Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:38

Hallo,

Ik heb nu 3 maand mijn pony. Hij is bijna 4. Hij is beleerd, en we rijden ook ong 1-2 keer in de week kort, heb ook les. Het gaat best goed, maar soms vertrouw ik hem niet 100%. Ik zou daarom graag wat meer grondwerk willen doen. Ik doe wel eens wat dingetjes (vrijheidsdressuur, longeren, wandelen, etc. ik werk ook met een clicker, en heb een keer les gehad in rechtrichten aan de hand) van grondwerk, maar niet echt een methode. Bij ons op stal doet iemand aan parelli (ze geeft ook les, maar is geen 'echte' parelli instructeur), en dat leek me ook erg leuk. Heb al wat informatie en filmpjes opgezocht. Ik wil het vooral gebruiken om hem wat meer te vertrouwen en ter afwisseling. Ik vind het wel fijn dat het een stap-voor-stap-programma is. Zou het wat zijn voor mij? En hoe zou ik dan het best beginnen? Is het handig om een lesje te nemen en te kijken of het iets is? Ik heb nog wel een touwhalster, maar daar ben ik niet erg tevreden over. Ik heb dan een leadrope en touwhalster nodig. Carrotstick heb ik al, niet van parelli, maar ben best tevreden over deze. Ik wil mijn leadrope en touwhalster dan van parelli of equiplay. Zit er veel verschil in qua kwaliteit?
En als ik het leuk vind, lijkt het me slim om wat dvd's aan te schaffen (liefst tweedehands). Welke levels (nieuw of oud?) zijn dan slim om aan te schaffen?
En hebben jullie nog meer tips?

Thirza_99

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 14:36

Niemand?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:29

Op dit moment is er een nieuw thuisstudiepakket van Parelli, maar die kost E 700,-- (of E 200,-- per savvy, dus vier keer). Het is eigenlijk raadzaam om lid te worden van parelli connect en lessen te nemen, zo heb je kennis op maat en wat je op dat mometn nodig hebt. Er zijn verschillende instructeurs in het hele land, die je kan vinden via www.parelli.nl. Er zijn ook studenten die lesgeven, maar (nog) geen officieel Parelli instructeur zijn. Meestal zijn die iets goedkoper, afhankelijk van hun level. Zoek wel iemand die minstens iets op Level 3 heeft gehaald.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:31

Wicky schreef:
Op dit moment is er een nieuw thuisstudiepakket van Parelli, maar die kost E 700,-- (of E 200,-- per savvy, dus vier keer). Het is eigenlijk raadzaam om lid te worden van parelli connect en lessen te nemen, zo heb je kennis op maat en wat je op dat mometn nodig hebt. Er zijn verschillende instructeurs in het hele land, die je kan vinden via http://www.parelli.nl. Er zijn ook studenten die lesgeven, maar (nog) geen officieel Parelli instructeur zijn. Meestal zijn die iets goedkoper, afhankelijk van hun level. Zoek wel iemand die minstens iets op Level 3 heeft gehaald.

Bedankt voor je reactie. Ik wil dan sowieso wel les gaan nemen.
Ik zag op marktplaats ook de oude rode en blauwe pakketen. Die zijn een stuk goedkoper. Hoe zijn die? Of zijn deze erg verouderd?
En als ik een parelli leadrope en touwhalster zou willen, waar kan ik die het beste kopen?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:34

Idd, lid worden van Parelli connect is slim. Je kunt daar alle filmpjes bekijken ook van level 1 en extra materiaal. Als je dat doet en daarnaast wat lessen neemt kom je al een heel eind.

De rode en blauwe pakketten zijn ook prima, let wel op dat je dan de Dvd's hebt (er zijn ook pakketten met videobanden)

Zelf ben ik erg fan van de echte parelli halsters en leadropes, maar dat is echt een kwestie van even voelen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:36

Dus ik zou ook gewoon tweedehands de rode en blauwe kunnen kopen?
Waar heb jij je halster en leadrope vandaan? Bij parelli shop of ergens anders?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:38

Ja ik heb van de parellishop. Als je lid wordt (digital is het goedkoopst, en dan kun je dus wel alle filmpjes zien), krijg je korting in de shop. Ik vindt de kwaliteit veel beter en mooier dan wat ik in NL voorbij heb zien komen. Dan betaal ik liever iets meer :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:40

caroline_max schreef:
Ja ik heb van de parellishop. Als je lid wordt (digital is het goedkoopst, en dan kun je dus wel alle filmpjes zien), krijg je korting in de shop. Ik vindt de kwaliteit veel beter en mooier dan wat ik in NL voorbij heb zien komen. Dan betaal ik liever iets meer :D

Ja ik neig ook naar die van parelli. Maar daar heb je toch een creditcard voor nodig? Die heb ik niet.
Ik zag dat er in belgie ook spul wordt verkocht. Van parelli.
Zijn er ook wel eens besteltopics voor parelli? Ik heb dus geen creditcard en de verzendkosten zijn ook behoorlijk.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:54

