[AR] Merk van tuig met riem tussen voorbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Merk van tuig met riem tussen voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 01:03

Hallo!

Ik ben een tuig aan het zoeken voor mijn minishet (86cm, redelijk ouderwets type). Nu had ik wel een heel leuk tuigje gevonden, maar ik vind zo'n riem die tussen de voorbenen loopt zo gaaf, en dit tuig had dat niet!
Weet iemand welk merk zo'n soort tuigjes verkoopt, liefst wel betaalbaar!
Van Kieffer en Zilco weet ik dat deze bestaan, zijn er nog merken?
En wat is de goede naam van deze riem?

Alvast bedankt!

Ashley5760

Re: Merk van tuig met riem tussen voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:13

Het heet een springriem.
Ideal heeft ze ook.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 01:52

Zo'n riem is niet ''voor de gaaf''. Die heeft een functie en is voor enkelspan overbodig. Springriem heb je eigenlijk vooral bij tweespan, dus bij tweespan tuigen, zodat het borsttuig niet zo naar voren wordt getrokken. Maar ook dan worden ze niet altijd gebruikt. Denk ook dat het gebruik er van ook eerder belemmerend werkt en je zeker bij enkelspan beter kunt weglaten. Ik heb er eentje bij mijn tuig (is namelijk een combi tuig). Maar die heeft het bedrijf dat mijn pony beleerd heeft er zelfs afgehaald.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 01:55

Ik heb al gevonden dat ze wel een functie als het tuig aan de borst is voorgevormd, dus ook bij enkelspan...
Maar bedankt, Ideal had ik inderdaad ook al gevonden, ik zoek nog even verder :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 02:02

Voorgevormd zou ik, zeker bij een mini, niet doen. Bij pony's schijnt het toch vaak een stuk minder prettig te zijn en minder goed te passen. Daarnaast is de druk dan minder goed verdeeld.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 02:04

Spijtig dat het voor de rest geen functie heeft en het alleen maar in de weg hangt zoals je zegt. Dan kijk ik misschien toch beter naar een ander tuigje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 02:27

Dat is iig wat ik hier op bokt van een aantal ervaren menners heb gelezen over de voorgevormde borst. Ik heb zelf een normale. En op het eind van de dag gaat het natuurlijk om het lol en plezier hebben met je pony en het mennen zelf en dat je veilig de weg op gaat :j Is je pony al beleerd?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 03:05

Maartje1990 schreef:
Zo'n riem is niet ''voor de gaaf''. Die heeft een functie en is voor enkelspan overbodig. Springriem heb je eigenlijk vooral bij tweespan, dus bij tweespan tuigen, zodat het borsttuig niet zo naar voren wordt getrokken. Maar ook dan worden ze niet altijd gebruikt. Denk ook dat het gebruik er van ook eerder belemmerend werkt en je zeker bij enkelspan beter kunt weglaten. Ik heb er eentje bij mijn tuig (is namelijk een combi tuig). Maar die heeft het bedrijf dat mijn pony beleerd heeft er zelfs afgehaald.

Verklaar je nader, waarom zou het belemmerend werken, ik heb er ook 1 aan zitten maar paard heeft er toch echt geen last van.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 03:29

Maartje1990 schreef:
Dat is iig wat ik hier op bokt van een aantal ervaren menners heb gelezen over de voorgevormde borst. Ik heb zelf een normale. En op het eind van de dag gaat het natuurlijk om het lol en plezier hebben met je pony en het mennen zelf en dat je veilig de weg op gaat :j Is je pony al beleerd?

Nee voor zover wij weten niet, pony wordt beleerd onder streng toezicht en met behulp van een heel ervaren menner :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 03:38

Nouja, bij het gebruik van de voorgevormde borststukken wordt/moet het meestal vrij strak aangetrokken worden om het tuig op z'n plek te houden. En dat lijkt me sowieso al niet de bedoeling, borststuk zou goed op z'n plek moeten blijven liggen zónder dat hier bepaalde riemen aan te pas moeten komen. Dit geld dus voor enkelspan ;) Tweespan heeft het een hele andere functie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 07:15

Maartje1990 schreef:
Voorgevormd zou ik, zeker bij een mini, niet doen. Bij pony's schijnt het toch vaak een stuk minder prettig te zijn en minder goed te passen. Daarnaast is de druk dan minder goed verdeeld.

Dit is de mening van Maartje1990 en daarmee nog niet de waarheid.

