Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Maartje1990 schreef:Zo'n riem is niet ''voor de gaaf''. Die heeft een functie en is voor enkelspan overbodig. Springriem heb je eigenlijk vooral bij tweespan, dus bij tweespan tuigen, zodat het borsttuig niet zo naar voren wordt getrokken. Maar ook dan worden ze niet altijd gebruikt. Denk ook dat het gebruik er van ook eerder belemmerend werkt en je zeker bij enkelspan beter kunt weglaten. Ik heb er eentje bij mijn tuig (is namelijk een combi tuig). Maar die heeft het bedrijf dat mijn pony beleerd heeft er zelfs afgehaald.
Maartje1990 schreef:Dat is iig wat ik hier op bokt van een aantal ervaren menners heb gelezen over de voorgevormde borst. Ik heb zelf een normale. En op het eind van de dag gaat het natuurlijk om het lol en plezier hebben met je pony en het mennen zelf en dat je veilig de weg op gaatIs je pony al beleerd?
Maartje1990 schreef:Voorgevormd zou ik, zeker bij een mini, niet doen. Bij pony's schijnt het toch vaak een stuk minder prettig te zijn en minder goed te passen. Daarnaast is de druk dan minder goed verdeeld.
janouk schreef:Maartje1990 schreef:Voorgevormd zou ik, zeker bij een mini, niet doen. Bij pony's schijnt het toch vaak een stuk minder prettig te zijn en minder goed te passen. Daarnaast is de druk dan minder goed verdeeld.
Dit is de mening van Maartje1990 en daarmee nog niet de waarheid.
Het hangt af van de pony of een voorgevormd borsttuig fijn zit of niet en de soort koets die getrokken moet worden. Dat moet je per pony bekijken.
Wij rijden al jaren met een voorgevormd borsttuig van Ideal en dat bevalt de pony en ons prima. Zij heeft een hals, die diep uit de borst komt, waar weinig ruimte is voor een normaal borsttuig.
Maar net zoals met alle onderdelen: het moet op maat van de pony zijn.
Wij rijden overigens ook zonder springriem; niet nodig.
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x48 ... 16781y.jpg