JA er zijn regelmatig mensen die samen bestellen. Ik heb voorlopig niets nodig helaas, maar misschien kun je een topic openen? Volgens mij kun je nu ook met PayPal betalen, maar ik heb een creditcard, dus dat heb ik nog nooit geprobeerd :D

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:58

Oke dat is wel een goed idee.
Maar miss eerst maar even een lesje plannen? Kan ik kijken of ik het wat vind.
Met touwhalster, leadrope, stick en string heb ik alles wel toch?
Ik zal eerst vragen aan diegene die les geeft bij welk level ze is. Als ze bij level twee of zo is, zoek ik iemand anders.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:05

Ja om te beginnen is een touwhalster, leadrope , stick en string genoeg idd. En om je op weg te helpen hoef je echt geen super-hoge juf te hebben hoor. Iemand met level 2 kan je vast wel een stukje op weg helpen, en dan kun je rustig kijken bij wie je daarna wilt lessen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:30

caroline_max schreef:
Ja om te beginnen is een touwhalster, leadrope , stick en string genoeg idd. En om je op weg te helpen hoef je echt geen super-hoge juf te hebben hoor. Iemand met level 2 kan je vast wel een stukje op weg helpen, en dan kun je rustig kijken bij wie je daarna wilt lessen.

Oké dat is goed.
Nog een vraagje.
Je begint met de seven games als ik het goed heb, staan die op het oude level 1 pakket?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 16:58

Kan je eigenlijk de parelli spullen ook in Nederland krijgen?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:21

Met het oude rode pakket begin je met theorie en undemanding time, dan leer je halsteren en de knoop leggen. Het nadeel van dat pakket is dat de horsenalities er niet in verwerkt zijn, dat verandert de aanpak ontzettend.

Als je aanleert, wil je wel iemand die zelf inzicht en overzicht heeft op het programma. Tussen levle 2 en level 3 zie je mensen meestal een heel duidelijke groei doormaken in hun omgang met paarden en het inzicht. Vandaar mijn advies.

sannerody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:23

ik zou inderdaad lid worden,
en les nemen is ook handig lijkt mij :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 19:36

De oude pakketten is niets mis mee, die kun je gerust aanschaffen. :j

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 19:52

Arabesk schreef:
De oude pakketten is niets mis mee, die kun je gerust aanschaffen. :j

Wat is het verschil tussen deze en de pathway? Wat zijn die pathway levels precies?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:22

die ken ik niet. Ik heb zelf het oude oude oude level; bruine dozen met videobanden, en de daaropvolgende rood en blauw, met eindeloos veel dvd's met Linda Parelli.

De allereerste vond ik het fijnst.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:11

Ik bedoelde de Pathways, maar schijnbaar is er niet heel veel verschil tussen de nieuwe en de oude(Al lijkt me die behavior serie van die oude wel erg interessant).

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:19

Even off topic, maar waarom rij je zo weinig? Ik denk dat je meer vertrouwen krijgt met meer rijden.
Misschien kan je beter je geld uit geven aan een extra les dan aan een curcus via internet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:24

kohtje schreef:
Even off topic, maar waarom rij je zo weinig? Ik denk dat je meer vertrouwen krijgt met meer rijden.
Misschien kan je beter je geld uit geven aan een extra les dan aan een curcus via internet.

Ik denk dat er eerst volledig vertrouwen op de grond moet zijn, voordat je kunt verwachten dat dit onder het zadel ook aanwezig zal zijn...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:32

ijssnuiver schreef:
kohtje schreef:

Ik denk dat er eerst volledig vertrouwen op de grond moet zijn, voordat je kunt verwachten dat dit onder het zadel ook aanwezig zal zijn...

Precies, iets wat niet lukt op de grond zal al zeker niet lukken vanaf een paardenrug.

Annikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:35

Hoi,

Ik heb mijn spulletjes gekocht bij naturalhorsemanshipstore .nl
Vind het fijn materiaal!
Op youtube vind je ook erg veel info bij de naam parellitube.
Ikzelf ben er helemaal weg van!:) De band tussen mij en m'n Tinker is er heel goed door. Het is fijn om de dvd's te hebben, echter vond ik zelf de meeste informatie bij m'n instructrice. Dit omdat ieder paard natuurlijk anders is. Ik heb les van Mireille Gehlen van humaanmetpaarden. Heb niet gekeken waar je woont, Mireille zit in Limburg. Weet niet tot hoever ze reist en hoe duur de lessen daardoor worden. Heel veel succes en plezier alvast! :-)

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 17:06

Ik woon in friesland, dus dat wordt moeilijk.
En ik rijd idd niet veel omdat ik eerst een sterkere band op de grond wil hebben. En hij is nog jong, dan moet je ook niet te vaak rijden vind ik, vind 4-6 keer per week voor een bijna vierjarige veel te veel. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Hij moet het wel allemaal verwerken.
En we hebben al les zo af en toe. Één keer meer of minder voegt weinig toe. Denk dat grondwerk meer toevoegt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:49

Ik denk van niet maar ja mijn mening. 4x rijden moet makkelijk kunnen.