[AR] Ik heb wat moed nodig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Ik heb wat moed nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 18:22

Zoals sommige mischien weten heb ik best wel lang gement met idefix.
Ik heb zelf een jaar les gehad elke week tussen de friese paarden en ben 2e geworden op mijn onderlinge wedstrijd, zowel met vaardigheid als met dressuur :)

Nu mijn probleem. Idefix is niet erg makkelijk en schrikt best wel snel. Hij is over het algemeen wel goed verkeers mak als ik hem aan de fiets heb of gewoon met hem wandelen, maar trekkers blijven een heel zwak punt. De laatste keer dat ik ging mennen moest ik 50 meter langs een 80km weg en natuurlijk kwam er een trekker aan. Ik weet niet of het door mij komt dan of dat hij het echt eng vind, maar hij begon schuin achteruit te lopen en zo draaide mijn 2 wieler schuin de 80km weg op waardoor ik bijna tegen die trekker aan knalde. Hij ging niet rennen of dergelijk, maar ik vond het gewoon een hele enge situatie.

Nu durf ik dus gewoon echt niet meer langs de straat te mennnen, terwel hij op een boerderij staat en dus wel gewent is aan trekkers die in de buurt zijn. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om niet dat kleine stukje over het fietspad te moeten.

Wat moet ik nu? zit echt met mijn handen in het haar. Ik heb mijn tuig onderhand al 8x ingevet en ik wil toch wel gewoon weer een keertje lekker mennen.

Ibbel

Re: Ik heb wat moed nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:56

Heel praktisch, ga voorlopig op zondag (en dan vroeg in de ochtend, dan is er praktisch helemaal geen verkeer). Op zondag rijden er geen trekkers waar jij woont (biblebelt). En ga daarnaast met een ervaren menner aan de slag om zelf vertrouwen te krijgen.
Andere optie, kijk of je hem in het span kan zetten met een bomproef paard aan de binnenkant.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:01

kun je niet gewoon dat ene stukje waar je risico loopt op trekkers er even naast gaan lopen? of iemand meenemen op de fiets ernaast?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:03

'Er even naast gaan lopen naast een aanspanning' - dat is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Altijd op de bok blijven zitten. Dan kom je in ieder geval samen aan het eindpunt :D
Je groom er naast laten lopen, dat is een optie. TS, men je met groom?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:06

Ibbel schreef:
'Er even naast gaan lopen naast een aanspanning' - dat is zo ongeveer het domste wat je kunt doen. Altijd op de bok blijven zitten. Dan kom je in ieder geval samen aan het eindpunt :D

Ze ment met een shet, daar kan je echt wel ff naast gaan lopen hoor ;)
Doen wij ook, bv, bij mul zand springen we er even af, of als je de situatie niet vertrouwt..
Gewoon bij het hoofdstel pakken geeft vaak wat extra vertrouwen voor de pony voor die 50m, ik zie niet in waarom dat "het domste wat je kan doen" zou zijn. (met een tweespan tuigers van 1.75m zou ik het ook niet doen nee ;) )

Waar woon je precies TS? Zit er niemand in de buurt waar je mee samen kan mennen of rijden?
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 16-02-14 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:08

Ook een Shet met een sulky er achter is een ramp als-ie los aan de kletter gaat. En ook een Shet hou je niet tegen als mens. Je hebt echt niets te vertellen als je er naast loopt.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:09

maar hij gaat toch niet op de kletter? Hij loopt een beetje achteruit zei ze..
Anders was de titel wel "mijn pony is niet te remmen" ofzo ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:16

Het gaat toch om het principe? Gewoon nooit maar dan ook nooit van de bok af. Punt. Maakt niet uit waarom wel of niet, en hoe groot je paard is of niet. Gewoon niet doen. Honderden ervaren menners en álle opleidingen vertellen je dat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:17

Ibbel schreef:
Ook een Shet met een sulky er achter is een ramp als-ie los aan de kletter gaat. En ook een Shet hou je niet tegen als mens. Je hebt echt niets te vertellen als je er naast loopt.

