[AR] hoe je tuig opmeten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

hoe je tuig opmeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 14:33

ik heb al veel forums hier opgezocht over het opmeten van je pony om te kijken welk tuig je nodig hebt. ik heb een maatttabel gevonden

Omschrijving Enkelspan maat in cm Dubbelspan pony/paard maat in cm

Hoofdstel

1 Maat van mondhoek tot mondhoek
2 Frontriem
3 Keelriem
4 Neusriem
5 Kopstuk

Tuig

6 Maat achterbroek enkelspan
7 Maat achterbroek dubbelspan
8 Maat buiksingel rondom
9 Borstmaat van middenschoft tot midden schoft
10 De maat vanaf schoft tot onder de staart

het hoofdstel kan ik wel opmeten. maar hoe moet ik de achterbroek en borstmaat opmeten.
weet iemand dit?

groetjes claudia x

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: hoe je tuig opmeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:08

HAR -> AR

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 04:03

Ga je een handgemaakt tuig bestellen? Zo ja, zou ik de betreffende tuigenmaker de maten laten opnemen.

Zo nee (waar ik voor nu wel even van uit ga), heb je mijns inziens weinig aan een maattabel. Ook begrijp ik niet waarom je én enkelspan én dubbelspan maten wil weten? En 'je pony' is nogal een ruim begrip, over welke pony met welke stokmaat hebben we het?
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp :o? Verder is je 'maattabel' onder het kopje 'tuig' bij lange na niet compleet, aan die maten heb je ook vrij weinig want dan kan het geheel alsnog 'anders' vallen.

Ik weet dus niet wat voor pony (ras/type/stokmaat) je hebt en of je nou een enkelspantuig of een dubbelspantuig wil kopen, maar het lijkt mij om de maat v/h tuig te gaan toch, en niet om 'welk tuig' je moet kopen (als in merk)?

Meeste tuigen zijn standaard leverbaar in shet (evt. minishet), pony, cob, full.
En vrijwel altijd, zal het tuig daarna pas gemaakt moeten worden. Meeste d.m.v. het afstellen met gaatjes, maar soms moet je er toch echt gaatjes bij (laten) prikken of gaten laten slaan bij een tuigenmaker (want door nylongestikte strengen kom je met je gaatjestang niet heen). En soms moeten onderdelen worden ingekort/aangepast en het komt zélfs voor dat men helaas genoodzaakt is bepaalde onderdelen bijv. in maat pony te gebruiken, en andere onderdelen van hetzelfde tuig in maat cob of juist Shet; een soort idee van 'stel je eigen tuig samen'.

Maar meestal kom je met een standaardmaat wel goed uit de voeten, laat een kenner je tuig goed afstellen en pas maken.

Marg

Re: hoe je tuig opmeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:08

Er zijn veel tuigenverkopers die op locatie komen en des gewenst onderdelen wisselen. Een welsh a past meestal in een shetlander maat en pony is te groot. Er zullen paarden zijn die tussen full en cob inzitten. Ook dan kan een verkoper onderdelen wisselen.

Dus.... ga opzoek naar een goed verkoopadres. Geef een foto van je pony en de stokmaat. Dan kunnen zij daar al snel aan zien welke maat nodig is.

succes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 13:05

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 23:09

JoyCiej007 schreef:
Ga je een handgemaakt tuig bestellen? Zo ja, zou ik de betreffende tuigenmaker de maten laten opnemen.

Zo nee (waar ik voor nu wel even van uit ga), heb je mijns inziens weinig aan een maattabel. Ook begrijp ik niet waarom je én enkelspan én dubbelspan maten wil weten? En 'je pony' is nogal een ruim begrip, over welke pony met welke stokmaat hebben we het?
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp :o? Verder is je 'maattabel' onder het kopje 'tuig' bij lange na niet compleet, aan die maten heb je ook vrij weinig want dan kan het geheel alsnog 'anders' vallen.

Ik weet dus niet wat voor pony (ras/type/stokmaat) je hebt en of je nou een enkelspantuig of een dubbelspantuig wil kopen, maar het lijkt mij om de maat v/h tuig te gaan toch, en niet om 'welk tuig' je moet kopen (als in merk)?

Meeste tuigen zijn standaard leverbaar in shet (evt. minishet), pony, cob, full.
En vrijwel altijd, zal het tuig daarna pas gemaakt moeten worden. Meeste d.m.v. het afstellen met gaatjes, maar soms moet je er toch echt gaatjes bij (laten) prikken of gaten laten slaan bij een tuigenmaker (want door nylongestikte strengen kom je met je gaatjestang niet heen). En soms moeten onderdelen worden ingekort/aangepast en het komt zélfs voor dat men helaas genoodzaakt is bepaalde onderdelen bijv. in maat pony te gebruiken, en andere onderdelen van hetzelfde tuig in maat cob of juist Shet; een soort idee van 'stel je eigen tuig samen'.

Maar meestal kom je met een standaardmaat wel goed uit de voeten, laat een kenner je tuig goed afstellen en pas maken.

ik ga denk ik geen handgemaakt tuig bestellen ivm butget,
ik zal even wat meer informatie geven over mijn pony
stokmaat rond de 102 cm. het is een shet met welsh bloed ik zet hieronder even een foto plaatsen die niet helemaal duidelijk is door het aanpassen wegen het niet passen in mijn album en bokt.
enkelspan en dubbelspan staan standaard in de tabel die heb ik gewoon gekopieerd en geplakt haha.
het gaat om een enkelspan en inderdaad om de maat en niet om het merk..

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 23:09

dit is haar

Afbeelding

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:43

Zou ik gewoon voor maat Shet gaan, meest essentiele onderdelen (schofttuig en borsttuig) moeten dan wel passen, rest is gewoon verstelbaar en goed laten verstellen. Mocht het dan nóg niet passen, kun je dat onderdeel vervangen of laten aanpassen.

Zo had ik een enkelspantuig voor 2 shetten, de ene was wat ranker gebouwd en die moest speciaal een kleinere broek in maat mini-shet hebben, verder pastte het tuig prima. Dus kocht ik er gewoon een broek bij, rest v/h tuig gewoon dmv de gaatjes verstellen, probleem opgelost.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:14

JoyCiej007 schreef:
Zou ik gewoon voor maat Shet gaan, meest essentiele onderdelen (schofttuig en borsttuig) moeten dan wel passen, rest is gewoon verstelbaar en goed laten verstellen. Mocht het dan nóg niet passen, kun je dat onderdeel vervangen of laten aanpassen.

Zo had ik een enkelspantuig voor 2 shetten, de ene was wat ranker gebouwd en die moest speciaal een kleinere broek in maat mini-shet hebben, verder pastte het tuig prima. Dus kocht ik er gewoon een broek bij, rest v/h tuig gewoon dmv de gaatjes verstellen, probleem opgelost.

bedankt voor de tips, ik zat maar te twijfelen of ik nu shet of pony maat moest hebben haha, omdat ze van dekje wel pony maat heeft en van hoofdstel gewoon shet, ik ga zo snel mogenlijk een tuig kopen. en dan kan ik aan de slag :)