ideeen gezocht parelli-oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

krissie20

ideeen gezocht parelli-oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 09:47

Ik ben nu al een tijdje met parelli bezig maar veel oefeningen kennen we al of vind ik saai. We zijn nu bezig met de galopwissel maar daarna is mijn inspiratie een beetje op. Wie weet nog wat dressuurmatige oefeningen voor mij? Het liefst in draf of galop.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:05

Voordat iemand je goede tips kan geven, zul je eerst moeten aangeven wat jij en je paard ondertussen wel beheersen.
Qua dressuur kan ik je aanbevelen om het Gymnasium des pferdes (in het NL verkrijgbaar) systematisch door te werken. Dat zal je in principe wel een paar jaar bezighouden ;)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:05

Als je alle oefeningen kent, waarom gaat het dan nog om de oefeningen?

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 19:59

Waratje schreef:
Voordat iemand je goede tips kan geven, zul je eerst moeten aangeven wat jij en je paard ondertussen wel beheersen.
Qua dressuur kan ik je aanbevelen om het Gymnasium des pferdes (in het NL verkrijgbaar) systematisch door te werken. Dat zal je in principe wel een paar jaar bezighouden ;)

Dat boek heb ik hier inderdaad liggen en ooit eens gelezen maar moet er niet aan denken om er weer in te gaan lezen. Ik zoek alleen maar wat inspiratie voor leuke oefeningen.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 20:04

Wicky schreef:
Als je alle oefeningen kent, waarom gaat het dan nog om de oefeningen?

Ik snap je opmerking niet helemaal. Waar zeg ik dat ik alle oefeningen al ken? Zoals gezegd ik zoek alleen wat ideeën voor leuke oefeningen. Ik volg niet strak de parelli-lijn met alle oefeningen per level ofzo. Ik pik er uit wat ik leuk of nuttig vind en daar ga ik mee aan de gang. Ik hoop niet dat dat vloeken in de parelli-kerk is maar zo deed ik het ook met dressuur dus alleen de oefeningen die ik leuk of nuttig vond.
Laatst bijgewerkt door krissie20 op 19-02-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Re: ideeen gezocht parelli-oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:07

Op welke oefening kun je variaties aanbrengen, eindeloos is mijn ervaring.

yoyo game met een trailer, tussen dingen door, over dingen heen, tegen dingen aan.
Friendly game tot extreme *lees* helicopteren met je stick/string

en zo is er op elke oefening wel iets te bedenken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:18

krissie20 schreef:
Ik snap je opmerking niet helemaal. Waar zeg ik dat ik alle oefeningen al ken? Zoals gezegd ik zoek alleen wat ideeën voor leuke oefeningen. Ik volg niet strak de parelli-lijn met alle oefeningen per level ofzo. Ik pik er uit wat ik leuk of nuttig vind en daar ga ik mee aan de gang. Ik hoop niet dat dat vloeken in de parelli-kerk is maar zo deed ik het ook met dressuur dus alleen de oefeningen die ik leuk of nuttig vond.

Waarop baseer jij dan of je iets nuttig vindt of niet?
Bij Parelli is het net als met de dressuur: er zit een logische opbouw in de oefeningen, je begint ook niet met de piaffe als je nog geen volte rond kunt rijden......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:22

Parelli heeft een eigen Youtube kanaal. Daar staan filmpjes op waar je misschien door op ideeen komt.
En verder is Parelli de eerste die roept dat je je fantasie moet blijven gebruiken bij de uitdagingen die je voor je paard gaat verzinnen. Dus als je van een afstand een paard de trailer in kunt zetten, lukt het je dan ook om het paard op de trailerklep om te draaien en achteruit de trailer in te zetten? Zoiets bijv.

Dus blijf je fantasie gebruiken. Als je roept dat je paard alle oefeningen kent, ben je klakkeloos aan het nadoen wat Parelli je voorschrijft en dat gaat idd dodelijk saai worden voor je paard. Dan wordt het "dingetje doen" en niet je paard met een puzzel confronteren waar hij zelf uit moet zien te komen door na te denken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:55

Voor mij gaat Parelli niet om de oefeningen, maar om de relatie en de mentale staat van het paard. De oefeningen, games en patterns zijn een middel om dat te bereiken.

