misverstand aan de dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

misverstand aan de dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 14:53

Hoe leer je een paard aan de dubbele lijnen het verschil aan tussen de volte kleiner maken, of nageven en stelling nemen naar binnen? Dat laatste doet hij namelijk als ik het eerste wil. dit speelt in de galop, die heb ik vorige keer voor het eerst meegepakt. Hij gaat dan heel laag lopen met zijn hoofd en naar binnen. Ik wil niet nog meer druk zetten, want dat is het probleem niet. Hij begrijpt het gewoon niet. Voor mijn gevoel geef ik voldoende ruimte met mijn buitenteugel. Misschien kan ik iets met mijn lichaamspositie doen? Ik longeer zonder zweep, daar wordt hij te onrustig van (is niet mijn paard). Ik weet dus zelf ook niet duidelijk welke hulp ik waarvoor zou kunnen gebruiken, tenminste zonder gebruik van de zweep.

Amaris

Re: misverstand aan de dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:57

Dus hij neemt stelling als je de volte wilt verkleinen?

Juist niet zoveel ruimte geven aan de buitenlonge. Dan heeft hij namelijk alle kans om zijn hoofd naar binnen te buigen, maar de rest recht te houden.

JUIST de buitenlonge er goed aan houden, want zijn hele lijf moet naar binnen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 15:19

Ha, net als met rijden dus eigenlijk. En hoe geef jij dan het verschil aan tussen stelling en verkleinen? Hoe weet jouw paard wat je wil?

Amaris

Re: misverstand aan de dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:28

Ja het is inderdaad net als bij rijden. Het principe is namelijk hetzelfde. Geef een paard de mogelijkheid om lekker makkelijk rechtdoor te lopen met zn koppie naar binnen, en dat doet ie. Lekker handig.

Ik heb al lange tijd niet meer met dubbele longe gewerkt (paard verkocht) dus ik kan het je niet 123 uitleggen. Maar ik denk dat het een samenwerking is van naar binnen vragen, maar ook de buitenlijn erbij houden. Is echt een gevoelsding denk ik. Lastig uit te leggen.