Van het schrapen naar de jambette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janneke798

Van het schrapen naar de jambette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 21:21

Hallo Bokkers!

Ik ben sinds 2 maanden begonnen met vrijheidsdressuur met mijn verzorgshetlander van rond de 18 jaar oud. Ik kom er 1x in de week en dan ga ik dus ook bezig met vrijheidsdressuur. Na de eerste 2 'dagen' kon ze al gelijk schrapen maar nu ik dus 2 maanden verder ben en het nog steeds niet echt op een echte jambette begint te lijken, ben ik bang dat ik er te lang in ben blijven hangen. Hebben jullie misschien ervaringen met dit of tips? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Verder kan ze wel al aardig wat, vind ik zelf:) ze kan flemen, schudden en achteruit en ook bijna 'mooi' (aan de teugel zonder iets ofso) hebben jullie ook een idee wat voor zweepcommando ik hier het best bij kan nemen?

Alvast bedankt!!

Janneke

Daniquebyoux

Re: Van het schrapen naar de jambette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:56

Hoi,
Ja, je bent er waarschijnlijk te lang in blijven hangen maar dit kan nog verholpen. Wanneer ze hem langer in de lucht houd of hoger optilt belonen. Met je clickr of gewoon direct goedzo en eten, of de manier waarmee jij werkt. Dat is aan jou.
Maar het is nog op te lossen, enkel dus belonen op het juiste gedrag wat jij wilt, zodra ze dus wat minder schraapt en meer optilt. Het is moeilijk te onderscheiden, ik ken het, maar het is mogelijk!

Voor het mooi staan zou ik gewoon commando 'mooi' doen en dan je zweep verticaal houden, dus gewoon recht zegmaar, moet kunnen haha

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:33

VivaByoux schreef:
Hoi,
Ja, je bent er waarschijnlijk te lang in blijven hangen maar dit kan nog verholpen. Wanneer ze hem langer in de lucht houd of hoger optilt belonen. Met je clickr of gewoon direct goedzo en eten, of de manier waarmee jij werkt. Dat is aan jou.
Maar het is nog op te lossen, enkel dus belonen op het juiste gedrag wat jij wilt, zodra ze dus wat minder schraapt en meer optilt. Het is moeilijk te onderscheiden, ik ken het, maar het is mogelijk!

Voor het mooi staan zou ik gewoon commando 'mooi' doen en dan je zweep verticaal houden, dus gewoon recht zegmaar, moet kunnen haha

Bedankt voor je reactie! Vandaag was ik weer wezen oefenen en ik heb ontdekt dat ze wel hoger kan, maar alleen niet doet. Maar als ik dus een balk voor haar voorbenen leg en dan om de jambette vraag, dan doet ze heb af en toe hoger of ze gaat op het balkje stampen. Met dat moet ik dus maar bezig oefenen en oefenen en alleen belonen als ze hem hoog optild. Het is dan wel een schraapbeweging in de lucht maar het is ook hartstikke moeilijk, en het lukt natuurlijk niet in een keer. Ik denk dat het na een tijdje wel gaat lukken :) ik heb weer moed!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:56

janneke798 schreef:
VivaByoux schreef:
Hoi,

Bedankt voor je reactie! Vandaag was ik weer wezen oefenen en ik heb ontdekt dat ze wel hoger kan, maar alleen niet doet. Maar als ik dus een balk voor haar voorbenen leg en dan om de jambette vraag, dan doet ze heb af en toe hoger of ze gaat op het balkje stampen. Met dat moet ik dus maar bezig oefenen en oefenen en alleen belonen als ze hem hoog optild. Het is dan wel een schraapbeweging in de lucht maar het is ook hartstikke moeilijk, en het lukt natuurlijk niet in een keer. Ik denk dat het na een tijdje wel gaat lukken :) ik heb weer moed!

Geen probleem.
Die schraap beweging in de lucht kan een hele krachtige jambette geven, heeft mijn paard namelijk ook en nu ik het uitwerk naar de spaanse pas ziet het er enkel nog gaver uit :)