vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caby

vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 22:54

hee!!

ik heb een vraag ik ben benieuwd hoelang een paard gemiddeld (ik weet dat elk paard hierin verscheelt)
nodig heeft om een goede volte te lopen, ik zou dit graag eerst aan de longe en eenmaal geleert onder het zadel willen toepassen.de vraag gaat wel vooral over hoe lang hij erover doet om de volte aan de longe te lopen. Betreffende is zes jaar zadelmak werkwillig en superlief :)

Sunshinee

Re: vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:56

als hij een stuur heeft kan jij een volte maken

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:57

Met een goede ruiter xou ik zeggen 5 minuten?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:59

Ik snap niet heel erg goed wat je bedoelt...Als het over het principe van longeren gaat, mijn driejarige heeft 2x tien minuten nodig gehad om te begrijpen dat ze op een volte om mij heen moest blijven. Onder het zadel zwabberen ze in het begin nog wat maar meestal kan je toch na een paar keer rijden wel redelijk sturen. Wil niet zeggen dat ze dan meteen in een constante aanleuning, tempo, stelling en buiging lopen dat ga je steeds meer afwerken. Verder zie ik een volte niet echt als een oefening die ze moeten 'leren' eigenlijk, net zoals je 'hoefslag volgen' niet echt aanleert imo.

caby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:06

ik begrijp wat jullie bedoelen, waar het me meer om gaat is hem gewoon netjes de volte te laten lopen zonder z'n kont weg te drukken of er met z'n voorhand ''vandoor'' te gaan het leek me handig om dit extra te ondersteunen door te longeren (eventueel verstandig gebruik makend van hulpteugels) dit om er voor te zorgen dat hij de benodigde spieren kan trainen zonder last te hebben van lomp gewicht en het zo makkelijker voor ons te maken (hulpen ect ken ik al wel hoor) wat ik me dus afvroeg hoe lang het duurt voordat z'n spier dusdanig versterkt zijn dat het volte lopen beter/makkelijker gaat.

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:07

Een rondje lopen dus een volte rijden als een rondje dat kan elk paard met een stuur binnen enkele minuten, ook aan de longe.

Maar een echte ronde volte waarin je paard een mooie buiging heeft door zijn gehele lichaam van kop tot staart dat duurt langer. Dan moet je je paard eerst goed leren om te buigen om je binnenbeen en een rustig en prettig contact hebben met de teugels. De ruiter moet heel goed leren voelen hoe het paard onder zich beweegt, waar het paard zijn benen plaats. Dus bijvoorbeeld de ruiter moet kunnen voelen of een paard zijn achterbenen in het zelfde spoor plaats als zijn voorbenen. Daarna moet je als ruiter leren om heel verfijnd de juiste hulpen te geven om het paard een mooi rondje te laten lopen; gebogen om je binnen been met de juiste stelling en buiging dit kan wel enkele maandjes training duren. Met een zadelmake 6 jarige kan je dit goed trainen maar degene die vooral getraind moet worden is de ruiter er bovenop zit. Het is nodig dat die leert voelen en leert de juiste hulpen verfijnd te geven

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:16

Je paard kan dat heel snel, maar hoe snel kun jij het. Wat het lijkt zo simpel een volte maar dat is het niet. Het moet echt rond zijn en precies waar jij wilt.

caby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 00:18

Aser en mrie bedankt voor jullie uitgebreide duidelijke antwoorden ik ga ze zeker meenemen tijdens het oefenen en zal mijn instructrice nog vragen extra met mij te oefenen, is er iemand die nog oefeningen weet om naast je paard te doen om deze verfijning te oefenen en verfijnen zonder te hoeven letten op je paard?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 05:49

RT-V >> TVG