pony wil maar een kant op longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

pony wil maar een kant op longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:11

zoals de titel/onderwerp al luid mijn verzorgshet wil maar een kant op bij het longeren. hoe kan ik dit het beste aanpakken? en iemand nog tips?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:13

Ik denk dat die scheef is. Mijn paard heeft dit ook en ontwijkt de 'slechte kant' je zou zoals ik doe een deel van de bak afzetten met palen en lint en dan gaan longeren en vooral veel met die andere kant gaan werken. Maar vergeet ook niet de goede kant want anders is die daar zometeen scheef.

claudiadvx

Re: pony wil maar een kant op longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:21

ik zal zaterdag gelijk kijken of we over een paar paaltjes beschikken en als het goed ik donderdag een longeersingel bestellen dus dan kan ik aan de gang:)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:23

Longeersingl is nog niet eens zo belangrijk. :) het beste wat ik je op dit moment kan aanraden is veel de foute kant trainen en dan met paaltjes en lint (rood/wit als het kan) afzetten en daarin gaan longeren. Mocht hij dan alsnog niet die kant op willen kun je iemand vragen of die haar de goede kant op wilt drijven. :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:24

oke bedankt:) ik zal er dit weekend mee aan de gang gaan :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:59

SMP-->TVG

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:59

Geen idee hoe gevorderd je zelf bent met het longeren... maar al eens aan longeren
met dubbele lijnen gedacht? Je hebt dan in principe twee lange 'teugels' in je handen. ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:02

daarom heb ik ook een longeersingel besteld:) dan is dubbele longe wat makkelijker.
als ze dan de 'verkeerde kant'op loopt is het alleen maar racen wat ze doet. dus niet rustig stappen of draven maar gewoon een keiharde galop. komt misschien ook omdat ik haar dan heel erg naar voren moet drijven omdat ze anders weer de andere kant op gaat

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:04

claudiadvx schreef:
daarom heb ik ook een longeersingel besteld:) dan is dubbele longe wat makkelijker.
als ze dan de 'verkeerde kant'op loopt is het alleen maar racen wat ze doet. dus niet rustig stappen of draven maar gewoon een keiharde galop. komt misschien ook omdat ik haar dan heel erg naar voren moet drijven omdat ze anders weer de andere kant op gaat

Ik denk dan dat je het bij jezelf moet zoeken. Geef jij wel dezelfde signalen als op de goede kant? Is de goede kant ook niet jouw makkelijke kant? Laat jezelf eens filmen als je longeert (twee kanten). Houd je het touw anders vast? Gebruik je de zweep anders. Je paard zal ongetwijfeld ook een makkelijke kant hebben en van jou profiteren als je niet 100% duidelijk bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:06

Rustig aan opbouwen, probeer de volte eerst klein te houden zodat je goed met je lichaam kunt blijven 'drijven', en dan langzaamaan de volte groter maken.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:07

Loopt ze gewoon niet of draait ze om? Het kán ook uitproberen zijn namelijk

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:10

een zweep had ik niet omdat die onder de grasmaaier was gekomen:P maar ik ga van de week even kijken bij de welkoop of ze nog wat hebben liggen haha.

ik zal zaterdag met al jullie tips aan de gang gaan:) (ook echt allemaal)

ze draait ook om inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:13

claudiadvx schreef:
een zweep had ik niet omdat die onder de grasmaaier was gekomen:P maar ik ga van de week even kijken bij de welkoop of ze nog wat hebben liggen haha.

ik zal zaterdag met al jullie tips aan de gang gaan:) (ook echt allemaal)

ze draait ook om inderdaad

Probeer dan met je lichaam haar te corrigeren, houd de volte klein zodat je wat achter/naast haar kunt blijven lopen, als ze naar je toe komt, stap dan een keer dominant naar h aar toe zodat je haar laten weten dat ze door moet lopen. Stem de stap af op de mate waarop ze reageert, als ze helemaal niet reageert mag het bijna een sprong zijn, als ze maar van je af blijft lopen. Gebruik je armen, maak je groot.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 11:16

