parrelli/ nh wie is er ook vroeg mee begonnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

parrelli/ nh wie is er ook vroeg mee begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:39

Hoi allemaal,

wat mij opval is als ik er over heb wat mijn veulen kan. vind dit veel of raar als ik vraag hoe ik een probleempje kan oplossen waar ik tegen aan lopen.

Dus wie is er ook begonnen en wil er tips over geven.
Mijn veulen is 9 maanden en ben al vroeg begonnen toen ze nog bij haar moeder stond gewoon met aaien en steeds meer gedaan.

Nu is ze natuurlijk aan het uitproberen tijdens het wandelen. ze krijg pas haar zin als ze braaf is dus dan mag ze grazen. en elke keer in het begin blijf ze uitproberen. En daarna is ze braaf, ik denk dat het bij haar leeftijd hoor.
ze staat heel de dag in een kudde alleen als het donker is tegenwoordig op stal. dat moet omdat ze anders geen voer aan neem zoals haar veulen brok waardoor ze vitamine te kort kreeg. ik ben een half uurtje a drie kwartier hooguit bezig met haar. en dan borstel ik haar ook in die tijd.

wat kan jullie veulen al.

lovewidy

Re: parrelli/ nh wie is er ook vroeg mee begonnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 16:35

wat heeft dit met nh te maken? je paard opvoeden is noodzakelijk, en iedereen die slim is begint vroeg en is consequent.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 17:17

lig wat jij allemaal verstaat onder nh.
zie hier erg veel commentaar dat mijn veulen veel moet van mij. krijg commentaar genoeg dat ik haar alleen maar in een wei moet zetten.

moet eerlijk zeggen dat dit mij heel erg verbaasd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 20:11

Een veulen behoort een basisopvoeding te krijgen (al dan niet NH) op het moment dat het aan de voet loopt. Daarna inscharen in een kudde en zo min mogelijk naar omkijken. Een veulen is een jong dier dat zich maar maximaal 5 minuten kan concentreren. Alles wat langer duurt, daar kan een veulen de concentratie niet voor opbrengen en kan juist en tegenoverstelde bewerkstelligen dan je van plan was. Teveel doen, en te lang doorgaan zorgt ervoor dat het veulen zich te vrij gaat voelen tegenover de persoon op de grond en zijn grenzen daardoor makkelijker wil gaan verleggen.

Dus doe jezelf en je paard een plezier en laat hem met rust tot hij op een leeftijd is waar hij het allemaal wat beter aankan en zich langer kan concentreren. Wat je hem bij wilt brengen (namelijk geduld hebben, meelopen, die band opbouwen, dat kan later altijd nog. En met hetzelfde, of juist een nog beter resultaat.

Dat je vroeg met Parelli kunt beginnen, is een feit. Maar Parelli met veulens is echt geen half uur a drie kwartier. Dat is 5 minuten per keer, hooguit. Inclusief aaien en borstelen enz. En voor de rest met rust laten.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 21:29

ik doe alles in die tijd dus het wandelen/gras eten zit daar bij in. de meeste dagen is het dus veel minder tijd. ik heb het niet over 45 min trainen. Ben niet gek, tijdens het poetsen of losgooien leert ze al dingen zonder dat ik hoef te trainen. als je het zo wil noemen.
helaas zien jullie niet wat ik zie. Hou het er maar op wat mensen op stal zeggen en niet hier. Want merk dat het niet zien hier toch dingen beperkt. En dingen anders overkomen. Niet om naar te doen, maar dat is jammer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:35

Mijn paard ging met 6mnd naar de opfok en ik kwam 2x per week borstelen, hoeven krabben en wandelen.
Cursus gedaan trailer laden, begin Parelli enz.
En daar ben ik zo blij mee ik heb een opgevoed paard wat fatsoenlijk moet meelopen, een open paraplu niet eng vind, auto´s prima vond enz.
Waarom gaan we met onze pup naar puppiecursus en niet met ons veulen?
Ik ben blij dat ik die aandacht aan hem besteed heb en krijg nog steeds complimentjes dat hij braaf is en luistert.

Ik zeg niet dat een paard dat niet doet als je hem eerst 3 jaar in het land gooit maar ik zie de noodzaak er zeker van in om er vroeg mee te beginnen mits het rustig aan is en niet te lang.
En spelenderwijs Parelli doen kan echt geen kwaad zolang je de sessies maar kort houd. max 10 min.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:38

Je vroeg tips, en als die tips je niet zinnen dan snappen we je niet?

