[AR] Pony korter voor de menwagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Simone1993

Pony korter voor de menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 14:44

Als ik mijn pony een tikje met de zweep wil geven, komt de zweep op de kont. De één zei tegen mij, je moet een langere zweep hebben, de ander zegt, je moet de pony korter voor de kar zetten. Heb nu al een zweep van 170 cm

Dus bij deze, wat denken jullie? Moet mijn pony inderdaad dichter voor de kar komen te staan? Hierbij een foto. (Tuig etc. zit er al wat mooier op, en het deel waar de strengen aan vast zitten, zit onderhand aan de onderkant van de lamoen, dit is een wat oudere foto)

http://nl.tinypic.com/r/2hflusw/5

magicmist

Re: Pony korter voor de menwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:52

ik zou je pony niet korter zetten. vind hem al vrij kort staan.
ik heb een zweep met lang klaptouw,
daarmee corrigeer ik. doe het hetzelfde als met been

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:54

Hmm, pony staat niet echt heel ver van de wagen.... Al zou hij misschien nog íetsjes dichter er op kunnen, maar zeker niet veel nee.
Je zweng is dus inmiddels wel verplaatst naar onderen, als ik het zo begrijp? Dan zit het wel wat beter ja.

Wat is de stokmaat van je pony? Ik heb ook een behoorlijk lange zweep voor mijn Welsh A en shetten voor de wagen, terwijl die er mooi kort voor staan. Maar ik wil graag zonder ál te veel reiken, meteen bij schoft, singelplek en hals kunnen komen.

Ik zal m'n zweep eens opmeten, heb een Fleck zweep en die hanteren andere maten (zonder boogtop gemeten).

magicmist schreef:
ik zou je pony niet korter zetten. vind hem al vrij kort staan.
ik heb een zweep met lang klaptouw,
daarmee corrigeer ik. doe het hetzelfde als met been

Heb je dan een 'normale boogzweep' met dus een normale slag er aan, of is die slag extra lang (voor meerspannen)? Een hele lange slag vind ik nl. zelf niet zo prettig werken voor een enkelspan, maar da's ook persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Edit:
Heb m'n zweep even opgemeten: hij is incl. handvat tot aan de top (waar de zweeptop overgaat in de slag, dus totale lengte zónder de slag er bij) 190 cm.
Het is overigens een Fleck Carbon Composite; véderlicht in de hand, goed uitgebalanceerd en toch stevig. Meeste menzwepen zijn vrij zwaar in de hand en sommigen moet je een stuk vóór het handvat vastpakken, omdat hij anders nog zwaarder aanvoelt i.v.m. 'niet in balans', dat is bij deze niet nodig, kun je gewoon bij het handvat vastpakken. Ideaal voor lange ritten. Kost wel wat meer dan een goedkopere nylon zweep; rond de € 60,= , maar dan heb je ook echt wel wat.

190 cm. klinkt lang voor een enkelspan Welsh A of Shet, maar ik zit lekker comfortabel met beentjes bijna gestrekt, en ik hoef dus niet naar voren te buigen om een zweephulp te geven, ik kan overal gemakkelijk bij en toch is hij niet te lang.

Afbeelding

Al is het bij het bestellen van een Fleck zweep altijd wel even kijken naar de juiste maat, want de gehele top, waar de boog begint, rekenen zij niet mee. Daarvoor moet je er ong. 25 cm. vanaf trekken. Dan kom je op de Fleckmaat van 160 cm.
Ik zie dat ze ze tegenwoordig ook met gekleurde boogtoppen hebben, of zelfs helemaal gekleurd :)
http://www.demenner.nl/zwepen/fleck-car ... tFEYtJ5O_g

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 17:17

alvast bedankt voor jullie reactie's!

@JoyCiej007
Mijn pony is +/- 1.20 m . Ja klopt, de zwenk ja haha kon niet op de naam komen. Die zit nu onder het lamoen
Oke, mijn zweep is 170 van handvat tot aan waar die over gaat in de slag. Dan kom ik met de zweep niet verder dan net op zijn kont.. Mijn vader is nu even aan het kijken of die de lamoen heel iets korter kan maken, en dan zal ik als nog een iets langere zweep nemen waarschijnlijk. Ik zat inderdaad al te kijken naar een carbon zweep. Heb nu een gewone normale, maar na een uur les voel ik mijn bovenarm al behoorlijk.. ;)
Bedankt voor de site!