Het hangt af van de pony of een voorgevormd borsttuig fijn zit of niet en de soort koets die getrokken moet worden. Dat moet je per pony bekijken.
Wij rijden al jaren met een voorgevormd borsttuig van Ideal en dat bevalt de pony en ons prima. Zij heeft een hals, die diep uit de borst komt, waar weinig ruimte is voor een normaal borsttuig.
Maar net zoals met alle onderdelen: het moet op maat van de pony zijn.

Wij rijden overigens ook zonder springriem; niet nodig.

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 16781y.jpg

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:44

Maartje 1990 heeft het over een mini, een kleine pony, dat is heel wat anders dan een haflinger.
Ik heb het voorgevormde borsttuig ook een paar maal op zo'n kleintje gezien, eigenlijk is daar helemaal geen ruimte voor zo'n voorgevormde dikke brede riem, het zit dus meestal ook voor geen meter en dan proberen ze het nog een beetje in model te trekken door die springriem strak te trekken, met alle gevolgen van dien.
Op een grotere pony zoals een haflinger is er gewoon veel meer ruimte, is het tuig ook veel groter en dan past het allemaal veel gemakkelijker.
Wij hebben shetlanders van rond de 1.10, hebben we broeken op liggen, vinden wij veel handiger dan die springriemen, die dus bij ons nog gewoon in de schuur hangen, waarom zou je nog meer onnodige riemen aan je pony hangen?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 16:57

Op een echte mini...is nauwelijks ruimte voor wat voor standaard borstblad dan ook..
bij een pony van 86 cm (waar het hier om gaat)..moet goed gekeken worden dat het niet te breed is.
en op de juiste hoogte hangt.
ik heb voorgevormde borstbladen en normale rechte borstbladen gezien op deze maat pony's die prima passen, maar ook modelletjes pony van deze maat..waar het niet op past..

de springriem, waar de vraag over gaat, is in enkelspan niet speciaal nodig....maar als je hem op de juiste manier afstelt, heeft de pony er geen last van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:04

janouk schreef:
Maartje1990 schreef:

Dit is de mening van Maartje1990 en daarmee nog niet de waarheid.

Het hangt af van de pony of een voorgevormd borsttuig fijn zit of niet en de soort koets die getrokken moet worden. Dat moet je per pony bekijken.
Wij rijden al jaren met een voorgevormd borsttuig van Ideal en dat bevalt de pony en ons prima. Zij heeft een hals, die diep uit de borst komt, waar weinig ruimte is voor een normaal borsttuig.
Maar net zoals met alle onderdelen: het moet op maat van de pony zijn.

Wij rijden overigens ook zonder springriem; niet nodig.

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 16781y.jpg

Nee, dat is niet mijn mening. Zoals je kunt lezen is dat wat ik hier op bokt van verschillende ervaren menners heb gelezen. Dat met name bij (kleine)pony's zo'n voorgevormd borsttuig niet fijn aansluit en drukkingen geeft. Jij hebt een haflinger, geen mini, dat is ook al een wereld van verschil.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:45

Blijft een feit dat je het per pony moet bekijken wat het beste past en bij de koets. Het zal sowieso al lastig zijn een oaa5send tuig samen te stellen. Dus niks uit sluiten. Vraag een goede tuugenmaker om je te helpen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:11

In het shetlandstamboek is t.m 86 cm een mini, dus de pony waar het om gaat is, hoe je ook wend en keer, een mini.
Wij hebben op onze shetten en dartmoors een eurotech tuig liggen van ideal (niet voorgevormd), is van kunststof, is heel soepel en zacht en ook niet grof. Wij hebben twee geheel zwart en twee met bruin onderlegt, van twee enkelspannen kun je ook een dubbelspan maken en andersom natuurlijk ook. De bruin onderlegde hebben we tweedehands gekocht via marktplaats, de zwarte nieuw, dan kun je ook een tuig samenstellen uit meerdere maten, dus bijvoorbeeld minishetland en shetland door elkaar.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 23:13

Dit is de pony waarvoor ik een tuig aan het zoeken ben (inmiddels wel terug goed op gewicht, dit was in het weideseizoen en ze had een veulen aan de voet):
Afbeelding

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:45

Ik heb ook goede ervaring met een voorgevormde borst.

Zilco heeft ook tuigen met een springriem. Ideal idd ook, ik heb een combinatie tuig, daar laat ik de springriem er gewoon aanzitten als ik enkelspan ga mennen, zit ook prima met dus als jij een springriem wil moet je dat gewoon doen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:51

heb ook goede ervaring met Zilco voorgevormde boste op een pony van 1 meter en 107. Een vriendin heeft het op haar shet van 85 cm liggen , wel een brede shet. En Ook op een smalle pony van 90 cm. Daar ligt het ook goed op en geen problemen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 17:29

Ik heb inmiddels een tuigje gevonden met een springriem!