Nee qua kracht niet nee, maar mijn pony bijvoorbeeld. Ik hoef maar een hand op de hals te leggen en hij is rustig. :)
Als je voor/naast ze loopt hebben ze meer bevestiging.

Ik loop er zelf zelden naast als ik men, omdat ik zelden nooit verkeer tegen kom waar hij heftig op reageert.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:28

Loveidefix,

Ik denk dat het een kwestie van doorzitten is en dan met een ervaren persoon erbij.
Ik weet niet wat voor wagen je hebt en wat de mogelijkheden zijn, maar toen ik vorig jaar niet meer met mijn pony de straat op durfde omdat hij altijd omdraaide, ben ik 1 ritje met mijn instructeur naar buiten gegaan.
En ik kwam er ook achter dat het eigenlijk vooral aan mij lag... als er een "eng" moment aan kwam dan liet ik hem te veel los van voren waardoor hij kon uitwijken, steigeren enz. Toen kwam ik erachter dat als ik mijn handen er gewoon aanhoud en hem voorwaarts blijf rijden er eigenlijk niets aan de hand is.
Misschien dat als jij een trekker ziet dat je een signaal doorgeeft waardoor hij achteruit gaat lopen? Sinds ik anders ben gaan mennen, is mijn pony nooit meer achteruit gegaan op een eng moment.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:42

Wauw een hele discussie! Zelf loop ik liever ook niet naast mijn wagen. Mocht ik hem niet kunnen tegenhouden dan ben ik hem kwijt, met alle gevolgen van dien. Helaas ken ik niet veel menners. De ponyclub waar ik menles bij heb gehad is gelukkig niet zo ver weg, maar die mensen mennen bijna allemaal alleen wedstrijden.

Ik heb wel een vriendin die mee wil als mijn groom, maar ze woont in denhaag, dus dat gaat niet elk weekend :o ik denk ook echt dat het aan mij ligt, want eerder kon ik best in mijn uppie op pad. Maar nu word ik in mijn achterhoofd al bang als ik een trekker zie aankomen! Idefix is nu 7 en van zijn 4e tot 6e heb ik best fanatiek (bijna elke week) met hem gement, maar toen ging er vaak ook een ander shetje mee omdat die vriendin toen ook vaak mee ging als groom.

Zou het denken jullie helpen om eens met een andere span proberen mee te rijden achterop, om wat meer vertrouwen te krijgen?

Mischien moet ik maar gewoon verkeers mak worden :') mijn angst voor trekkers kwijt raken.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:43

Ik denk niet zozeer dat het helpt om bij een anders span achterop te gaan.
Het gaat erom dat je het vertrouwen kwijt ben in je eigen span.
Zoek dus een instructeur die met je mee wilt en die van aanpakken/doorzetten weet, dan ga je zelf inzien dat je het zelf ook kan.
Mijn instructeur is 1x mee geweest en daarna ging ik weer heerlijk zelf naar buiten! zelfs ringsteken gedaan :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:44

Ibbel schreef:

Ik men normaal gesproken niet met groom, maar nu durf ik eerst even niet zonder :o
Ik kan mijn vriend wel vragen om mee te gaan, maar hij is best wel groot en ik heb niet zon hele grote sulky haha

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 19:46

Jenkins schreef:
Ik denk niet zozeer dat het helpt om bij een anders span achterop te gaan.
Het gaat erom dat je het vertrouwen kwijt ben in je eigen span.
Zoek dus een instructeur die met je mee wilt en die van aanpakken/doorzetten weet, dan ga je zelf inzien dat je het zelf ook kan.
Mijn instructeur is 1x mee geweest en daarna ging ik weer heerlijk zelf naar buiten! zelfs ringsteken gedaan :D

Dat is wel heel tof! :D Tjaa.. ik volg momenteel geen menlessen meer. Toen was hij wel echt enorm braaf haha, moet het eigenlijk weer oppakken, maarja de tijd er niet voor. Mischien dat ik een oproepje op bokt kan doen of er een ervaren menner met mij mee wil gaan? ik heb namelijk geen contact gegevens van die instructeur