Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fransje_70 schreef:Achterwaarts: eerst klein zwaaien: geen reactie: groter zwaaien: geen reactie HEM RAKEN met je touw. Geen Reactie: HARDER raken, tot hij naar achteren gaat. Hij moet het leren. Dit is geen mishandelen maar een heel belangrijk moment in jullie verhouding.
Je klinkt in je posts te lief, daar laat je hem de ruimte.
Alleen al de gedachte "Ik hoop dat ik dit paard ga aankunnen" laat je hem al de ruimte.
Nee, niks ervan! Je moet er echt voor gaan! En als je zelf te zachtmoedig bent, laat dan een goede trainer komen die je helpt hierin te groeien.
Fransje_70 schreef:Je moet zorgen dat je nooit 'veel moet hebben totdat het genoeg is'. Paarden moeten vanwege hun instinct de grenzen opzoeken, omdat ze moeten weten, wie bepaalt hier wat er gebeurt als er gevaar is?
Als jij die grenzen strikt bepaalt, dan krijg je weinig tot niet te maken met ongewenst of gevaarlijk gedrag. Ik bedoel trouwens niet dat je een keiharde baas moet zijn die schreeuwt en niks tolereert, je kan ook op een passievere manier de leider zijn. Dat zit vooral in jezelf, in je houding, en in je consequent handelen. En op de cruciale momenten helder optreden.
Sleeper schreef:Ik heb mijn bijtertje dit ook afgeleerd door haar lippen stevig te masseren, zonder boosheid, en juist ook op de momenten dat ze niet met haar mond bezig was. Na een paar dagen was het al stukken minder na een week over, maar het masseren heb ik er in gehouden. Kan soft klinken maar dit werkt wel.
Fransje_70 schreef:Klinkt goed Iana.
Wegkijken/om zich heen kijken als je voor m staat is ook nog steeds teken van weinig respect, vraag m elke keer met stem/een zwiepje aan het halstertouw zijn aandacht bij jou te houden (behalve als er natuurlijk echt iets gebeurt, dan mag hij best even kijken). Stug door blijven gaan met wat je aan het doen bent. Happen is toch wel een tikje geven hoor! Is echt niet zielig als ie zo bezig is.