Nog meer mensen die hun mening willen geven? :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:20

Dan zou ik idd ook voor een 190 cm. in totaal gaan (fleckmaat 160 cm).
De welsh op mijn foto is ook 1.18/1.20 m.
Ik kan je de Fleck Carbon Composite zeker aanraden :j

Ik kreeg van andere zwepen ook altijd snel last van mijn handen en armen. Gebruik die goedkopere nylon menzwepen nu vaak met longeren en lange lijnen. Want zo'n normale longeerzweep vind ik al helemaal onhandig, die zijn nóg zwaarder :o

Edit: heb je geen verstelbaar lamoen?
Wat ik wel zou doen, is de uiteinden van het lamoen (wat voor de lichtogen zit) wat verder naar achteren buigen, of het (half) dicht maken met een ovale vorm er aan. Dan steekt het minder uit en heeft je pony er ook minder last van. Als je het (bijna) dicht wil maken, moet je wel veiligheidslichtogen op je tuig hebben, met normale lichtogen gaat dat wel lastig worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:23

Die van Fleck kosten inderdaad wel wat, maar zijn heel fijn in gebruik, lekker licht.
Heb er ook 1.
Zou in jouw geval gewoon een iets langere kopen dan je nu al hebt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:25

Haha noem me overdreven, maar ik hóu echt van mijn Fleck zweep <3 ik zou nóoit meer een andere willen. :D

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:28

een touwtje aan de zweep? hebben ze bij de divoza in ieder geval

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 14:22

@JoyCiej007
Oke heel erg bedankt voor de info! Inderdaad, die zijn echt zwaar.. had gisteren een carbon zweep vast gehouden, wat een verschil zeg !! Dus koop sowieso een andere zweep.
Hm oke, alleen er zijn ook (losse)lichtgewicht lamoenen te koop of niet? Want mijn lamoen is echt zwaar. Volgens mij hebben tegenwoordig ook zo'n beetje alle lamoenen de uiteinden wel dicht.

@Sjolvir
bedankt voor je mening :)

@melissapupa
heb er al een touwtje aan, het zit hem echt in de lengte van de zweep..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 16:04

Ja echt, eenmaal een (Fleck) Carbon zweep, dan wil je nóoooooit meer anders hoor!
Denk dat ik er voor 'reserve' en voor de wedstrijden nog eens zo'n Fleck Carbon Composite koop die geheel rood is, staat leuk bij m'n wagen :o

Carbon maakt zowiezo al een heel verschil, al zitten ook in de diverse Carbon zwepen en merken een hoop verschil. Wat de Carbon zwepen van Fleck zo licht maakt is niet alleen het Carbon/glasvezel, maar ook dus hoe ze de zweep hebben uitgebalanceerd. Want balans is minstens net zo belangrijk als het materiaal. 't kost je even wat meer geld, maar dan heb je ook écht wat, waar je veel plezier aan beleefd :D

Losse lamoenen........ ja bestaan wel, vaak wel verkrijgbaar bij wagendealers/makers, alleen het 'probleem' met standaard los te verkrijgen lamoenen is dat het wel op jou wagen moet passen en goed te bevestigen moet zijn, en daar zit meestal toch het probleem.

Je zou evt. bij een wagendealer/bouwer bij jou in de buurt kunnen informeren?
Het meest ideale is in mijn ogen 2 onafhankelijke, losse lamoenbomen (jij hebt je lamoen nog 'uit 1 stuk' volgens mij hé?).
Heeft mijn wagen ook. Aan beide zijden zit een buis (die je ook v/d wagen af kan halen) en in die buis komt dan een losse lamoenboom. Die bomen kun je er heel ver inschuiven, maar ook uitschuiven, en dan zet je ze vast met bijbehorende moeren en boutjes. Zo kun je heel gemakkelijk de lengte van je lamoen bepalen, maar ook kan je ze aan de uiteindes bij de lichtogen net wat smaller of breder zetten.
Afbeelding

En die gesloten ogen aan het uiteinde van het lamoen, dat is wel heel erg prettig werken hoor, ook voor de pony, want dan steekt het helemaal niet meer uit, en hebben ze ook een stuk meer bewegingsvrijheid. Is ook fijner te bevestigen, maar dan moet je wel veiligheidslichtogen op je tuig hebben. Is ook een stuk veiliger natuurlijk ;)

In- en uitspannen is bij mij nu ook binnen 2 tellen gebeurd. Ik 'klik' de lichtoog vast, ik klik de streng vast (met panieksluitingen), en mijn broeksriemen zitten ook speciale panieksluitingen voor de broek aan, die broekriemen heb ik al aan mijn lamoen hangen bij het optuigen en inspannen, dus die riempjes klik ik ook heel simpel gewoon aan de broek vast.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:42

Ik heb zelf een carbon/fiberglass (???) zweep, geen idee welk materiaal eigenlijk := Iig absoluut geen nylon zweep, ding is súperlicht! Ik kan er úren mee mennen (letterlijk!) En heb niet eens het idee dat ik een zweep vast heb. En is is een 'simpele' zweep van de boerenbond/welkoop. Hij is 160 cm lang en kan makkelijk het schoftje er mee aan raken, mijn pony staat ongeveer op dezelfde afstand als die van jou.

Hij is verder ook super degelijk, heb 'm nu al bijna 2 jaar, heb 'm per ongeluk een keer in de stal laten liggen (op de grond) paarden hebben er vast opgestaan, nog helemaal in orde. Dus een fijne/lichte zweep hoeft niet veel te kosten. Maar als je dus echt een langere zweep wil, zal je denk ik wel naar iets duurders moeten kijken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:07

Misschien kun je hier in de FAQ ook nog wat informatie opdoen: Gem @ [AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!

