vervelend iets en daarmee mentaal zwaar voor hem. Mijn andere paard is dus totaaaaal anders. Hij heeft zoveel behoefte aan veiligheid en sleur, dat elke dag hetzelfde rondje voor hem juist heel prettig is. Saai longeren is voor hem dus juist niet mentaal zwaar. Hij trekt het juist totaal niet als je continu iets anders van hem vraagt, dan slaat zn hoofd echt op tilt.

Dit zijn dus inderdaad super duidelijke verschillen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:16

Longeren (dus niet doelloos rondjes moe laten worden) is een training als een ander.
Zeker als je combineert met tempowissels, overgangen etc. (variatie enkele en dubbele longe)
Jonge paarden longeer ik wel niet zo graag. Die zet ik eerder bijgezet los in de binnenbak, om zo teveel eenzijdige belasting te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door bulck op 28-02-14 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:20

Ik longeer ook vaak los, dan leg ik soms weer wat balkjes en maak een sprongetje ervan andere keer weer bijzet en dan weer met halster of dubbele lijnen weer een keertje vrij longeren dan mag ze ook gewoon rennen bokken en vliegen doen, de ene keer is het conditie andere keer spieren of concentratie. veel afwisseling heeft de mijne ook nodig anders merk ik het gelijk.

Ik denk dus dat je heel veel moet afwisselen ook met het tuig wat je gebruikt. Dan is het voor een paard veel minder saai.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:19

longeren is fysiek vrij zwaar voor een paard.En voor jonge ,grote paarden niet goed.Zeker niet lang longeren.

BasBasBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:55

Het is door de rondjes fysiek heel zwaar, en vaak ook geestdodend doordat je na 45min de meeste oefeneningen wel hebt gedaan