Ik ben zelf fan van Parelli, en ik heb met zelfgefokte veulens ook grondwerk gedaan. Paar sessies, toen de rest van de zomer op het land.

Met een veulen 45 minuten bezig zijn vraagt toch zijn aandacht. Dus ook met wandelen, gras eten moet hij altijd een stukje van zijn aandacht bij jou houden en is nooit helemaal vrij.

Dit is hoe Parelli met veulens er in mijn ogen in het ideale geval uitziet. Kort, resultaatgericht, en daarna klaar.

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

Mocht je met je nu 9 maanden oude dier wat meer willen, kan ik je het boek van John Lyons Bringing Up baby aanbevelen. Dat gaat tot trailerladen aan toe. Dat al een keertje meegenomen?

Maar goed, ik trek me terug uit deze discussie aangezien je het toch beter weet. Succes met je paardje.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:44

Cassidy als je veulen naar de hoefsmid moet moet ie ook minimaal een half uur zijn aandacht erbij houden dat kan niet anders, dus wandelen en eten tussentijds in 45 min moet ook kunnen als dit niet iedere dag is.
Een paard moet ook leren de aandacht bij jou te houden ik persoonlijk vindt dat geen probleem mits zoals ik al aangaf niet te lang en niet te vaak is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:47

Wat voor smid heb jij dat hij een half uur met je veulen bezig is? Een bekapbeurt van een veulen is bij mijn smid toch echt in veel kortere tijd gepiept. Helemaal als de opvoeding snor zit en het dier weet wat voetjes geven inhoudt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:48

Zwaai, ik ben al vroeg begonnen, niet zo zeer parelli dat doe ik pas sinds 6 mei vorig jaar, althans toen had ik mijn eerste les. Simpele grond werk oefeningen doe ik wel al vanaf aanschaf, netjes mee lopen en ruimte respecteren etc. Werkelijke basis dus, af en toe een ommetje door het dorp, pootjes, water en gekke dingen laten zien.

6 mei dus eerste les toen was Dakota bijna 15 maanden. Dakota heeft nooit uitgeprobeerd is ondertussen 8 februari 2 jaar dus ik klop even af.
Te is nooit goed, niet te lang, te veel, te moeilijk.. Hou het kort, simpel en leuk!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:53

Je haalt je paard uit de groep zet hem vast, dan de beentjes optillen enz. nou dan ben je al snel een 30 min bezig hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:56

Beentjes optillen deed ik terwijl ze in de groep stonden. Zorgde ook voor rust, want een ingeschaarde jaarling trekt naar de rest van de groep toe en heeft zijn aandacht zelden compleet bij jou. Of je moet het hele ritueel dagelijks meenemen, maar dan ben je weer bezig in een frequentie die ervoor kan zorgen dat het dier te vrij naar mensen toewordt. Wat zich kan uiten in zijn kracht tegen je te willen gebruiken en over je heen te willen walsen.

Jonge dieren leren heel snel. De goede en de verkeerde dingen. De verkeerde dingen afleren is veel moeilijker. Als het je ooit lukt.

Wat bekapbeurt betreft: mijn veulens stonden ingeschaard en bij bekappen ging de hele groep tegelijk. Bekappen wordt gedaan voor de ingang van de paddock. Paard eruit, bekapbeurt (max 10 minuten), paard erin, volgende. Ze stonden ingeschaard in een groep van meerdere jonge dieren. Ze worden vastgehouden, vastzetten gebeurt op een ander/later tijdstip.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 22:11

wat ik mijn veulen geleerd heb tot nu toe is om gaan aan voor en achterhand. dus wijken voor druk.
pasjes achteruit.
voetjes optillen uitkrabben en sokken kammen.
helemaal poetsen.
halstermak natuurlijk
met je mee lopen.
wachten met uit stal lopen tot ze toestemming krijg. dus niet over je heen lopen omdat ze haar stal uit wil.
schrik training, was parelliles maar zelf wat uitgebreid. ook met schaar knippen bij oor. af en toe maar ze is niet zo schrikkerig.
trailer in en uit. nog niet heel vaak maar de laatste keer ging super goed.
vast zetten
haar veulenbrokjes eten en andere dingen eten zoals vitamine snoepje en fruit. ze nam niks aan en kreeg daar vitamine en minerale te kort van.
misschien nog een ding maar dat is het.

