Hmm, pony staat niet echt heel ver van de wagen.... Al zou hij misschien nog íetsjes dichter er op kunnen, maar zeker niet veel nee.
Je zweng is dus inmiddels wel verplaatst naar onderen, als ik het zo begrijp? Dan zit het wel wat beter ja.
Wat is de stokmaat van je pony? Ik heb ook een behoorlijk lange zweep voor mijn Welsh A en shetten voor de wagen, terwijl die er mooi kort voor staan. Maar ik wil graag zonder ál te veel reiken, meteen bij schoft, singelplek en hals kunnen komen.
Ik zal m'n zweep eens opmeten, heb een Fleck zweep en die hanteren andere maten (zonder boogtop gemeten).
magicmist schreef:ik zou je pony niet korter zetten. vind hem al vrij kort staan.
ik heb een zweep met lang klaptouw,
daarmee corrigeer ik. doe het hetzelfde als met been
Heb je dan een 'normale boogzweep' met dus een normale slag er aan, of is die slag extra lang (voor meerspannen)? Een hele lange slag vind ik nl. zelf niet zo prettig werken voor een enkelspan, maar da's ook persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Edit:
Heb m'n zweep even opgemeten: hij is incl. handvat tot aan de top (waar de zweeptop overgaat in de slag, dus totale lengte zónder de slag er bij) 190 cm.
Het is overigens een Fleck Carbon Composite; véderlicht in de hand, goed uitgebalanceerd en toch stevig. Meeste menzwepen zijn vrij zwaar in de hand en sommigen moet je een stuk vóór het handvat vastpakken, omdat hij anders nog zwaarder aanvoelt i.v.m. 'niet in balans', dat is bij deze niet nodig, kun je gewoon bij het handvat vastpakken. Ideaal voor lange ritten. Kost wel wat meer dan een goedkopere nylon zweep; rond de € 60,= , maar dan heb je ook echt wel wat.
190 cm. klinkt lang voor een enkelspan Welsh A of Shet, maar ik zit lekker comfortabel met beentjes bijna gestrekt, en ik hoef dus niet naar voren te buigen om een zweephulp te geven, ik kan overal gemakkelijk bij en toch is hij niet te lang.

Al is het bij het bestellen van een Fleck zweep altijd wel even kijken naar de juiste maat, want de gehele top, waar de boog begint, rekenen zij niet mee. Daarvoor moet je er ong. 25 cm. vanaf trekken. Dan kom je op de Fleckmaat van 160 cm.
Ik zie dat ze ze tegenwoordig ook met gekleurde boogtoppen hebben, of zelfs helemaal gekleurd 
http://www.demenner.nl/zwepen/fleck-car ... tFEYtJ5O_g