Longeren, een goede optie of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caelum

Longeren, een goede optie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 15:24

Hallo,

Ik zal even kort uitleggen wat de situatie is:

Ik heb mijn paard nu ongeveer een jaar, en rij in de zomerdag 3x per week, 1x rijvereneging, 1x priveles en in het weekend bosritten van 2 a 3 uur.

Maar nu is het winter en ik heb geen binnen of buitenbak dus kan ik minder rijden. Op dit moment rijdt ik daarom 2x per week een uur. Omdat mijn vader in de winter niet vaker met de trailer kan rijden. Mijn paard is 12 jaar en komt van ongeveer 10 uur tot 5 buiten op een grote wei met de 2 andere paarden.

Maar ik wil graag meer met haar doen dus dacht ik misschien kan ik gaan longeren. Mijn paard kent al longeren ( veel gedaan bij vorige eigenaar ) maar ik ken alleen de beginselen. Nu heb ik gister geprobeerd om haar te longeren om te kijken of het wat voor mij is, maar ik heb alleen een grote wei in mijn beschikking ( andere dan waar ze in grazen) en ze heeft voor hoefijzers maar geen kalkoenen voor erin. Is de kans groot dat ze uitglijd? De wei i meestal niet erg nat ;)

Ze loopt goed voltes, maar reageert vrij weinig tot niet op stemhulpen en wil graag met haar hoofd in deze stand lopen:
https://www.google.nl/search?q=3+hectar ... B766%3B576

En nog niet ontspannen

Zou longeren een goede optie zijn voor mij om mijn paard meer beweging te geven en er meer mee bezig te zijn?

Of kan ik beter met VD beginnen?