wat ik mijn veulen geleerd heb tot nu toe is om gaan aan voor en achterhand. dus wijken voor druk.
pasjes achteruit.
voetjes optillen uitkrabben en sokken kammen.
helemaal poetsen.
halstermak natuurlijk
met je mee lopen.
wachten met uit stal lopen tot ze toestemming krijg. dus niet over je heen lopen omdat ze haar stal uit wil.
schrik training, was parelliles maar zelf wat uitgebreid. ook met schaar knippen bij oor. af en toe maar ze is niet zo schrikkerig.
trailer in en uit. nog niet heel vaak maar de laatste keer ging super goed.
vast zetten
haar veulenbrokjes eten en andere dingen eten zoals vitamine snoepje en fruit. ze nam niks aan en kreeg daar vitamine en minerale te kort van.
misschien nog een ding maar dat is het.
ben nu bezig met stilstaan, mijn eigen ruimte, en niet stormen naar voerbak.
ze is zo graag bij de mens, omdat ze aan dacht leuk vind dat eigen ruimte voor mij een hoofd doel is.
het filmpje is leuk en leerzaam maar dat kende ze bijna allemaal al toen ik haar kreeg. Ben niet boos omdat je me niet gelijk geef. Daar gaat het niet om. Krijg geen antwoord op mijn vraag. Maar kritiek die ik krijg terwijl je mij niet kent en mijn veulen ook niet.
mensen op stal hadden ook veel kritiek op me toen ik aankwam met een veulen. sommige durven me nu niet recht aan te kijken om dat ze het zo slecht hadden ingeschat. En dat ze domme dingen gezegd hebben tegen mij.
terwijl stal eigenaar tegen mij zeg dat iedereen dit zo moet doen dat dit belangrijk is. de veearts die glunderd vertel dat hij zo moet lachen om haar piekhaar en zeg dat dit zo belangrijk is. als ik hem tegenkom in het bos. of op de weg. hij woont tegen over stal. de hoefsmid vind het geweldig dat dit dus al kan.
op stal zijn mensen het dus enthousiast en vertellen dat het zo goed gaat en zeggen dat ze deze bazig ook zou willen met hun paard.
alleen op bokt zie ik dan hele andere verhalen, of niemand durf hier dit daarom hier te vertellen. Misschien inderdaad ook omdat jullie me niet in het echt kennen en mijn veulen.
maar jammer is het wel dat ik geen ervaringen van andere kan op doen en gezellig er over kan hebben.
ja ik ga elke dag naar mijn veulen staat in de zelfde kudde als mijn paard. daar ga ik ook elke dag naar toe. op de vorige stal wilde ze haar brok niet eten en nu hier wel toen kon ik haar gezondheid niet in de gaten houden. omdat het te ver weg was. Toen ze ziek werd van te weinig vitamine en minerale heb ik haar naar mijn woonplaats gehaald ook omdat mijn moeder op sterven lag. Mjn moeder overleed helaas kort erna.Maar ik ben blij dat ik nu haar elke dag kan zien. en of ik dan poets wandel, losgooi of wat dit is mij erg veel waar. zij is nu heel gezond en loop lekker in de kudde maar in avond als het donker is staat ze op stal en krijg nu haar brokken en is heel tevreden.
dit is dus een klein verhaaltje van mij. en hoe ik het zie.