[AR] Wat kan mijn shet ongeveer trekken op onverharde weg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peetjjuh

Wat kan mijn shet ongeveer trekken op onverharde weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 09:08

Heb al poos lopen zoeken op Bokt/google en lees wel wat over 1x/2x eigen gewicht blabla.. Haha.. Maar ik heb het niet helemaal helder.

Kan ik mijn shet (98cm) met een 2 wielen sulky met 2 personen (samen +- 150kg) en nog gewicht sulky natuurlijk, ook over onverharde wegen in het bos rijden?
Ik ben nog nergens mee begonnen, maar ben aan oriënteren wat wel/niet kan. In principe trekt ze met ons toch 1x eigen gewicht ongeveer als je rekent. Schat mijn shet ook rond 200kg.

Hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vraag! :P

Siesje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:27

Volgens mij heb je het al aardig helder! Inderdaad kan het op verharde weg, maar niet op mullere paden.

Uit de FAQ:
Hoeveel kan mijn paard trekken?
Vuistregel is dat een paard op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht kan trekken, dus koets + inzittenden bij elkaar opgeteld, op onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht, en in zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht. En dat betekent dus dat je bijvoorbeeld met een mini-Shetlander hooguit 100-150 kilo erachter kan hangen als je de duinen in wilt, en dat als je met een KWPN tuigpaard alleen over asfalt rijdt, je er makkelijk 1500 kg achter kan hangen.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:00

Maar dat kan dus wel toch? Dan trekt ze 1x eigen gewicht.
En de menpaden in het bos zijn toch ook vaak wel harde zandpaden? Of is dat echt mul zand?

Maar 2 personen op sulky is dus geen probleem?

Siesje80

Re: Wat kan mijn shet ongeveer trekken op onverharde weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 14:39

Ik denk dat een 2 personen op een sulky, zeker op asfaltwegen geen probleem moet zijn. Maar in het bos moet je dan wel goed de weg kennen (en rekening houden met het weer), want sommige hardere zandpaden kunnen ineens heel los of modderig zijn. Je groom moet dan ineens meelopen :).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 17:56

Qua gewicht is dat normaal gezien helemaal geen probleem, mijn shetje van 90cm trekt vlot een kleine vierwieler met 2 personen erop over alle terreinen.

Met een sulky moet je wel heel goed opletten dat de balans goed is. De sulky mag niet mee wiegen als je pony draaft, je moet kunnen zien dat de lamoenen 'zweven' in de lichtogen. Zo zorg je ervoor dat je pony niet het gewicht van de sulky en de passagiers op zijn rug moet dragen.

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 21:39

Bedankt! Nog meer ervaringen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:45

Ik heb ook een 2 personen sulky en een shetje van 85cm.
nu is mijn muppie wel echt in conditie en is gewend om echt kilometers te maken ( vaak rondjes van 15km+)
ik weeg zelf 54 en diegene die meerijdt zal ook om de nabij dat wegen.
Dit gaat super op verharde wegen en ook nog super op onverharde wegen (echt zand en drek nagelaten)
Als ik mijn vriend meeneem, want dan 54 + 80 concludeert.
dan gaat het op de harde wegen zeker wel, maar op de onverharde wegen toch minder lekker. (dit trekt hij wel hoor, met gemak, maar is hij sneller moe, zal geen 10km kunnen volhouden zo :P)