Wanneer clickeren ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EvaEmir

Wanneer clickeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:03

Hallo!
Ik ben net begonnen met mijn paardje aan grondwerk/vrijheidsdressuur.
Nu gebruik ik sinds een tijdje ook een clicker,
Nu ben ik bezig met de oefening halthouden op afstand
Wat ik doe is, ik zet hem ergens: zeg het commando en wandel een rondje, stap voor hem uit,....
Dan maak ik me wat kleiner en zeg het commando om te komen, en komt hij tot bij mij de beloning halen, mijn vraag is:
Wanneer moet ik clickeren? Als hij mooi blijft staan en ik op afstand sta, of als hij naar mij toe is gekomen, of als hij onderweg is naar mij, zodat ik tijd heb om de beloning te nemen, of 2 keer clickeren, 1 keer voor het stilstaan en 1 keer voor het komen? Ik wil het niet te verwarrend maken voor hem :')

En dan nog een vraag:
Kan ik de clicker ook gebruiken tijdens het longeren?
Ik heb een tijdje geleden enorm veel problemen gehad met longeren, ik werd letterlijk door de piste gesleurd :(
Nu gaat het door van methode te veranderen eindelijk beter, dus kan ik mijn clicker gebruiken om hem te laten weten dat hij het goed doet ?
Alvast bedankt!

Inge_D

Re: Wanneer clickeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:15

Ik lees even mee, ik weet dit ook niet precies

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:40

Je moet eigenlijk clicken op het moment dat je paard het gedrag laat zien wat je wilt dat hij laat zien :)
Wil je dat hij stilstaat? Of dat hij blijft stilstaan als jij weg stapt of wil je hem belonen als hij komt op jouw aanvraag?

Clickeren is tegen jouw paard zeggen: DAT heb je goed gedaan, op dat exacte moment, maar ook: einde oefening.

Als je wil dat je paard blijft staan op een afstand, kan je best werken in kleine stapjes:
1. click en beloon voor het stilstaan
2. click en beloon als je paard blijft staan als jij 1 stap achterwaarts hebt gezet
3. click en beloon als je paard blijft staan als jij 2 stappen achterwaarts hebt gezet
....

Dit kan je dan nadien uitbreiden naar meer stappen achterwaarts en uiteindelijk kan je een paar meter van jouw paard zelf stilstaan en je paard zal netjes wachten.

Mijn paard kan ondertussen een paar meter netjes op afstand blijven staan dmv de clicker.
De click betekend dus 'goed gedaan, kom de beloning maar halen'.

2 keer clickeren is geen goed idee, dat komt verwarrend over voor jouw paard, de click vervangt namelijk de beloning niet. Dus als jij clickt voor het stilstaan en nadien click je nog eens voor het naar je toekomen, beloon je voor de laatste click. De eerste heeft dus geen waarde meer omdat er niks volgt en dat kan verwarring opleveren.

Je kan je paard ook clickergetraind leren longeren.
Dan moet je paard wel goed weten wat clickertraining is, dus je paard moet weten dat na de click de beloning volgt.

Dit vind ik bijvoorbeeld heel handig om mijn paard op een rustige manier te leren aan galopperen.

We hebben een gezellig forum voor clickertrainers op www.itrainmyhorsesbrain.com

Je kan je gratis inschrijven en daar met al je vragen terecht :)

EvaEmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:43

Bedankt voor de uitleg! Ga op die site is een kijkje nemen :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:21

Ik vind zelf clickertraining en longeren geen fijne manier van werken. De click is namelijk beloning krijgen, dus een paard zal uit zijn concentratie en aandacht vallen zodra je clickt: 'OHJA ETEN!' en je paard komt het halen of blijft wachten tot je het brengt...

Zo ben ik persoonlijk ook geen fan van clickeren onder het zadel. Alleen wanneer ik het halthouden (vanuit longeren/rijden) wil aanleren zou ik clickeren gebruiken. Omdat je dan ook wil dat je paard blijft stilstaan. En het HO is voor mij een oefening die ik er altijd zo snel mogelijk correct in train en oefen.

Het clickeren is inderdaad voor het moment dat je wil belonen.
Maar aan de andere kant ook het moment dat je dus een oefening afbreekt.
De click betekend: nu is het goed, je krijgt je beloning

Dus als je het op afstand halthouden wil trainen via clickertraining kun je beginnen met netjes laten stilstaan, een stapje naar achter zetten een seconde wachten, clicken en de beloning aanbieden.

Daarna is het weer stilzetten, iets langer laten wachten, clicken, belonen.
Stilzetten, nog wat langer wachten, clicken belonen.
Na een aantal keer valt het kwartje dat het netjes wachten de beloning oplevert en zal je paard dus blijven wachten. Je mag daar rustig een commando aan koppelen zoals 'sta', 'wachten' of 'ho'. (en bijvoorbeeld je hand opsteken)

Als fase 1 (netjes wachten op een paar stappen afstand) goed gaat kun je verder gaan staan. Wanneer je paard niet komt na de clicker kun je hem bijvoorbeeld weer leren komen op een handtarget. (zo vis ik mn paard graag uit de weide: vingerknip + hand omhoog is een paard in galop om die hand maar aan te komen raken :)) )

Dus beloon het moment waarop het paard het goede gedrag vertoont, en je het dus afbreekt om de beloning te kunnen geven.

Meer over clickertraining (VD-gebaseerd) kun je vinden in deze linkjes:

Belonen via clicker
http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

Targetten
http://www.visibreteam.nl/targetten/