Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
JoyCiej007 schreef:Ga je een handgemaakt tuig bestellen? Zo ja, zou ik de betreffende tuigenmaker de maten laten opnemen.
Zo nee (waar ik voor nu wel even van uit ga), heb je mijns inziens weinig aan een maattabel. Ook begrijp ik niet waarom je én enkelspan én dubbelspan maten wil weten? En 'je pony' is nogal een ruim begrip, over welke pony met welke stokmaat hebben we het?
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijpVerder is je 'maattabel' onder het kopje 'tuig' bij lange na niet compleet, aan die maten heb je ook vrij weinig want dan kan het geheel alsnog 'anders' vallen.
Ik weet dus niet wat voor pony (ras/type/stokmaat) je hebt en of je nou een enkelspantuig of een dubbelspantuig wil kopen, maar het lijkt mij om de maat v/h tuig te gaan toch, en niet om 'welk tuig' je moet kopen (als in merk)?
Meeste tuigen zijn standaard leverbaar in shet (evt. minishet), pony, cob, full.
En vrijwel altijd, zal het tuig daarna pas gemaakt moeten worden. Meeste d.m.v. het afstellen met gaatjes, maar soms moet je er toch echt gaatjes bij (laten) prikken of gaten laten slaan bij een tuigenmaker (want door nylongestikte strengen kom je met je gaatjestang niet heen). En soms moeten onderdelen worden ingekort/aangepast en het komt zélfs voor dat men helaas genoodzaakt is bepaalde onderdelen bijv. in maat pony te gebruiken, en andere onderdelen van hetzelfde tuig in maat cob of juist Shet; een soort idee van 'stel je eigen tuig samen'.
Maar meestal kom je met een standaardmaat wel goed uit de voeten, laat een kenner je tuig goed afstellen en pas maken.
JoyCiej007 schreef:Zou ik gewoon voor maat Shet gaan, meest essentiele onderdelen (schofttuig en borsttuig) moeten dan wel passen, rest is gewoon verstelbaar en goed laten verstellen. Mocht het dan nóg niet passen, kun je dat onderdeel vervangen of laten aanpassen.
Zo had ik een enkelspantuig voor 2 shetten, de ene was wat ranker gebouwd en die moest speciaal een kleinere broek in maat mini-shet hebben, verder pastte het tuig prima. Dus kocht ik er gewoon een broek bij, rest v/h tuig gewoon dmv de gaatjes verstellen, probleem opgelost.