[AR] Suggesties how to; lichtoog te veranderen naar brancade?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna1301

Suggesties how to; lichtoog te veranderen naar brancade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 22:57

Hallo allemaal!

Dit word mijn eerste post op deze forum waar ik eigenlijk al jaren op kijk! Toch eens tijd voor een account dacht ik *\o/*

Momenteel men ik voor mijn stichting met een shetlander die voor een zelf gebouwde recreatie wagentje staat. Zoals ik het al zeg, ik doe het voor mijn stichting en dat betekent dat ik niet simpelweg wat nieuws kan kopen of iets anders.

Anyway heb ik voor mijn karretje lamoenen zitten zoals hieronder weergegeven wordt met mijn prachtige paint skills!
Afbeelding
Dit even om een idee te geven.

Het tuig bestaat uit verschillende tuigjes die we nog hadden uit het verleden. Dit zit verder wel goed. Nu heeft deze lieve shet voor het eerst met deze tuig voor de kar gelopen. Ik zit nu met het probleem dat ik niet voor elkaar krijg om de lichtogen met beweegbare draagriem voor de stoppers op de lamoenen te doen. Simpelweg omdat daar geen stang zit. Als ik een brancard beugel had was dit geen probleem geweest omdat die nog wel door het stopper zelf had gekund.

Want nu valt me ook op tijdens het lopen dat de lichtogen toch verschuiven naar achteren. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Gewoon vast maken achter de stoppers en niets aan doen? Dan remt hij uiteindelijk niet helemaal met de stoppers maar meer met de broekriem denk ik? Of twee leren riempje gebruiken waarbij de lichtogen vast gemaakt wordt aan de stoppers? Of misschien nog een stopper erop lassen achter de vorige? Zijn er ideeen?

Om even een idee te geven, dit is wat ik bedoel;

http://nl.tinypic.com/r/vxmf6w/5
Alvast bedankt voor de moeite en meedenken! :j

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 23:28

als je lichtogen naar achter getrokken worden betekend het dat je strengen niet goed zitten en dus een gaatje korter moeten.

Ook is het de bedoeling dat de wagen word gestopt met de broek en niet met je lichtogen ;) Vroegâh was het normaal maar tegenwoordig een NO GO. Je lichtogen zitten trouwens (als de pony op de foto van jou is) veelste laag, dus even wat omhoog

Edit: welkom trouwens op het forum!

Romy_tessa

Re: Suggesties how to; lichtoog te veranderen naar brancade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:00

Volgens mij zou je beter veiligheidslichtogen kunnen hebben ipv brancardbeugels.
Of de stopper iets naar achtere verplaatsen zodat het lichtoog voor de stophaak kan.

Trainster81

Re: Suggesties how to; lichtoog te veranderen naar brancade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 13:29

Brancardbeugels zijn inderdaad minder goed dan lichtogen.
Lichtogen zijn ten eerste flexibeler en makkelijker om te doen
Brancardbeugels slijten heel snel die je dus iedere keer opnieuw moet "bekleden" of vervangen
En was Sas al zegt dan zijn je strengen te lang