Verdiep je eens in Karen Rohlf van D,N. http://dressagenaturally.net/. In Nederland is Liesbeth Jorna die les geeft in deze methode; http://www.sporthorsemanshipunited.com/.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 08:45

Waratje schreef:
krissie20 schreef:

Waarop baseer jij dan of je iets nuttig vindt of niet?
Bij Parelli is het net als met de dressuur: er zit een logische opbouw in de oefeningen, je begint ook niet met de piaffe als je nog geen volte rond kunt rijden......

Ik ben gewoon niet op die manier met parelli bezig. Mijn uitgangspunt is dat het voor mij en mijn paard leuk moet zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:49

Maar zie je dan niet dat je dingen overslaat, wat de oefening dan op dat moment compleet nutteloos maakt of zelfs gevaarlijk kan worden en het tegendeel gaat doen waar hij eigenlijk voor is bedoeld? Jij kunt niet ook in de dressuur meteen beginnen met piaffe en passage voordat daar een basis voor is gelegd, toch?

En zo zit dat met de oefeningen bij Parelli ook. Als jij meteen je paard met een wapperend stukje plastic om zijn oren gaat slaan in de veronderstelling dat jij dat leuk vindt en het paard dat dat ook gaat vinden, schiet je een beetje door, denk je niet?

Parelli is net als het beleren van paarden, het stapje voor stapje uitleggen wat je met bepaalde oefeningen doet. Zo maak je het voor het paard begrijpelijker wat je van hem wilt en raakt hij minder snel verward. Jij hebt ook moeten leren lopen voordat je kon leren rennen, en je hebt eerste moeten leren lopen en rennen voordat je hebt leren fietsen.
Gun dat je paard dan ook.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 08:50

Wicky schreef:
Voor mij gaat Parelli niet om de oefeningen, maar om de relatie en de mentale staat van het paard. De oefeningen, games en patterns zijn een middel om dat te bereiken.

Verdiep je eens in Karen Rohlf van D,N. http://dressagenaturally.net/. In Nederland is Liesbeth Jorna die les geeft in deze methode; http://www.sporthorsemanshipunited.com/.

Karen Rohlf ken ik maar wat ik van haar zie is vooral het rijden en dat doe ik niet veel meer. Ik doe juist veel op de grond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 08:51

Maar waarom dan voornamelijke oefeningen in draf en galop? Er is in stap zoveel te doen. En als je met de 12 feet lijn klaar bent, dan ga je de afstand vergroten. En hoe groter de afstand wordt, hoe meer moeite je gaat krijgen om contact te leggen met je paard. Dus 22 feet rope of zelfs 40 rope, heb je dat al geprobeerd? En als je zover al bent, kun je offline werken? Want op het moment dat je het dier helemaal losklikt, komt het moment van de waarheid of je echt die verbinding met hem hebt. Ook zonder lijn.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:01

Ik heb dit topic geopend om ideeën op te doen en niet om discussie te voeren. Discussie voeren is namelijk niet zo mijn ding. Ik merk dat op een forum de dingen erg zwart/wit worden geïnterpreteerd en dat nuances ontbreken. En dat het mij frustreert dat mensen wat ik bedoel anders opvatten. Bij deze ga dus elders op zoek naar ideeën voor meer variatie op oefeningen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:14

Parelli kun je zo ingewikkeld maken als je zelf wild.

om even moeilijk iets te benoemen.
een 22 ft lijn, en een trailer. En vanaf de zijkant je paard erin sturen.
of nog moeilijk achterwaarts.

En zo is er op elke oefening met elke lijn wel iets te bedenken.
of nog leuker liberty..

En op laatste ben je klaar met een 12 ft lijn, dan wil je meer uitdaging of samen met je paard.

