Longeren: draf naar stap wil hij niet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilkii

Longeren: draf naar stap wil hij niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 01:25

Hallo!

Mijn vorige topic ging over het rijden (ik kreeg hem niet van draf naar stap) maar ben inmiddels strenger en nu gaat dit goed.

Nu heb ik met longeren precies hetzelfde probleem! De eerste keer dacht ik dat het aan mij lag (verkeerde houding, geen goed contact via de lijn, te ver naar zijn hoofd gedraaid staan, etc etc.).
Ik ben er achter dat hij prima zonder zweep kan worden gelongeerd en alles valt met stemhulpen te doen.
Mocht dat net niet voldoende zijn houd ik voor draf mijn arm uitgestrekt op heuphoogte en voor galop in de lucht. Stap langs mijn lijf.

Wat ik doe vanuit drafpositie:
laag stemgebruik (ruuuuussstig = gaat hij heel langzaam draven, ook leuk maar niet wat ik wil)
hooooooo... ennnnnn hooooo.... ennnnn stapppppp.... stapppp..... enz enz enz. Lijn ietsje korter, klein trekje dat hij dit op het buitenbit voelt.

Dit lukt zo ongeveer de helft van de tijd. Maar dan valt hij meteen uit stap naar stilstand en wil hij naar me toelopen alsof we van hand gaan veranderen of zo. En als ik dan ook maar één temphulp geef of met mijn tong klik, schiet hij weer in draf en begint het weer opnieuw! Zelfs als ik me dan iets meer bijdraai dat ik meer richting hoofd sta dan richting singelhoogte, gebeurt dit ook. Hij wil gewoon niet stoppen maar ik weet zeker dat hij dit moet kunnen. Overigens is het paard nu 16 en heb ik hem pas twee weken dus ben ik nog een beetje aan het uitvogelen hoe dit alles moet..!

Ik sta goed rechtop met mijn schouders naar beneden en mijn heupen op ongeveer singelhoogte gericht. Hij loopt wel echt precies in de pizzapunt tussen longeerlijn en 'zweep'/ mijn arm aan die kant.

Heeft iemand suggesties? Misschien zie ik wel iets heel basaals over het hoofd. Ben wel aan de slag met dat boek van Lammert Haanstra, maar het lijkt wel alsof dit dus niet uit het boek moet :P vandaar dus de vraag om hulp! Ben zeer benieuwd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Longeren: draf naar stap wil hij niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:43

Toch die zweep erbij pakken. Zweep hoger en eigen schouder voor het paard uit is harder en het tegenovergestelde dus langzamer. Dan kan je ook corrigeren als hij stil gaat staan. En oefening baart kunst.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 02:15

Je hebt hem pas 2 weken. Rustig aan.

Wees duidelijk, komt hij naar je toe stuur jeihem weg in stap. Zweep trouwens gewoon vast houden maar niks mee doen.Volte klein en stappen, langzaam meer ruimte geven.

Maar vooral, rust en niet overvragen. Wennen aan een nieuw huis, baasje en vrienden duurt even.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 02:29

Ik longeer altijd met zweep, puur om paard bij me weg te kunnen wijzen. Als ze het op de heupen krijgen en gek gaan doen vergeten ze vaak hun rondjes mooi rond te houden en op dat soort momenten vind ik het niet leuk als ze vlak bij me langs komen sjezen.
Als paard niet terug komt uit draf dan zet ik ze op een kleine volte, dat is harder werken dus vaak stoppen ze dan wel. (niet zoals jij zegt lijn ietsje korter, maar ik doe echt meteen hele slag korter) Als je 't paard al ziet denken om te stoppen met stappen meteen weer voorwaarts sturen. Soort van het is draven of stappen, maar we gaan niet stilstaan.

Edit: Eerst gewoon doen zoals Smurffie zegt hoor. Kan inderdaad zijn dat paard ook nog even aan je moet wennen.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 03:12

Je hebt het beestje nog maar kort, met geduld komt het vanzelf wel. De manier waarop je het doet is niks mee. Ik ben zelf net iets consequenter denk in het terughalen. Grotere ophouding mag van mij best al m'n paard niet luistert. Dat je paard stil gaat staan is denk ik een kwestie van blijven oefenen, dat hij in ieder geval uit die draf terugkomt is al een vooruitgang. Daarna gewoon weer rustig voorwaarts zetten, draaft hij aan? gewoon weer opnieuw terugzetten enzovoort..

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:15

Je kunt je paard ook terughalen door de volte te verkleinen. Dan rustig je stem gebruiken, zo sta je dichterbij en hoef je geen grote hulpen te gebruiken als je paard helemaal stil gaat staan.
Neem de tijd en wees heel consequent.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:34

RT-V >> TVG

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:20

Bedankt voor alle tips! Ben nog steeds met hem bezig, vandaag ook weer. Het gaat steeds ietsje beter! Op kleinere volte zetten helpt zeker en ook heb ik nu de zweep er weer bij. Toch wel handig :) Nogmaals bedankt! We komen er wel.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:24

Gewoon héél veel oefenen en ook heel goed en veel belonen als ze het goed doet! Ik was de eerste keer zo blij dat ze het deed van een afstand (normaal moest ik de volte verkleinen) dat ik de lijn oprolde en d'r helemaal ging aaien en knuffelen. :') Dat hoeft natuurlijk niet maar ze snapte wel dat ze iets had goed gedaan dus na een tijdje ging het steeds beter, nu oefenen we voor stap>halt.

Ilkii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 06:56

naomi_g1998 schreef:
Gewoon héél veel oefenen en ook heel goed en veel belonen als ze het goed doet!

Jaaaaa hij deed het en zo mooi, elke keer dat hij het deed riep ik ook in een verrukt hoog stemmetje duizend keer braaf met een dikke knuffel erbij, werkt echt enorm! Leuk dat het bij jullie ook steeds beter gaat naomi, da's toch heel leuk om te lezen :D