Grondwerk & training dressuurmatig: Wat leuk! (graag tips)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Grondwerk & training dressuurmatig: Wat leuk! (graag tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:02

Aangezien mijn merrie enige tijd met een blessure heeft gestaan en nu eindelijk weer naar buiten mag en rustig aan aan het werk, ben ik mij aan het verdiepen in het grondwerk. woensdag 12 maart moeten we terug naar de kliniek voor nieuwe ijzers en de check-up, daarna hoop ik er eindelijk weer op te mogen! Dan hoop ik dat ze, mede door het grondwerken, een stuk sterker zal zijn en de overgang naar het rijden een stuk kleiner zal worden.

Ik heb vooral gebruik gemaakt van de website http://www.paardenbegrijpen.nl/ en de youtube pagina ervan, echt ontzettend leerzaam!

Zelf ken ik de verschillende oefeningen en het rechtrichten van het rijden, wat het voor mijn gevoel een stukje makkelijker maakt om het aan de hand te doen.

Op zich kan ik lekker rondsturen door de bak heen en oefen het op mijn beide paarden (ene Z-niveau op wedstrijd en andere thuis op M-niveau). Ik gebruik momenteel een Monty Robers halster en teugels (dus in 2 handen). Toch loop ik tegen een aantal dingen aan.

Ik zal deze even puntsgewijs opnoemen:
- Ik leun teveel tegen het paard aan, waardoor deze niet meer op eigen benen loopt. Zodra ik merk dat ik dit doe neem ik weer afstand, waardoor het paard naar binnen valt.
- Zweepgebruik: Hoe en wanneer gebruik je de zweep? Als ik deze als "binnenbeen" wil gebruiken om meer buiging te krijgen/dat ze niet op mij hangt, hoort de zweep tegen de schouder of tegen de buik te komen?
- In stap gaat het erg goed, maar hoe verder in draf? Heb het idee dat ze vrij hard moeten lopen om in draf te blijven, waardoor ik ook mee met rennen i.p.v. lopen. Dus: hoe krijg je het paard meer actief in draf, waardoor je daarna over kan gaan tot meer verzameling?
- Oefeningen gaan best goed (stelling, binnenachterbeen onder de massa, wijken, schoudervoor, schouderbinnenwaarts), alleen met de travers/buitenbeen onder de massa heb ik echt veel moeite mee. Zie via http://www.paardenbegrijpen.nl/ dat de persoon zelf achteruit loopt en dan met de zweep een plekje op de hals aantikt. Dit vind ik zelf geen fijne manier en wil gaan kijken wat er gebeurt als ik aan de buitenzijde gewoon rechtuitloopt en dan met het zweep de kont naar binnen laat gaan?

En verder... Alle overige tips zijn ook welkom natuurlijk :D

edit: Ik ben overigens pas afgelopen weekend begonnen en heb met beide paarden 2x geoefend.

Mungbean

Re: Grondwerk & training dressuurmatig: Wat leuk! (graag tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:12

Kijk eens naar de dvd van Piet Bakker, daar zie je eigenlijk precies de problemen die jij opnoemt.
Langzaam draven is een leerproces, dat gaat niet in 2x.
Maar eerst moet je paard leren om niet naar binnen te komen voordat je overgaat op zijgangen en draven. Begin eerst gewoon eens met slangevoltes en rechte lijnen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:14

Bedankt Sizzle! Niet naar binnen komen gaat juist erg goed, zolang ik niet tegen het paard aan ga hangen. Vind nog beetje lastig waar ik mij zelf moet positioneren :+ .

edit: Dat van de slangevolte is een goed idee overigens, ga ik zeker meenemen. Blijf je tijdens de slangevolte dan aan 1 kant of ga je steeds omwisselen naar de binnenzijde? Laatste lijkt mij vrij onhandig en lijkt mij teveel storing geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:17

Die DVD is zijn geld waard vind ik als je niet direct een instructeur voor handen hebt :j
Ze filmen namelijk ook beginnerslessen.
Het kan zijn dat je bepaalde dingen anders zou willen doen, maar dat vormt zich dan vanzelf. Ik heb bijvoorbeeld geen zweepje erbij.
Ik wissel van kant en als je dat vaak oefent geeft dat absoluut geen storing. Maar dat ligt aan je positie. Als je bij het hoofd loopt is dat niet zo handig waarschijnlijk. Bij de kont kun je makkelijk wisselen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 10:21

Bedankt! Heb hem even opgezocht via youtube en dit trekt mij behoorlijk! Zie ook dat hij dingen doet wat beter bij mij past, dus ga zeker even naar de DVD kijken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:53

Als dat je aanspreekt, kijk hier eens, staan al veel vragen in van mensen die net begonnen en veel tips hoe die dingen aan te pakken... [TVG] Dressuur aan de lange teugel

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:27

Interessant topic dit. Ga even volgen. Ben nu sinds enige tijd zelf ook bezig met het klassieke werk vanop de grond. Ga de dvd's van Piet Bakker eens opzoeken en me ook eens aanmelden in het topic.