Beginnen met VD!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordo

Beginnen met VD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 20:36

Ik wil graag gaan beginnen met VD, ik ga dan morgen ook een clicker kopen en gelijk beginnen met de basis. Eerst aanleren natuurlijk wat de clicker betekent. Ik ben van plan om elke x een pony apart te pakken (er zijn er 5). Misschien hebben jullie nog handige tips voor me?
Ook zou ik graag wat meer informatie willen over NH want ik snap t nog niet helemaal :')
En dan nog iets.
Er is ook een shetje van ongeveer 3,5 jaar oud. Ze is de laatste echt verschrikkelijk dominant geworden en trapt/bokt heel snel naar je. Ik heb geen idee waardoor dit komt. Ik heb/had een hele goede band met haar. Ze is er 1x keihard vandoor gegaan met wandelen misschien dat het hierdoor komt? (Ik ben hierna ook niet meer buiten de hekken geweest, ik was namelijk zelf heel erg in schock) heeft iemand tips wat ik hiermee kan?
Ander dingen rond VD, NH en paarden dingetjes zijn altijd welkom! Pb mag ook :)

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:33

Fjordo schreef:
Ik wil graag gaan beginnen met VD, ik ga dan morgen ook een clicker kopen en gelijk beginnen met de basis. Eerst aanleren natuurlijk wat de clicker betekent. Ik ben van plan om elke x een pony apart te pakken (er zijn er 5). Misschien hebben jullie nog handige tips voor me?
Ook zou ik graag wat meer informatie willen over NH want ik snap t nog niet helemaal :')
En dan nog iets.
Er is ook een shetje van ongeveer 3,5 jaar oud. Ze is de laatste echt verschrikkelijk dominant geworden en trapt/bokt heel snel naar je. Ik heb geen idee waardoor dit komt. Ik heb/had een hele goede band met haar. Ze is er 1x keihard vandoor gegaan met wandelen misschien dat het hierdoor komt? (Ik ben hierna ook niet meer buiten de hekken geweest, ik was namelijk zelf heel erg in schock) heeft iemand tips wat ik hiermee kan?

Het is heel erg belangrijk dat je met de basis begint maar dat heb je al gezegt dat je dat gaat doen. Elke keer dat je pony bijvoorbeeld voetje of kusje of flemen of iets doet waarneer je er niet om vraagt negeer het of zorg dat hij het niet meer doet. Doe je dit niet heb de voor de rest van je leven een pony die de hele tijd vd doet als je er niet om vraagt en als je dan de grotere kuntjes gaat leren gaan ze die misbruiken.
Voor dat shetje :
Mijn verzorgpony is ook erg dominant. Dit klink misschien heel erg raar maar als je in het hok loopt en ze draait voor de trappen of iets drijgend geef je der een tik. Ook niet angstig naar de pony toe gaan want dat hebben ze echt door. En je moet ooit weer een keer naar buiten met die pony. Niet aleen voor de pony maar ook voor jou want anders blijf je met die angst. Als je de pony heb stel ik voor om te laten zien dat er niks ergs is aan als je de pony heb. En lekker leuke dingen met de pony doen.

Succes x

Fjordo

Re: Beginnen met VD!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 20:49

Super bedankt RosaZorro!! Zal er zeker wat mee gaan doen :)

RosaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:53

Fjordo schreef:
Super bedankt RosaZorro!! Zal er zeker wat mee gaan doen :)

Geen dank :)

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:02

Ik zou vooral niet gaan slaan! Daar maak je het alleen maar erger mee!
Je kan het beste veel grondwerk met je shetje gaan doen en elke keer als hij/zij iets doet, terugzetten en 'Foei!' of 'Nee!' roepen.
Naar eigen ervaring werkt dit echt veel beter.
Kort samengevat klinkt dit vrij kortaf, maar je kan me altijd even een privéberichtje sturen als je iets nog niet snapt.
Wat het vrijheidsdressuur/grondwerk betreft kun je misschien even kijken op http://nalanta.nl/ of http://vrijheidsdressuur.nl/ . Succes! ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:26

Als het echt zo erg is zou ik wel iemand inschakelen die ervaring heeft met dit soort gevallen.
ZEKER NIET aan vrijheidsdressuur beginnen als je paard zich zo misdraagt tegen je. Bij vrijheidsdressuur werk je namelijk met voer en ga je dingen aanleren die je paard ook tegen je kan gebruiken als hij niet correct opgevoed is. :)

Een paar goede basis dingen om eens door te lezen voor je begint:

Werken met voedsel en de clicker
http://www.visibreteam.nl/voedselbeloningen/

De basis:
http://www.visibreteam.nl/de-basis/

Targetten:
http://www.visibreteam.nl/targetten/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:43

Lekker met de basis beginnen!

over dat dominant zijn:
mijn shet had dat ook
bleek dat ze gwn heel hengstig was, zodra ze een paard zag was het gelijk steigeren
toen heb ik een tijdje met bit gewerkt (ik houd niet van bit) en nu gaat het weer beter en doe ik weer bitloos

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:53

Fjordo schreef:
En dan nog iets.

Super leuk dat je met VD wilt beginnen!
Het is echt heel leuk :)
Ik zou idd steeds een pony apart pakken.
Je kan altijd nog couple training gaan doen, maar ik zou eerst gewoon met 1 pony beginnen :)
Gewoon lekker een beetje spelen en belonen, grondwerk doen en een band opbouwen :)
Zeker met de trucjes met de basis beginnen!
Dat is echt een van de belangrijkste dingen en die word vaak overgeslagen.
Een paar begin trics:

Kusje
Flehmen
Voetje op tillen
Ja knikken
nee knikken
shaken

Daarna kun je het steeds uitbereiden, er is genoeg te leren!

Ook is het belangrijk dat je niet te lang traint, dan kan een paard z'n geduld opraken.

Het is dan beter dat je 4x een kwartier traint,
Dan 1 x een heel uur.

Ook afwissellen is heel belangrijk, maak het leuk voor jou en je paard!

EDIT:

Over je shet, misschien is het een idee om aan parelli te beginnen? Dat is een hele goede basis om een band op te bouwen!