beginnen met fjord: tips gezocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

beginnen met fjord: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:12

Lieve bokkers,

Ik heb sinds een paar weken een nieuw verzorgpaardje, een fjord. Hij heeft nog totaal geen rem buiten of respect voor mij als ik hem vraag te remmen, welke gang dan ook.
Nou wil ik morgen met hem aan de slag vanaf de grond. Ik heb wel ervaring met basis grondwerken en freestylen etc, maar ben geen expert. Nou vroeg ik me af welke oefeningen geschikt zouden zijn ? voornamelijk voor de opbouw van vertrouwen en respect voor elkaar.
Ook is hij geschoren, en staat normaal altijd met deken aan. Moet ik deze gewoon aanhouden ? (is een buitenbak)

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Renee_S op 18-02-14 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheese

Re: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:20

Je moet zorgen dat hij jou als baas gaat zien.
Doe dus oefeningen waarbij hij niet in jouw 'ruimte' mag komen, stil gaat staan
als jij stil gaat staan etc. Echt even laten zien dat jij de baas bent.
Longeren op stemhulp wil ook wel werken. Ho is ho, drrrrrraf is draf etc.
Wanneer hij daar goed naar luistert kun je deze stemhulpen in het begin
ook wel te paard toepassen. Jij bent de baas en moet dit altijd kunnen laten zien.

Lees 'baas' hier natuurlijk wel als wederzijds respect voor elkaar.
Het is helemaal niet koud buiten dus een uurtje zonder deken doet echt geen kwaad hoor :P

Renee_S

Re: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:30

Stemhulpen kent hij idd goed omdat er ook regelmatig met hem voor de kar gelopen wordt. Alleen hoooooo kent hij nog niet zo goed... Of niet als ik t zeg iig, uiteraard wel van t baasje ^^
Maar hij moet mij idd ook een beetje als baasje gaan zien. Zal in ieder geval die persoonlijke ruimte gaan handhaven dan morgen, thanks ;)