Voor welke oefening zou je bv idee"en willen hebben ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:56

krissie20 schreef:
Ik heb dit topic geopend om ideeën op te doen en niet om discussie te voeren. Discussie voeren is namelijk niet zo mijn ding. Ik merk dat op een forum de dingen erg zwart/wit worden geïnterpreteerd en dat nuances ontbreken. En dat het mij frustreert dat mensen wat ik bedoel anders opvatten. Bij deze ga dus elders op zoek naar ideeën voor meer variatie op oefeningen.

Misschien begrijpen wij wel heel goed wat je bedoelt, maar is je vraag naar meer variatie binnen het PARELLI PROGRAMMA zonder de essentie te hebben begrepen van het hele PARELLI PROGRAMMA iets wat reacties bij degenen triggert die wel degelijk door hebben dat het hele PARELLI PROGRAMMA wat anders is dan alleen maar "oefeningetjes doen waar je zo op uitgekeken raakt".

Wil je - ook of misschien juist vanaf de grond - verbinding leggen met je paard, kom je om een basis niet heen. Succes met je zoektocht. Je maakt het jezelf moeilijker dan het is als je open zou staan voor wat wij hier willen zeggen. Namelijk je te verdiepen in het PARELLI PROGRAMMA, en niet domweg oefeningen te kopieren. En de helft daarbij nog overslaan ook.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:32

@ Cassidy; wat ben ik ongelooflijk blij dat jij kan verwoorden wat bij mij knaagt aan zo'n vraag.

@ TS; Als het antwoord wat je krijgt je niet bevalt, ligt het misschien niet aan het antwoord maar aan de vraag. Als je een suggestie afslaat om een onjuiste reden, verwacht dan geen nieuwe suggestie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 02:02

@ Wicky.

Waar ik me nog het meeste aan erger is dat mensen benamingen geven aan dingen die uiteindelijk niet dat zijn wat ze roepen dat het zou zijn. Met het risico dat ik aan hokjesdenken doe, als je dingen bij de naam noemt, is dat voor de ontvanger wel zo duidelijk, denk je niet?

Ik raak lichtelijk geirriteerd als ik mensen hoor roepen dat ze een Volbloed Arabier hebben, maar het uiteindelijk een kruising blijkt te zijn, Tobiano gevlekt, kruising van alles en nog wat, met 98,9999999% Arabisch bloed. Nee, dat is geen Arabier, dat is een kruising. Met 98,9999999% Arabisch Bloed, maar nog steeds een kruising. Een Volbloed Arabier is een Arabier pas als hij een Volbloed Arabisch papier heeft. En geen papier van een of ander kruising Arabier Stamboek. En mocht je over het feit vallen dat ik nu het ras "Arabier" aankaart: is te vervangen voor ieder ander ras.

Een Fiat Panda in Ferrarirood is geen Ferrari, maar een Fiat Panda. Desnoods in Ferrarirood, een Italiaans automerk, maar nog steeds een Fiat. En een Panda.

En "aan Parelli doen" zonder ook maar ene jota verstand te hebben van het programma is nog tot daar aan toe. maar @ ts: rondweg weigeren om je erin te gaan verdiepen, en dan naar de kenners wijzen dat wij niet begrijpen wat je wilt...right back at you. Verdiep je eens in Parelli. Ben je daar toe in staat is dat tot daar aan toe. Niet bereid toe zijn is een heel ander verhaal. Roep dan niet dat je "aan Parelli doet" want dat slaat de plank echt compleet mis. Dus dat jij op zoek bent naar oefeningen, mooi, goed en aardig. Maar wil je dan in het vervolg niet roepen dat je "Parelli doet"? Dat is namelijk een belediging voor dat hele Programma. Met een hoofdletter P. Van Parelli.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:30

Cassidy, adem in, adem uit..... :(:)
(geef je wel gelijk hoor maar gaat toch niet landen)

TS, waarom ga je je dan niet verdiepen in vrijheidsdressuur ipv het een plakkertje Parelli te geven? Daarin heb je heel veel oefeningen die je misschien wel leuk vindt.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:30

Cassidy en cissy ik mis de vind ik like knop hier. :D

Ts volgens mij zit jij gewoon in een dip met je paard wat hier ook genoemd gaat worden dat zal je niet leuk gaan vinden, probeer eens wat positiever te gaan kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:32