ben nu bezig met stilstaan, mijn eigen ruimte, en niet stormen naar voerbak.
ze is zo graag bij de mens, omdat ze aan dacht leuk vind dat eigen ruimte voor mij een hoofd doel is.

het filmpje is leuk en leerzaam maar dat kende ze bijna allemaal al toen ik haar kreeg. Ben niet boos omdat je me niet gelijk geef. Daar gaat het niet om. Krijg geen antwoord op mijn vraag. Maar kritiek die ik krijg terwijl je mij niet kent en mijn veulen ook niet.

mensen op stal hadden ook veel kritiek op me toen ik aankwam met een veulen. sommige durven me nu niet recht aan te kijken om dat ze het zo slecht hadden ingeschat. En dat ze domme dingen gezegd hebben tegen mij.
terwijl stal eigenaar tegen mij zeg dat iedereen dit zo moet doen dat dit belangrijk is. de veearts die glunderd vertel dat hij zo moet lachen om haar piekhaar en zeg dat dit zo belangrijk is. als ik hem tegenkom in het bos. of op de weg. hij woont tegen over stal. de hoefsmid vind het geweldig dat dit dus al kan.
op stal zijn mensen het dus enthousiast en vertellen dat het zo goed gaat en zeggen dat ze deze bazig ook zou willen met hun paard.
alleen op bokt zie ik dan hele andere verhalen, of niemand durf hier dit daarom hier te vertellen. Misschien inderdaad ook omdat jullie me niet in het echt kennen en mijn veulen.

maar jammer is het wel dat ik geen ervaringen van andere kan op doen en gezellig er over kan hebben.
ja ik ga elke dag naar mijn veulen staat in de zelfde kudde als mijn paard. daar ga ik ook elke dag naar toe. op de vorige stal wilde ze haar brok niet eten en nu hier wel toen kon ik haar gezondheid niet in de gaten houden. omdat het te ver weg was. Toen ze ziek werd van te weinig vitamine en minerale heb ik haar naar mijn woonplaats gehaald ook omdat mijn moeder op sterven lag. Mjn moeder overleed helaas kort erna.Maar ik ben blij dat ik nu haar elke dag kan zien. en of ik dan poets wandel, losgooi of wat dit is mij erg veel waar. zij is nu heel gezond en loop lekker in de kudde maar in avond als het donker is staat ze op stal en krijg nu haar brokken en is heel tevreden.
dit is dus een klein verhaaltje van mij. en hoe ik het zie.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:27

Ik ging ookal met mijn veulen wandelen langs de weg toen hij 5 maanden was, zodat hij minder stress zou hebben als wanneer hij als 2 jarige voor het eerst langs de weg kwam. Dit heeft ook gewerkt want ik heb hem nu na een jaar en 3 maanden weer terug en hij is zo goed als verkeersmak(wel na weer een paar keer gewandeld te hebben hoor).

Ik zie er geen probleem in om hem alvast aan dingen te laten wennen. Maar doe dit wel kort en niet te vaak. Een paar keer per week is genoeg. En gewoon lekker spelende wijs.

Mijn paardje staat niet in een kudde, had ik wel graag gewild, maar in de tijd dat hij weg geweest is heeft hij bij verschillende lompe handelaren gestaan en bij de laatste een paar maanden lang alleen maar op stal. Bij mij staat hij nu 24/7 in de wei, samen met mijn shetje en 2 landgeit bokjes. T is misschien niet ideaal, maar hij is nu al veel gelukkiger. Ik 'train' hem ongeveer 2x per week, meer tijd heb ik ook niet. De rest van de dagen breng ik hem voor t slapen ff een knuffeltje(tenzij ik pas om 11 uur klaar ben met werken, dan heb ik geen zin meer)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-14 11:35

Zal je iets vertellen toen ik haar kocht. Ze kwam hinnikend ter wereld en toen ik bij haar kwam kijken was ze drie weken oud. ik heb haar gekocht omdat ik haar karakter erg leuk vond heel open naar de mensen. wilde eigenlijk een bonte maar ben voor haar karakter echt gevallen. Haar moeder is geen bezitterige merrie over haar veulens en laat ze heel snel al hun eigen gang gaan. Sox kwam dus gewoon naar mij toe lopen voor aandacht en dat is het moment dat ik haar gekocht heb. Ze doet alles voor aandacht krijg dan ook tijdens oefeningen een kriebelbeurtje in haar nek omdat ze dat heerlijk vind. voer krijg ze alleen in haar stal