[AR] Beleren in enkel of tweespan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Beleren in enkel of tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:53

Deze vraag is waarschijnlijk wel vaker aan de orde geweest, maar ik stel hem toch nog eens.

Omdat onze Haflinger een beetje oud begint te worden, willen we mijn pony ook voor de wagen beleren zodat we van de zomer met het tweespan lange tochten kunnen maken. Mijn man is een ervaren menner en heeft inmiddels al aardig wat paarden succesvol beleerd voor de wagen. Je hoort altijd dat het makkelijker is om een paard eerst naast een ervaren paard te zetten, daarna pas in het enkelspan beleren. Mijn man heeft het altijd andersom gedaan, eerst enkelspan, dan tweespan. Nu vindt hij het spannend om de fase enkelspan over te slaan. Dus op zijn verzoek dit topic. Wat zijn de ervaringen met beginnen met tweespan?

Het 'ervaren' paard heeft inmiddels heel erg veel aangespannen kilometers in de benen, in het bos, over straat en heeft het een paar jaar geleden tot en met de M dressuur aangespannen geschopt. Mijn pony hoeft niet in het enkelspan te lopen, het gaat ons puur om twee paarden voor de wagen te hebben met bosritten.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:57

Mijn ervaring is gewoon te beginnen met enkelspan, dat gaat prima!

PH_Jump

Re: Beleren in enkel of tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:59

Wie niet waagt,wie niet wint!

ON:

mischien eerst 1x alleen en dan met zn 2en

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:01

Ik denk dat het geheel de voorkeur is van diegene die het 'nieuwe' paard beleert.

Wij hebben 2 paarden bij 2 verschillende mensen laten beleren. De 1e man begon in het 2-span met het nieuwe paard linksvoor. Dit zullen andere mensen ook weer anders doen. Zijn redenering was: het ervaren paard aan de slootkant zodat mocht het nieuwe paard schrikken van het verkeer en een sprong naar rechts maken dan houdt het ervaren paard de boel op de weg. Pas als het paard goed in het 2-span liep stapte hij over op enkelspan.

De 2e man begon kort in het 2-span beleren (2-3 keer samen met een ervaren paard) om dan al snel op enkelspan over te stappen en toen dat goed ging weer terug te gaan naar 2-span.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:03

als je eerst enkel span doet kun je je concentratie meer houden op dat paardje met dubbelspan moet je ze allebei in de gaten houden

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:04

Het heeft zn voors en tegens.

Ik heb altijd probleemloos alles enkelspan betuigd, maar merk wel dat mijn echte enkelspan ponys in het meerspan soms wat kribbig kunnen reageren omdat ze zich aan moeten passen. Maar heb het nu wel over enkelspan ponys die tm het ZZ enkelspan opgeleid zijn voor ze in het 2span kwamen.

Ik heb in mijn 2 en 4span nu ook 2 jonge ponys lopen die wel eerst enkelspan betuigd zijn, maar daarna ook snel 2 en 4span zijn gaan kopen. Die pakken dat wel duidelijk makkelijker op.

Ik betuig ze wel eerst in het enkelspan, daarna komen ze ook snel in het meerspan. Wat ik verder doe laat ik afhangen van wat een pony nodig heeft en wat het doel is. Bij mij worden het ook enkelspan wedstrijdponys, sommige worden meer 2span gereden als het jonkie erg onzeker is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:22

Wij spannen het liefst eerst naast een ervaren paard in het tweespan, voor steun voor de nieuwe en vertrouwen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:25

bij ons is het maar net wat we op stal hebben staan. nu niks wat al beleerd is dus gaat het alleen enkelspan.

overigens onervaren paard links ook de reden hierboven maar ook als het paard gek gaat doen je als berijder niet snel geraakt kunt worden. groom staat toch achterop ivm er snel af kunnen springen.

stalhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:31

hoi

wij hebben eerst altijd enkelspan gedaan maar 1 keer een paard wat we niet vertrouwen daar zijn we mee naar een oud boertje gegaan die zette hem naast een heeel goed beleerd paard ook een ouder paard in het 2 span
sindsdien doen wij ze altijd in het 2 span goed door rijden en dan alleen ervoor is er meestal niets aan de hand dan dat ze alleen keert wendingen moeten leren dat zo om moeten stappen dat is in 2 span minder nodig

anders kan je is bellen met (via pb opvragen) dat is mijn vader die kan je miss advies geven groetjes van stalhouderij reedijk
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-01-14 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: telefoonnummer verwijderd

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:42

Het lijkt dus een beetje fifty/fifty hoe het gebeurt.. Hij hoeft er ook niet alleen voor, het is echt alleen voor de bosritten.
Dankjewel stalhouderij, maar misschien kan je beter geen telefoonnummers plaatsen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:51

Ik ben ook een voorstander van beleren in het 2 span, naast een ervaren paard.
Vooral omdat ik het prettig vind om te weten dat mocht het jonge paard er vandoor gaan, de oude of niet mee gaat of makkelijker terug te nemen is.
zeker als je toch 2 span blijft rijden..
ik merk het in het enkelspan wel een beetje aan mijn pony die ik 2 span beleerd heb, het duurt wat langer voor hij zn balans gevonden heeft

chan_fritsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:43

Wij beleren altijd in enkelspan.. Leren ze t best op eigen benen lopen.
En altijd slagriem over de kont, zodat ze niet over het lamoen kunnen komen als ze gaan slaan. Dat kan bij tweespan niet, vandaar dat wij altijd voor enkelspan kiezen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 20:19

Mijn man heeft alle berichten gelezen, en hij neigt nog naar de hem vertrouwde manier. Eerst een paar keer in enkelspan, dan in tweespan (en volgende keer stelt hij zichzelf opnieuw deze vraag :D ).
We zijn nog niet zover hoor. Pony heeft nu een paar keer met menhoofdstel en staartriem aan de dubbele longe gelopen (en was daar uitermate weinig van onder de indruk). Het heeft geen haast, het is nog geen lente..
Het gaat overigens om de bonte in mijn profiel!

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:12

volgens mij is het belangrijk dat de paarden goed met elkaar overweg kunnen als je het enkelspan wil overslaan , dan kan je er wel voordeel uithalen als het andere paard reeds geleerd is en zo zijn vertrouwen doorgeeft aan z'n maatje

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:23

Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar je moet vooral doen wat voor jullie goed voelt. Dus als je het altijd op een bepaalde manier hebt gedaan en twijfelt over een andere manier, dan is het waarschijnlijk toch beter om je aan je "normale" werkwijze te houden. Bij ons op het werk worden alle paarden - net als wat jullie tot nu hebben gedaan - eerst in enkelspan beleerd en later met een doorgewinterde in het tweespan gezet. ;)

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 09:29

ik wil mijne Tinker van bijna 6 jaar in dit voorjaar ook voor de koets spannen , vanaf dit weekend aan de slag met het grondwerk , kopstuk met oogkleppen aan , zadeltje er op en met de lange teugels er achteraan stappen ( of toch proberen ) wanneer ik hem onder het zadel rijd is ie super braaf en van weinig onder de indruk , dus ik ben benieuwd

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:54

ik heb altijd enkelspan eerst gedaan maar de pony die ik nu nog heb naast mijn ervare ruin gedaan dit omdat hij met beleren heel angstig en rillerig was. Ik kijk het gewon aan per geval voor hem was het gewoon veel fijner naast een ander gezien hij te onzeker was.

kayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 18:53

Ik heb geen ervaring met het beleren meteen in tweespan, alleen enkelspan en dat ging gewoon goed. Waarschijnlijk omdat ze al onder het zadel goed was doorgereden en alle (stem)hulpen al kende. Succes!