wanneer beginnen met longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

forest11

wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 17:25

hoi,
ik vroeg mij af met welke leeftijd jullie beginnen met longeren. een vriendin van mij zegt dat longeren op welke leeftijd dan ook geen kwaad kan, maar dat betwijfel ik.

en beginnen jullie dan gewoon met het lopen aan een lange lijn of gelijk met allerlei bijzetteugels, singels enzo.

ik hoop dat jullie reageren.

Martine

Re: wanneer beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:39

ED -> TVG

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:43

Goh, ik weet het niet echt. Ik weet wel dat velen rond 2 jaar - 2.5 jaar hun paard laten kennismaken met de longe ter voorbereiding op het zadeldak maken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:44

Ik longeer pas als ze ruim drie zijn, verschilt een beetje per paard. De ene is er eerder klaar voor dan de ander. Bijzet hang ik er pas (heeel los) aan als het paard op zijn eigen benen en in balans rustig zijn rondjes kan lopen. Ik longeer nooit langer dan een kwartier, vooral voor die jonge nog niet uitgegroeide paarden is dat lang zat.

Edit: ik vind 2 jaar echt jong :| Ga dan wandelen aan de hand ofzo..

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:01

Als je onder longeren verstaat, langdurig op kleine volte laten lopen met een (korte, strenge) bijzet als training, kan je dit beter voor hun 5de jaar niet doen, omdat de hals (en rug)wervels dan nog moeten sluiten, en een 'vastgezette' houding dan dus nog schade kan geven aan halswervels. Deze laatst sluiten als laatst dus.

Zonder hele ingewikkelde bijzet, maar wel -lichte- training zou die vanaf zijn 3de wel moeten kunnen, dan zijn de groeischijven van de benen zo goed als dicht en kan de kleine volte niet heel veel kwaad meer op het 'groeiaspect op de benen'.

Heel afentoe eens losjes, kort, en speels rondjes om je heen laten lopen, ach, dat kan echt wel met 2 hoor.

angel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:47

ik ben begonnen toen ze ongeveer 2,5 was. zonder lijn gewoon los in de kraal. en dan echt maar heel kort. nu wordt ze eind maart 4 en longeer ik haar ongeveer 20 minuutjes met stappen erbij en nog steeds los

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:29

Wat een nadeel kan zijn van het al vroeg beginnen met longeren is dat zo een jonkie ook al best aardig conditie opgaat bouwen Mocht het paard stout overdonderd of welke term dan ook zijn houd ie dit ook langer vol een paard zonder conditie zal zich op zo een moment eerder gewonnen geven

Bij ons op stal gaan ze de dag ervoor ter kennismaking aan de longe volgende dag eerst longe dan zadel en na even bokken erop !!! Dan hebben ze ook allemaal geen tijd om erover na te denken Paarden zijn zo slim en zeker die jonkies