[AR] Verplicht?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalx249

Verplicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:27

Hallo,
Ik was vandaag aan het mennen en toen werd ik aangehouden door een boswachter (alweer :+ ) en hij zei dat ik daar niet mocht rijden (ik reed op het fietspad) en hij zei of ik een koetsierbewijs had maar dat heb ik niet, maar is het nou wel verplicht of niet?! En hij zei ook dat ik alleen maar op de openbare weg mag rijden( wat juist nog gevaarlijker is dan op het fietspad)
En dat het verplicht is om een gevaren driehoek op de kar moet (wat ik niet snap, want ik rij niet in het donker)
Weet iemand dit?

Onali

Re: Verplicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:30

Boswachter heeft helemaal gelijk.
Hoewel koetsiersbewijs niet verplicht maar dat ligt aan waar je woont/ ment.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:30

Paarden horen niet op het fietspad. Verder weet ik, als niet-menner, dat een gevaren driehoek inderdaad verplicht is.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:31

zover ik weet is een koetsiersbewijs niet verplicht, maar wel zeer aan te raden.

Je moet officieel inderdaad op de weg rijden, maar omdat dit, zoals je zelf al zegt, vaak gevaarlijker is dan op het fietspad, knijpen ze vaak een oogje dicht.
Ligt er dan natuurlijk wel aan met wat voor een paard & kar je rijdt, met een groot trekpaard en een grote kar zullen ze eerder van je verwachten dat je braaf op de weg gaat rijden dan met een shet met klein karretje erachter omdat die makkelijker over het hoofd worden gezien.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:32

Je moet sowieso een landbouwdriehoek op de menwagen hebben, omdat je als menner volgens de wet onder landbouwverkeer valt. Dit is niet hetzelfde als een gevarendriehoek.
Landbouwverkeer hoort op de weg, niet op het fietspad. Hierin heeft de boswachter gelijk.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:32

Oww okee maar mag je wel op brede paardenpaden?

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:33

hij heeft gelijk behalve over het koetssiersbewijs dat is niet verplicht.
hoewel mennen op het fietspad over het algemeen wel door de vingers gezien wordt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:33

Die driehoek is trouwens niet voor het donker, maar een teken dat je langzaam rijdend verkeer bent. Verder zijn reflectoren en lampjes wel weer verplicht, ook al rijd je niet in het donker.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:34

O okee

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:36

Als die staan aangegeven met het "men-traject-teken" dan wel. Op ruiterpaden mag je niet komen omdat deze meestal smalle doorgangen hebben waar je met een wagen niet langs kunt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:36

judith_irene schreef:
Je moet sowieso een landbouwdriehoek op de menwagen hebben, omdat je als menner volgens de wet onder landbouwverkeer valt. Dit is niet hetzelfde als een gevarendriehoek.
Landbouwverkeer hoort op de weg, niet op het fietspad. Hierin heeft de boswachter gelijk.

Langzaam verkeer, niet landbouw verkeer... Toch?

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:38

Michellette schreef:
Als die staan aangegeven met het "men-traject-teken" dan wel. Op ruiterpaden mag je niet komen omdat deze meestal smalle doorgangen hebben waar je met een wagen niet langs kunt.

O okee, ik denk niet dat het mag van me ouders om alleen op de openbare weg rijden en het lijkt me ook saai om alleen op openbare weg te rijden :o

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:40

LadyMadonna schreef:
judith_irene schreef:

Langzaam verkeer, niet landbouw verkeer... Toch?

Ik ken hem als landbouwdriehoek, maar volgens google kan het allebei :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:44

Mennen op het fietspad wordt niet gewaardeerd. Tijdens de Eper 4-daagse kan je een lelijke uitbrander krijgen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:47

Met de kar hoor je op de openbare weg thuis. Niet op een fietspad, stoep, ruiterpad of wat dan ook. Gewoon op de openbare weg waar de auto's ook rijden.
Daarbij is een reflector driehoek (geen gevarendriehoek zoals jij zegt) op de kar verplicht. Zo kunnen andere weggebruikers zien dat je langzaam verkeer bent. (Dit heeft niks met licht of donker te maken)

Menbewijs is op de openbare weg niet verplicht. Maar in jouw geval zou ik hem toch gaan halen. Lijkt me levensgevaarlijk hoe je het nu doet met veel te weinig kennis.

