Dubbele longe bevestiging?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Dubbele longe bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 22:52

Sinds kort werk ik mijn paard regelmatig aan de dubbele longe. Ik heb hiervoor enkele lessen genomen bij een instructeur, die me geleerd heeft om de longe als volgt vast te maken:
- de musketon gaat van buitenuit door de bitring, om vervolgens aan de zadelsingel/laagste ring van de longeersingel vast te maken.
- idem voor de buitenste longe, die achter het paard doorloopt.

Dit werkt goed, maar is deze bevestiging niet vergelijkbaar met een slofteugel?
Deze week heb ik het anders geprobeerd: eerst door de ring van de longeersingel, vervolgens vastgeklikt aan het bit. Op deze manier trekt mijn paard echter veel harder.
Ze loopt wel snel nageeflijk, maar ik moet veel harder inwerken wat ik niet prettig vind.

Instructeur komt deze week weer, dus dan vraag ik het zeker, maar het kan nooit kwaad eens wat andere meningen te horen :) .

kohtje

Re: Dubbele longe bevestiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:54

Ik haal de longe door de singel , door het bit en dan terug naar de singel.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:58

kohtje schreef:
Ik haal de longe door de singel , door het bit en dan terug naar de singel.

Hier hetzelfde. Bij paarden die makkelijk duiken zet ik hem hoog aan de singel vast, dan door het bit en terug door een lage ring naar de hand. Paarden met een onderhals vast tussen de benen, door het bit en dan via een lage ring naar de hand.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 00:45

Citaat:
Hier hetzelfde. Bij paarden die makkelijk duiken zet ik hem hoog aan de singel vast, dan door het bit en terug door een lage ring naar de hand. Paarden met een onderhals vast tussen de benen, door het bit en dan via een lage ring naar de hand.

Werkt dit harder/minder hard in dan "door de bitring naar de singel naar de hand"?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:56

Ik heb van mijn instructrice geleerd dat als je hem door de bitring naar de singel naar de hand doet, je op het moment dat je meegeeft gelijk het contact kwijt bent en veel minder fijne hulpen kan geven. Dus in het ene opzicht werkt mijn manier scherper in, maar doordat je kleinere hulpen kan geven krijg je veel minder een los-vast contact als bij jou manier, wat voor het paard dus minder onrustig is in de mond.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:54

Ik maak de dubbele longe aan beide kanten vanuit de handen door de onderste longeersingelring via het bit naar de voorbenen. Dat werkt bij mijn paard het beste.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:59

Ik gebruik hem altijd op het bit. Dat werkt minder streng als doorhalen en terugsteken. Bij doorhalen en terug steken, is het eigenlijk het zelfde als een slof teugel, je kan afdwingen. Als je netjes kunt longeren en voldoende ervaring hebt, heb je dat niet nodig, maar werk je netjes van achteren naar voren je paard naar het bit.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:00

Ik doe het volgende: Binnenste gaat eerst door bitring naar longeersingel en buitenste andersom, dus eerst via longeersingel en dan naar het bit. Is misschien iets meer werk wanneer je je paard de andere kant op wilt laten gaan, maar voor mijn hete paardje werkt dat prima!
Niet zelf uitgevonden hoor, maar geleerd van mijn trainer :)