Parelli: thresholds, achterwaarts of omdraaien?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Parelli: thresholds, achterwaarts of omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:26

Ik ben net begonnen met Level 2 (blauwe) van Parelli. Nou wilde ik beginnen met thresholds, maar wat me niet heel duidelijk is, is hoe je de aproach en retreat moet doen. Ik begreep uit een ander topic al wel dat je sowieso niet de circling game moet gaan doen. Maar moet je paard per se achterwaarts wanneer je wilt retreaten, of is helemaal omdraaien en weglopen ook goed? Of squeeze game (aangezien de circling game ook niet mag, lijkt me de squeeze game ook niet goed?)?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 12:48

Niemand?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:59

Thresholds zijn eigenlijk de randjes van de moed van een paard, een drempeltje wat je tegenkomt. Tot op de threshold durft hij te komen, maar niet er voorbij. Wil je je paard dapperder maken, dan begint dat bij het herkennen en erkennen van een threshold. Daar zet je het paard stil en geeft het tijd om de situatie in te schatten. Soms komt er een zucht en kan je door. Soms moet je terug om opnieuw aan te komen op de treshold.

Omdraaien mag niet, want omdraaien is gelijk aan vluchten. Daarmee geef je het verkeerde signaal af aan je paard, plus dat iets wat frontaal eng is dan ineens van achteren komt waardoor de afstand tot het enge ook niet meer in te schatten is. Vandaar recht achteruit en vanuit ontspanning opnieuw aankomen. Denk aan de volgorde ; nose, neck, maybe the feet.

Zowel bij circling als bij squeeze duw een paard over door de threshold heen. Vandaar recht naar achteren

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 13:25

Oke, duidelijk! :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:31

Mag omdraaien nooit? Of hangt het ook weer van situatie tot situatie en van paard tot paard af? :+
Heb recent een soortgelijke ervaring gehad met mijn blinde pony, threshold was aan de poort van de roundpen (naja, net erbuiten, stroomdraad die begon te tikken en daar is hij, begrijpelijk, panisch voor, heb dat tikken wel laten stoppen maar hij geloofde het niet meteen ;) ). Wat ik heb gedaan is hem gewoon zelf laten bepalen hoe ver hij ging. We begonnen dus achteraan de roundpen en met op de cirkel te zetten zag je mooi tot waar hij wel durfde gaan (richting poort dus), als hij op de grens kwam draaide hij naar mij toe of draaide weg de andere kant uit. Heb hem dit gewoon laten doen, als hij naar me toe draaide vroeg ik hem zelf de andere kant uit, als hij gewoon ging liet ik hem gaan. Natuurlijk had hij daar op en bepaald moment ook een threshold (immers ga je naar diezelfde poort toe :Y) ) dus daar weer hetzelfde verhaaltje. Na een paar minuten was het over en liep hij vanzelf een hele ronde zonder problemen ...

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:48

[***] schreef:
Mag omdraaien nooit?

Zeg nooit "nooit", maar als je het anders op kan lossen is dat op de lange termijn vaak effectiever ;) In jouw voorbeeld heb je je paard nergens geholpen om over z'n angst heen te komen, je hebt slechts de situatie opgezet zodat hij zelf over z'n angst heen te komen.

Anoniem

Re: Parelli: thresholds, achterwaarts of omdraaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:53

Maar is dat laatste niet juist de bedoeling? Dat je paard leert dat die het best allemaal zelf wel kan? Dat je als eigenaar er gewoon bent om als het er echt toe doet het handje vast te houden, maar niet constant?

Ik ben er juist enorm mee bezig om mijn paard te laten ontdekken dat hij bepaalde dingen wel gewoon zelf kan, dat hij even de moed bij elkaar moet rapen en dat het dan allemaal wel lukt. En moet zeggen dat hij nog nooit zo hard vooruit gegaan is sinds ik met dat idee met hem werk.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:53

Of dat wel of niet de bedoeling is, is weer niet standaard te antwoorden. Het ligt eraan waar je mee bezig bent, wat je paard doet op het moment.