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 20:00

O okee hb ik dat ook weer geleerd :o

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:36

- koetsiersbewijs = niet verplicht, wel handig ivm. het leren van het mennen en tuigkennis, maar daarvoor volstaat ook een mencursus of menlessen. Voor de verzekering die bij een koetsiersbewijs zit, heeft geen meerwaarde want je bent normaalgesproken ook gewoon via je APV (ook wel WA)verzekering verzekerd.

- afgeknotte 3hoek = officieel gezien wel verplicht, maar wordt vaak genoeg 'gedoogd' als je er geen hebt.

- ruiters én menners, en zélfs als je met je paard aan de hand aan het wandelen bent, moeten verplicht op de weg. Dus níet op fietspaden (wel op fietsstroken), in de berm of zelfs op het trottoir/voetpaden/stoep. In de praktijk is het soms veiliger voor zowel ruiter/menner als overige weggebruikers, als ruiters/menners met hun paard op het fietspad of, indien aanwezig, in de berm rijden. In veel gevallen wordt dat dan gedoogd, vanwege de veiligheid.

Ik rijdt hier met mijn aanspanning ook gewoon op fietspaden of in de berm als ik langs een 80 km/uur weg rijdt. Ik veroorzaak voor mezelf én voor anderen een hoop meer gevaar als ik op die 80 km/uur weg tussen alle auto's en overige verkeer ga rijden. niet omdat mijn pony niet verkeersmak is, maar omdat er zo'n groot verschil is tussen de snelheden.

Officieel ben je als ruiter, als menner én dus met je paard aan de hand, een bestuurder van een last- en/of trekdier, en daartoe behoor je tussen het gemotoriseerde verkeer, en níet tussen de voetgangers en fietsers..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:40

Sandrina schreef:
Mennen op het fietspad wordt niet gewaardeerd. Tijdens de Eper 4-daagse kan je een lelijke uitbrander krijgen.

Handhaving en/of controle tijdens evenementen zoals de EP4D en/of in bossen en natuurgebieden is vaak wel iets anders dan 'gewoon' in het verkeer.

Veel bossen en natuurgebieden hebben speciaal aangelegde paden, bedoeld voor een specifieke doelgroep. Zo is het idd niet gewenst en mag het vaak niet, als je met je paard op een bospad voor wandelaars of fietsers rijdt.

Aangezien TS is aangesproken door een boswachter en aangeeft in een bos te hebben gereden, kan het zijn dat de regels daar iets anders liggen, maar TS heeft ook vragen over 'de openbare weg', en heb het idee dat ze dit een beetje door elkaar mixt. Sommige ruiterpaden bijvoorbeeld mág je vaak wel met je aanspanning als menner op, alleen kan er dan niet altijd gegarandeerd worden dat deze paden breed genoeg zijn voor een gemiddelde menwagen.

Als je 1 groot bos hebt, en je hebt daar wandelaarspaden/-route's, fietsers/mountainbikepaden en aparte 'ruiterpaden' maar géén aparte 'menpaden', dan kan je er wel vanuit gaan dat je als menner met je aanspanning wel gewoon op de ruiterpaden mag komen. De ruiterpaden zijn voor 'paarden', en vaak zijn de wandelaars/fietsers/mountainbike-paden verboden voor mensen met paarden in z'n algemeenheid.
In zo'n geval kies ik als menner ook gewoon het 'ruiterpad', als er geen 'menpaden' aanwezig zijn. Met dien verstande dat ik het risico loop dat ik mezelf vast rij. maar aangezien ik beschik over een lenige pony en een erg stabiele marathonwagen die een enorm krappe draaicirkel heeft, vormt dat vaak geen enkel probleem. Ook niet als ik met mijn wagen over een omgevallen boomstammetje heen moet bijvoorbeeld :o