Ik heb overigens een telescoop-menzweep, een Whip & Go. Superlicht, en handig in te schuiven. Ideaal bij het wegzetten van de koets of bij laaghangende takken in het bos, want dat heeft me al een aantal zwepen gekost omdat ik die vergat uit te nemen.
Het enige jammere is dat hij alleen maximaal uitgeschoven kan worden, ik hoop nog eens een zweep te vinden die ik vast kan zetten op elke lengte die ik wil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 02:55

Maartje1990:
Oh, verkopen ze daar ook menzwepen? is me nooit opgevallen.
Weet wel dat ik járen geleden een vrij goedkope, idd glasvezel/carbon lichte menzweep heb kunnen kopen voor nog geen 20 euro, alleen die sneuvelde na jaren trouwe dienst, en toen bleek dat die zwepen van dat merk (weet het allemaal niet meer zo goed) volgens leverancier en diverse tuigenmakers, niet meer gemaakt en geleverd werden.
Heb lang gezocht voor iets goeds én redelijk 'goedkoops', maar kwam toch bij Fleck uit. Al moet ik zeggen; 50 euro voor iets dat jaren mee gaat (bij goed/normaal gebruik en netjes opbergen) vind ik ook niet zó duur.

TS heeft overigens (zie haar OP) nu een zweep van 1.70m. en die blijkt dus te kort om effectief hulpen te kunnen geven.....
Denk dat het ook heel erg aan de aanspanning en de wagen ligt. Je kan je pony wel 'op ongeveer dezelfde afstand hebben', maar het ligt er ook aan hoe jij precies zit. Als ik mijn bokkussen een stuk naar voren schuif en bijna met m'n knieen zogezegd in m'n nek ga zitten, dan zal ik het vast ook wel redden met een wat kortere zweep. Maar zit ik gewoon prettig (knieen net niet gestrekt) en goed, heb ik dit toch echt nodig.

Gem:
een vast te zetten, telescopische zweep, instelbaar op iedere gewenste lengte, én ook nog eens fijn in de hand en licht/in balans, dát klinkt ideaal!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:42

Gem schreef:
Het enige jammere is dat hij alleen maximaal uitgeschoven kan worden, ik hoop nog eens een zweep te vinden die ik vast kan zetten op elke lengte die ik wil.

Ik heb van Fleck een zweep waar ik het handvat maximaal 30 cm kan uitschuiven en alles er tussen in.

http://www.demenner.nl/zwepen/fleck-var ... zweep.html

Je draait hier het handvat naar rechts om los te draaien en schuift het handvat op de gewenste lengte en draait naar links om vast te zetten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:31

We gaan inmiddels wel een beetje offtopic, maar de info is misschien toch nog wel nuttig voor TS.

Bora, zo'n systeem bedoel ik idd, maar dan wel met een ruimere inkort-mogelijkheid zoals bij sommige vishengels :D . Met 1.70 m komt hij nog steeds tegen de deurpost bij het wegzetten in de loods en in het bos, dus voor mij schiet dat eigenlijk niet genoeg op. De W&G die ik nu heb kan ik bijna tot de helft inkorten tot ca 1.10 m, dus kan ik hem op de koets laten staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:39

Paul rijdt met dezelfde zweep als bora, telescopisch past in de trailer tuigkast.
Ik heb een lichtere zweep, want ik vind die te zwaar na een tijdje.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 01:21

:o TS vind je het erg, de tips/info over zwepen? Béetje off-topic maar ook weer niet helemaal O:)
Hou je ons wel op de hoogte? Ben wel benieuwd naar je oplossing straks!

Bora: klinkt ideaal, maar de kortste totale lengte is dus wel 200 cm, dat vind ik dan wel weer jammer. Of is 'ie ook korter verkrijgbaar?
En hoe ligt hij in de hand? Zwaar, ultralicht of er ergens tussenin?
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik niet meer zomaar zwepen ga kopen zonder dat ik ze zelf echt in m'n handen heb gehad, zelfs tussen Fleck zwepen onderling voelde ik nog enorme verschillen (die bamboe boogzweep bijv. vind ik zóooo mooi, maar voelde toch zwaarder en minder in balans dan die ik nu heb).

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:43

Als hij helemaal is ingeschoven is hij 1.70m uitgeschoven 2.00 m
Ik vind hem fijn in balans liggen. Hij voelt niet zwaar aan.
Ik ben hierop overgegaan omdat ik bij andere zwepen heel snel last van mijn polsen kreeg.
En bij deze niet.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:44

JoyCiej007
Ja klopt, heb het lamoen als 1 stuk zegmaar.
Bamboe vond ik niet zo mooi, maaaaaaaaaaaaar heb uiteindelijk de Fleck Carbon Boogzweep gekocht bij Divoza (€50,-). Nu kom ik er net mee achter het schoftje :)

Kwam er achter dat ze met die maten het handvat niet mee rekenen, hihi. Heb nu een 160 cm

bedoel je dit met veiligheidslichtogen?
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:32

Ja dat zijn veiligheidslichtogen