Voor de NB'ers onder ons

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Voor de NB'ers onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:46

In vele hoeven en hoefijzers en natuurlijk bekappen topics komt er altijd weer een discussie tussen de NB'ers en de TB'ers waar de gemoederen nogal eens hoog kunnen oplopen.

Mij lijkt het wel fijn om een topic te hebben ''alleen'' voor mensen die natuurlijk bekappen. Niet dat de TB'ers niet welkom zijn, maar die discussies worden al uitegebreid gevoerd in andere topics. Dit topic is meer om samen te praten over NB, eventueel met foto's van de hoeven van je paar, hoe ben je er bijv. op gekomen, en wellicht kunnen we nog wat van elkander leren.

Zelf heb ik sinds maart mijn shet natuurlijk bekapt, heb dit eerst door een goed aangeschreven NB'er laten doen (van spirithorses, zeer fijne man :j) en na een cursus hou ik het nu zelf bij. Wel nog met regelmatige controle van hem :j Mijn haflinger heb ik in maart gekocht en toen ze kwamen om mijn pony te bekappen vond zij alles nog te eng (kwam letterlijk zo uit de wei van moeders vandaan, nooit wat mee gedaan en dat 1 jaar oud). Dus ik heb haar zelf steeds een klein beetje gedaan. Dus zodat ze er aan wende, haar hoeven in de hoefsteun deed leggen, steeds kleine beetjes :j Ondertussen kan ik haar hoeven gewoon helemaal doen zonder een dag te wachten.

Ook is er bij toeval een keer een hoefsmid geweest (kwam de schapen scheren :+ ) zei ook dat de hoeven er prima uitzagen, als mede mijn DA. Met mijn jaarlinger doe ik natuurlijk nog niet zoveel. Maar met mijn pony men ik vele km's blootvoets over de weg :j

Nogmaals, wil dit een vriendelijk NB topic houden, met die intentie is het geopend, geïnteresseerde vragen stellen is prima, maar discussies kunnen elders gevoerd worden. Graag hier rekening mee te houden. Dank :)

Arabesk

Re: Voor de NB'ers onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:33

Fijn dat dit er is :-).

Ik bekap al jaren zelf en heb ook de cursus NB van Paardnatuurlijk gegeven, nu niet meer wegens tijdgebrek.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:47

Ik bekap de hoeven van mijn haflinger zelf. Dat doe ik nu anderhalf jaar. Ik vind het erg leuk om te doen. Ik kijk dan ook vaak op het topic "onbeslagen hoeven"of zoiets waarbij elkaars bekap werk wordt vergeleken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:18

Mooi initiatief dit topic! Zal ik ook even mijn verhaal doen?

Na een heel slechte en traumatische ervaring met mijn hoefsmid bij mijn jaarling, vroeg ik me af of het niet anders kon. Ik heb een heel werkwillig maar heel gevoelig paardje, en blijkbaar is het niet iedere smid gegeven om gewoon even geduldig en voorzichtig kennis te maken en aan het werk te gaan... De enige optie die ik voor me zag was zelf leren bekappen, en aangezien mijn jaarling door de verkoper destijds ook zelf werd bekapt via NB, heb ik toen een topic geopend op bokt, om me goed te verdiepen in de voor en na's.

Uiteindelijk is dat een interessant topic geworden, want alle pro's kwamen van bokkers die zelf ervaringen hadden met het bekappen, en die waren stuk voor stuk laaiend enthousiast.
Alle contra's kwamen van bokkers die niet zelf aan NB hadden gedaan, maar op internet hadden gelezen dat NB onzin is. De keuze was dus snel gemaakt welk kamp ik besloot te kiezen ;)

In het begin was het flink oefenen: mijn jaarling was ontzettend bang geworden van hoefsmeden, en ik heb tot nu toe geen een smid of bekapper gevonden die haar op een rustige manier haar voeten kan vragen. De enige die dit wel kan is de DA en mensen die er niet uitzien als een hoefsmid :') Maar eigenlijk is het meteen goed gegaan: ze liep weer steeds beter en beter. In het begin hebben we met clickertraining gewerkt, aangezien ze braaf voetjes gaf maar volledig door het lint ging van zodra de vijl haar voeten raakte. Al gauw kwam ze vrolijk uit zichzelf aangedraafd van zodra ze zag dat we ons bekapgerei bijhadden, en was het voor haar gewoon een leuk spelletje. Inmiddels wordt er nog een paar keer geclickerd in 1 bekapsessie, maar verder staat ze gewoon braaf los :)

Ook voor wat betreft mijn andere paarden ben ik enorm te spreken over NB. Mijn fjord had volgens iedere smid gewoon 'niet slijtende hoeven'. Elke keer liet de smid ze weer te lang, waardoor ze een week (!) na het bekappen al begonnen te af te brokkelen. Inmiddels staat ze netjes op haar voetjes, zijn de flares uitgegroeid en is ze zo veel actiever <3 Ze loopt gewoon beter (en pijnvrij nu), waardoor ze zo veel meer sprintjes trekt en vrolijke bokkensprongen maakt.