Joolien schreef:
Probeer dan met je lichaam haar te corrigeren, houd de volte klein zodat je wat achter/naast haar kunt blijven lopen, als ze naar je toe komt, stap dan een keer dominant naar h aar toe zodat je haar laten weten dat ze door moet lopen. Stem de stap af op de mate waarop ze reageert, als ze helemaal niet reageert mag het bijna een sprong zijn, als ze maar van je af blijft lopen. Gebruik je armen, maak je groot.

ik zal erom denken! thanks:)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:17

claudiadvx schreef:

Paarden zijn van nature scheef. Wat dus inhoud dat ze horizontaal gezien naar links of naar rechts gebogen zijn. Je kan je voorstellen dat als je als paard linksgebogen bent, een rondje rechtsom lopen erg lastig is. Een paard wat erg scheef is, kan dan naar de binnenkant hellen. Om niet om te vallen moet het paard snelheid maken.

Ik zou dus eerst eens oefenen met het paard iets soepeler maken: hals buigen links en rechtsom vanuit stilstand, dan vanuit stap, dan draf. (Galop is nog iets te moeilijk)
Informatieve sites:
Over de natuurlijke scheefheid van paarden
http://www.klassiekpaardrijden.nl/32/de-natuurlijke-scheefheid.html
En hoe recht te richten
http://www.klassiekpaardrijden.nl/34/rechtrichten-hoe.html

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:55

dankjewel voor de tips! ik heb vandaag vooral haar slechte kant gedaan. eerst de goede kant en daarna de slechte ik was er al gauw flauw van haha ik kreeg lamme armen:P ze heeft ongeveer 10 rondjes gedaan. morgen ga ik weer een poging wagen

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:57

Mijn shet heeft dat ook.
Gaat telkens beter nu.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:58

Je paard is hoogstwaarschijnlijk scheef. Begin met rechtrichten aan de hand, longeren kan dan weer wanneer je paard wat meer rechtgericht is.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:58

hoe heb je dat opgelost vrouwke? ( ik weet me niet zon raad ermee)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 17:59

ik denk inderdaad ook dat ze scheef is ze loopt ook heel erg scheef aan haar slechte kant

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:01

claudiadvx schreef:
hoe heb je dat opgelost vrouwke? ( ik weet me niet zon raad ermee)

Links om ging goed, rechts om was bagger en dan liep hij rechtdoor en trok me mee.
Ik heb de bak waar ik in longeerde kleiner gemaakt en eerst kleine rondjes gedaan.
En dat ging goed.
Of in de bak los laten lopen en hem zelf rondjes laten lopen.

Maar volgens mij hebben alle paarden een goede en een slechte kant.
Ik weet van me haflinger dat hij dat ook had in het begin.
maar dat gaat hartstikke goed nu.
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 15-02-14 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:01

Laat het paard buitenstelling houden (op de moeilijke kant), zodra je het hoofd naar binnen wilt halen raakt het paard uit evenwicht en zal dus versnellen of willen uitbreken.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:08

ik heb geen bak tot mijn beschikking:( en ze staan nu in een weide verderop we mogen ze niet daar de wei bij zijn huis brengen en om nou met palen en lint daarna toe te slepen is ook weer niet zo gunstig mijn kruiwagen zat vanmiddag al vol:P

als ik de moeilijke kant doe en ze heeft een paar stappen gezet draait ze gelijk weer om:( ik moet ook even een longeer zweep halen want die is overreden door de grasmaaier hahaha

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:24

claudiadvx schreef:
ik heb geen bak tot mijn beschikking:( en ze staan nu in een weide verderop we mogen ze niet daar de wei bij zijn huis brengen en om nou met palen en lint daarna toe te slepen is ook weer niet zo gunstig mijn kruiwagen zat vanmiddag al vol:P

als ik de moeilijke kant doe en ze heeft een paar stappen gezet draait ze gelijk weer om:( ik moet ook even een longeer zweep halen want die is overreden door de grasmaaier hahaha

Ik doe het ook in de wei maar die heb ik met paaltjes kleiner gemaakt.
Gewoon een stukje afzetten

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 19:36

ik zal morgen wel paaltjes gaan slepen haha