Leren liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isalampje

Leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 17:32

Ik wil mijn pony graag leren liggen op commando, nou ben ik erachter gekomen dat er een heeeeeeleboel manieren zijn om dat te leren :+ nu is mijn vraag dus: wat is nou de beste manier? Gr. Isa :D

Anoniem

Re: Leren liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:31

ik heb er niet echt verstand van maar ik weet wel wat je wel en niet moet doen!
je kan WEL proberen om hem nat te spuiten en dan te laten rollen en dat HEEEEL vaak herhalen en zo krijgt je pony het een beetje door!

Je kan WEL proberen om van het buigen verder te werken naar het liggen
(Bij het buigen moet je NIET zomaar het been naarbeneden trekken!!)

en meer manieren weet ik niet hahah

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:44

ik volg ook :+

ik ken een paar manieren, maar ik wil graag wat meer weten.

1. leren liggen van uit knielen, berggeit en blijven.
Je pony moet deze kunstjes goed onder de knie hebben. Laat je pony knielen, zorg dat hij netjes op zijn plek geknield blijft, laat zijn achterbeentjes aansluiten (dus de berggeit terwijl je knielt) en dan (je hebt natuurlijk wel een goed sfeertje nodig, mul zand, relaxed, vertrouwen) help hem een handje, duuw een beetje bijvoorbeeld, geef een duidelijk commando, ga hurken dat nodigt meer uit voor je pony om te gaan liggen. en vooral geduld!
2. leren liggen door natheid
dit is handig in de zomer. Probeer het als het lekker warm weer is, je pony goed heeft gezweet of je hem nat hebt gemaakt. laat hem bij een lekker stukje zand, wat eeeerg aanlokkelijk is om te gaan liggen. ga hurken om het hem gemakkelijker te maken, koppel er een commando aan, en flink belonen!

maar ik volg dus ook. :D

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:47

Er is ook een manier waarbij ze het liggen aanleren als het paard gewoon zelf gaat liggen.
Vaak gaan paarden dan schrapen ect. en dan geef je het commando en dan beloon je uitbundig.
Volgens mij duurt deze methode wel langer dan vanuit andere oefeningen leren liggen, maar je paard leert wel gelijk de juiste houding enzo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:51

drenterxx schreef:
Er is ook een manier waarbij ze het liggen aanleren als het paard gewoon zelf gaat liggen.
Vaak gaan paarden dan schrapen ect. en dan geef je het commando en dan beloon je uitbundig.
Volgens mij duurt deze methode wel langer dan vanuit andere oefeningen leren liggen, maar je paard leert wel gelijk de juiste houding enzo. :)

ja ook een handige manier!

Isalampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:12

Gaaf, ik zal deze manieren zeker een keer gaan uitproberen en dan gewoon kijken wat bij he het beste werkt! Maar nu heb ik in ieder geval wel een beetje een beeld van wat de populairste manieren zijn. Ik had ook gehoord van je paard een touw om zijn been te binden en hem om te duwen maar dat leek me alleen maar gevaarlijk. Wat nou als het paard schrikt en wegrent met het touw om zijn been 0.o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:13

Isalampje schreef:
Gaaf, ik zal deze manieren zeker een keer gaan uitproberen en dan gewoon kijken wat bij he het beste werkt! Maar nu heb ik in ieder geval wel een beetje een beeld van wat de populairste manieren zijn. Ik had ook gehoord van je paard een touw om zijn been te binden en hem om te duwen maar dat leek me alleen maar gevaarlijk. Wat nou als het paard schrikt en wegrent met het touw om zijn been 0.o

gavaarlijk ook maar vooral zielig :n

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:17

Isalampje schreef:

Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n paardvriendelijke manier.
Dat noem ik geen NH meer :n

Isalampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 01:16

drenterxx schreef:
Isalampje schreef:

Dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n paardvriendelijke manier.
Dat noem ik geen NH meer :n

Nee inderdaad! Nou heb ik gelukkig een pony die na een uurtje training maar al te graag even lekker gaat rollen dus ga ik het eerst maar eens op die manier proberen! En dan van het zomer dat natspuiten eens uitproberen :D