Deze zomer heb ik een grote strook betegeld waar ik ze 1 x per dag hun hooi op geef, zodat ze minstens een paar uur per dag op het harde moeten staan. Ook daar ben ik heel enthousiast over, en deze zomer zou ik de strook willen verdubbelen. En misschien zelfs werken met ander hard materiaal? Als iemand tips heeft?
Ook wandelen met de paarden op asfalt gaat echt prima.

Wat ik zelf, behalve natuurlijk het feit dat NB beter is voor de voeten en het hele lichaam van het paard, een heel mooie kant vind van NB, is dat bekappen ook anders kan: het hoeft geen rotklus te zijn met ongeduldige smeden, ongeduldige paarden en alle gevolgen van dien. Bij ons is het echt een onderdeel van de training geweest door het trauma en is het uitgegroeid tot een leuk spelletje. Ik ben blij, want ik ben bezig met mijn paard, en paardlief is ook blij, want hij wordt wat gekroeld en krijgt extra aandacht.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:35

Ik doe mijn pony's meestal ook zelf, NB, als ik niet teveel last van mijn nek heb.
Vroeger deed ik mijn rijpaard-merrie ook zelf NB, maar die is nu verhuist en wordt nu 'normaal' bekapt. Gelukkig heeft ze nu zulke goede hoeven dat dat wel los zal lopen.

Geen probleem hoeven allemaal overigens.
Boost had een slechte winter vorig jaar (toen was hij nog niet van mij) en had daardoor beginnende 'bevangenheid', hele slechte witte lijn en de hoef had rode (witte hoef) groei ringen. Is er nu allemaal uitgegroeid gelukkig. Hij loopt lekker voor de wagen (en dus vele km's over verhard), gaat super.
Andere is twenter Kyano, die loopt iets minder over verhard nog en dat zie je wel, maar ik ga nu met hem skeeleren :)

Waar ik mijn merrie nooit veel vaker dan 1x per jaar hoefde te doen, valt het mij wel op dat de pony's echt wel 2 wekelijks gedaan moeten worden. Geen idee waar dat aan ligt.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:39

Ik heb eerst mijn paard en nu mijn pony ook natuurlijk bekapt.
Paard werd al natuurlijk bekapt door vorige eigenaren en ik ben daar mee verder gegaan, zo nu en dan laten controleren/bijwerken door een 'officiële' natuurlijk bekapster. Is altijd goed bevallen. Mijn paard stond een eindje van het bos en ik reed gemiddeld 3x per week 40-50 min over asfalt. Ik hield de hoeven elke week bij. Ze was het enige paard in het weiland waarbij de hoeven dat aankonden, de rest stond allemaal op beslag. In de 3 jaar dat ik haar gehad heb, nooit hoefproblemen gehad. Het laatste jaar kon ik het niet meer zelf doen en heb ik haar laten bekappen door een smid die tevens NB cursus heeft gedaan. Hij doet wel een soort combinatie van NB en meer traditioneel, kijkt bijv wel naar voetas. Toen hij het ging doen gingen de voeten er nog beter uit zien, flares verdwenen ook.

Pony kocht ik met te lange, brokkelende hoeven. Had er in 1e instantie een traditionele smid bij gehaald, die heeft haar bekapt maar liet een flinke "draagrand" staan. Nog geen twee weken later waren de hoeven alweer flink aan het brokkelen en gingen ook scheuren. Daarna mijn vaste smid weer ingeschakeld en vanaf dat moment zijn haar hoeven echt perfect. Ze liep eerst ietwat gevoelig over grote stenen (puin in de weg) maar nu ook niet meer.

Wat mij betreft prima ervaringen dus.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 00:54

Ik laat de hoeven doen door een NB. Deze man was een TB maar is overgegaan op NB. Hij kent beide werelden en is niet te beroerd om beide werelden toe te passen. Erg fijne vent die streng (want mijn pony is een klojo :+ ), rustig en eerlijk met mijn pony omgaat. Hij had WLD en rotstraal (wist ik niet want had ik nog niet eerder meegemaakt) en waar mijn andere TB mij vertelde "Oh dat groeit er wel weer uit." kwam de NB de volgende dag nog kijken en bekappen. Het werd eerst erger voordat het beter werd en daar had ik ook wel rekening mee gehouden

We zijn nu een jaar verder, en alhoewel mijn pony een beetje gevoelige hoeven altijd wel zal houden is het al zoveel verbeterd dat ik ook om ben. Zelf zal ik het nooit doen, ben veel te bang dat ik iets verpruts. Zo af en toe wat scheurtjes/opstaande randjes wegvijlen durf ik nog wel maar daar houd het bij op. Dit is een uitkomst voor mijn pony, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn :)