Shet rolt om onder werk uit te komen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Shet rolt om onder werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:55

Hoi bokkers,
Ik zit met een probleem. Ik heb een verzorgshetlander die binnenkort van mij wordt, ik begin haar nu aan het werk omdat ze aardig dik staat. Ik verzorg haar al 4 jaar en heb haar veel gelongeerd in de verleden tijd maar nu heb ik wat minder tijd dus heeft het een jaar stil gelegen. Nou als ik haar longeer of haar laat vrijspringen gaat ze steeds rollen, dit heeft ze zowel in de zomer als in de winter. Hoe kan ik dit oplossen? Heb al verschillende dingen geprobeerd maar het helpt niet.
Wie heeft er tips?

Groetjes

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:45

Probeer haar voor te zijn zodra ze probeert te gaan liggen haar aan het werk te zetten en te corrigeren ik denk dat consequent zijn het belangrijkst is als het inderdaad rollen is voor onder het werk uit te komen..
Laatst bijgewerkt door Beauuum op 27-01-14 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Re: Shet rolt om onder werk uit te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:47

Is het om onder het werk uit te komen, of wil ze gewoon even lekker rollen als ze in de bak komt? Dat zijn 2 verschillende dingen...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 21:57

Nee echt om onder het werk uit te komen. Ze doet het na een dikke 5 minuten gaat ze rollen. En dan is het rollen, vijf pasjes draven en terug rollen

Sunshine1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 02:50

Mijn shet had er een handje van om elk rondje in dezelfde hoek stil te gaan staan. Wat bij mij hielp was consequent zijn, door onder andere mijn stem te verheffen. Op den duur raken ze het dan meestal echt wel zat.

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:41

Ik denk dat je voor dat ze het wil doen je stem verheffen of met de zweep op de grond slaan. Ook moet je je shet niet laten maar als ze bijv. ligt dat je dan boos word en niet gwn gaat kijken ofz.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:42

Zorgen dat je haar voor bent. Meestal kun je aan hun houding wel zien dat ze wat van plan zijn. Dan gewoon zorgen dat je haar goed actief houdt. Mocht ze toch neerploffen dan zou ik haar een tikje met de zweep geven om haar weer te laten lopen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:22

Ik zie het inderdaad maar het is natuurlijk niet fijn longeren als je pony zo doet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:26

Zelf actiever worden en sneller actie ondernemen als je ziet dat ze wil gaan rollen. Rollen mag, voor het werk als ze de bak in komt, 1x (alleen ongezadeld uiteraard), of na het werk, zo vaak ze wil (zonder zadel uiteraard). Daartussen wordt er gewerkt. Tijdens het longeren of vrijspringen, tikje op de billen zo gauw ze wil gaan liggen.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 18:28

Dankje voor de tips

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:28

Zet het op commando! :)

Als een paard iets 'misbruikt' om tegen je te gebruiken, draai het om en gebruik het voor je. Als je het op commando zet krijgt je paard er iets lekkers voor, dat is leuk, dat is het waard om het voor te doen.

Maar bedenk dat voor je paard het dus minder aantrekkelijk word om te doen uit zichzelf. Want dan haal jij je paard overeind, krijgt hij niks en misschien zelfs een correctie...

Dan word het veel leuker voor een paard om netjes op commando te gaan liggen en niet meer te pas en te onpas: op commando levert iets op, zonder commando levert niks op of zelfs een correctie.

Deze methode gebruik ik zelf ook graag voor het steigeren, maar die oefening moet met iets meer ervaring op zo'n manier worden omgezet omdat het vrij riskant is :)

YvetteeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:19

Ik heb dus precies hetzelfde met mijn shetlander
Meestal zie je al wel als ze gaan liggen want dan gaan ze al een beetje door hun benen
Wat ik altijd deed is een paar keer met de zweep op de grond tikken ( dit natuurlijk wel alleen doen als je paard niet bang voor zwepen ) dan was het bij die van mij wel duidelijk haha
Maar ik ben er nu indd zoals Visibreteam zegt er een commando van aan het maken omdat ze toch al oud is