Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waratje schreef:Voordat iemand je goede tips kan geven, zul je eerst moeten aangeven wat jij en je paard ondertussen wel beheersen.
Qua dressuur kan ik je aanbevelen om het Gymnasium des pferdes (in het NL verkrijgbaar) systematisch door te werken. Dat zal je in principe wel een paar jaar bezighouden
Wicky schreef:Als je alle oefeningen kent, waarom gaat het dan nog om de oefeningen?
krissie20 schreef:Ik snap je opmerking niet helemaal. Waar zeg ik dat ik alle oefeningen al ken? Zoals gezegd ik zoek alleen wat ideeën voor leuke oefeningen. Ik volg niet strak de parelli-lijn met alle oefeningen per level ofzo. Ik pik er uit wat ik leuk of nuttig vind en daar ga ik mee aan de gang. Ik hoop niet dat dat vloeken in de parelli-kerk is maar zo deed ik het ook met dressuur dus alleen de oefeningen die ik leuk of nuttig vond.
Waratje schreef:krissie20 schreef:Ik snap je opmerking niet helemaal. Waar zeg ik dat ik alle oefeningen al ken? Zoals gezegd ik zoek alleen wat ideeën voor leuke oefeningen. Ik volg niet strak de parelli-lijn met alle oefeningen per level ofzo. Ik pik er uit wat ik leuk of nuttig vind en daar ga ik mee aan de gang. Ik hoop niet dat dat vloeken in de parelli-kerk is maar zo deed ik het ook met dressuur dus alleen de oefeningen die ik leuk of nuttig vond.
Waarop baseer jij dan of je iets nuttig vindt of niet?
Bij Parelli is het net als met de dressuur: er zit een logische opbouw in de oefeningen, je begint ook niet met de piaffe als je nog geen volte rond kunt rijden......
Wicky schreef:Voor mij gaat Parelli niet om de oefeningen, maar om de relatie en de mentale staat van het paard. De oefeningen, games en patterns zijn een middel om dat te bereiken.
Verdiep je eens in Karen Rohlf van D,N. http://dressagenaturally.net/. In Nederland is Liesbeth Jorna die les geeft in deze methode; http://www.sporthorsemanshipunited.com/.
krissie20 schreef:Ik heb dit topic geopend om ideeën op te doen en niet om discussie te voeren. Discussie voeren is namelijk niet zo mijn ding. Ik merk dat op een forum de dingen erg zwart/wit worden geïnterpreteerd en dat nuances ontbreken. En dat het mij frustreert dat mensen wat ik bedoel anders opvatten. Bij deze ga dus elders op zoek naar ideeën voor meer variatie op oefeningen.