Het is zeker niet de bedoeling dat je paard autonoom alles op gaat lossen, het is imo de bedoeling dat je leiderschap en het vertrouwen in elkaar zo groeit dat het paard zich overal met jou veilig voelt en andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:26

Ok, daarop ingaan zou het teveel offtopic brengen maar bedankt voor je reacties :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:31

Nou, als het echt niet gaat, dan draai ik gewoon om en 'face' de treshold. Net dat beetje lucht ertussen. Ik heb begrepen dat ze dat zelf in de natuur ook zo doen, weggaan maar wel omdraaien en de situatie bekijken.

Eigenlijk moet je zelf al halthouden als je merkt dat er een treshold aankomt. Dus nog beter opletten op subtiele signalen.
Maar als het even kan dan blijf ik stilstaan totdat mijn paard ontspant.
En door veel te oefenen met touch it, kan ik haar ook weleens vragen het enge te gaan bekijken en dan zijn we er snel doorheen, maar dit is wel na heel veel oefening en vertrouwen opbouwen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:00

Freya6 schreef:
Ik heb begrepen dat ze dat zelf in de natuur ook zo doen, weggaan maar wel omdraaien en de situatie bekijken.

Dan noem ik dat vluchten ;) En soms kan je niet anders, maar als je goed oplet kom je nooit in de positie dat je om moet draaien. En als je lang genoeg respect toont voor thresholds, groeit het vertrouwen en komen ze minder voor.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 11:39

Van de week heb ik een beetje geoefend met thresholds in de bak (een kant vinden bijna alle paarden eng). Ik liep in zone 3 en toen ik dacht iets te zien in haar gedrag, wilde ik gaan stilstaan. Maar mevrouw liep gewoon door. Wil dat zeggen dat ze het dan niet eng vindt of snapt ze nog niet dat ze stil mag gaan staan? Het was een behoorlijk leftbrain reactie. Ik wilde haar stil zetten door met mijn touw te wiebelen en zelf natuurlijk ook stil te blijven staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:50

dorientjuh schreef:
Van de week heb ik een beetje geoefend met thresholds in de bak (een kant vinden bijna alle paarden eng). Ik liep in zone 3 en toen ik dacht iets te zien in haar gedrag, wilde ik gaan stilstaan. Maar mevrouw liep gewoon door. Wil dat zeggen dat ze het dan niet eng vindt of snapt ze nog niet dat ze stil mag gaan staan? Het was een behoorlijk leftbrain reactie. Ik wilde haar stil zetten door met mijn touw te wiebelen en zelf natuurlijk ook stil te blijven staan.

Het is ook niet de bedoeling dat jij gaat stilstaan. Als je paard stilstaat om met spanning in haar lijf ergens naar te kijken, staat zij voor een treshold. Of te wel, een punt waar ze niet verder durft. Het is aan jou om daar gehoor aan te geven en haar er niet doorheen te duwen. Geef je paard de tijd om te ontdekken dat ze wel verder kan/durft. Zo nodig met approach & retrait. Een stapje (of meer) achterwaards is hierbij soms nodig. Als je paard 180graden omdraait en wegrent is het jammer, maar ook niet het einde van de wereld. Je begint dan gewoon weer opnieuw. Als een paard meer ruimte of beweging nodig heeft kan het soms goed zijn dat juist wel toe te staan. Helemaal als je daarvoor de ruimte hebt in een oefening. (langs een drukke weg met aan beide kanten sloot en een tegemoet komende tractor is dat dus geen optie ;) )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 18:24

Oh oke, verkeerd begrepen dan. :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:57

Kan je de
dorientjuh schreef:

Je dacht een threshold te zien, stopt eerder dan je paard maar die liep door. Zou je me kunnen vertellen hoe je denkt dat je paard dit ervaren heeft?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 10:53

Waarschijnlijk dacht paard gewoon "huh, waarom stop jij nou met lopen?" :P

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:32

Om vervolgens te denken "Kom maar hoor, m'n bange mensje, ik sleep je er wel even langs" _/-\o_

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 14:27

Haha ja, best kans. :+ Gisteren wel goed kunnen oefenen.