Mooi initiatief dit topic! Zal ik ook even mijn verhaal doen?
Na een heel slechte en traumatische ervaring met mijn hoefsmid bij mijn jaarling, vroeg ik me af of het niet anders kon. Ik heb een heel werkwillig maar heel gevoelig paardje, en blijkbaar is het niet iedere smid gegeven om gewoon even geduldig en voorzichtig kennis te maken en aan het werk te gaan... De enige optie die ik voor me zag was zelf leren bekappen, en aangezien mijn jaarling door de verkoper destijds ook zelf werd bekapt via NB, heb ik toen een topic geopend op bokt, om me goed te verdiepen in de voor en na's.
Uiteindelijk is dat een interessant topic geworden, want alle pro's kwamen van bokkers die zelf ervaringen hadden met het bekappen, en die waren stuk voor stuk laaiend enthousiast.
Alle contra's kwamen van bokkers die niet zelf aan NB hadden gedaan, maar op internet hadden gelezen dat NB onzin is. De keuze was dus snel gemaakt welk kamp ik besloot te kiezen
In het begin was het flink oefenen: mijn jaarling was ontzettend bang geworden van hoefsmeden, en ik heb tot nu toe geen een smid of bekapper gevonden die haar op een rustige manier haar voeten kan vragen. De enige die dit wel kan is de DA en mensen die er niet uitzien als een hoefsmid
Maar eigenlijk is het meteen goed gegaan: ze liep weer steeds beter en beter. In het begin hebben we met clickertraining gewerkt, aangezien ze braaf voetjes gaf maar volledig door het lint ging van zodra de vijl haar voeten raakte. Al gauw kwam ze vrolijk uit zichzelf aangedraafd van zodra ze zag dat we ons bekapgerei bijhadden, en was het voor haar gewoon een leuk spelletje. Inmiddels wordt er nog een paar keer geclickerd in 1 bekapsessie, maar verder staat ze gewoon braaf los
Ook voor wat betreft mijn andere paarden ben ik enorm te spreken over NB. Mijn fjord had volgens iedere smid gewoon 'niet slijtende hoeven'. Elke keer liet de smid ze weer te lang, waardoor ze een week (!) na het bekappen al begonnen te af te brokkelen. Inmiddels staat ze netjes op haar voetjes, zijn de flares uitgegroeid en is ze zo veel actiever
Ze loopt gewoon beter (en pijnvrij nu), waardoor ze zo veel meer sprintjes trekt en vrolijke bokkensprongen maakt.
Deze zomer heb ik een grote strook betegeld waar ik ze 1 x per dag hun hooi op geef, zodat ze minstens een paar uur per dag op het harde moeten staan. Ook daar ben ik heel enthousiast over, en deze zomer zou ik de strook willen verdubbelen. En misschien zelfs werken met ander hard materiaal? Als iemand tips heeft?
Ook wandelen met de paarden op asfalt gaat echt prima.
Wat ik zelf, behalve natuurlijk het feit dat NB beter is voor de voeten en het hele lichaam van het paard, een heel mooie kant vind van NB, is dat bekappen ook anders kan: het hoeft geen rotklus te zijn met ongeduldige smeden, ongeduldige paarden en alle gevolgen van dien. Bij ons is het echt een onderdeel van de training geweest door het trauma en is het uitgegroeid tot een leuk spelletje. Ik ben blij, want ik ben bezig met mijn paard, en paardlief is ook blij, want hij wordt wat gekroeld en krijgt extra aandacht.