Leuke oefeningen met een drie jarige die in de stal kunnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Leuke oefeningen met een drie jarige die in de stal kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:28

Weten jullie leuke oefeningen met een drie jarige die in de stal kan?
Het is een manegepony, dus geen steigeren ofzo, want sowieso is daar veel te weinig ruimte voor en dat doe ik niet met een manegepony.

Ik ben nu bezig met voedsel weigeren leren, en een klassieke buiging (ik vraag niet te veel van haar hoor (: ) Het voedsel weigeren kan altijd van pas komen namelijk.

Xjosee

Re: Leuke oefeningen met een drie jarige die in de stal kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:37

Ik vind persoonlijk dat een stal een rustplek is. Laat dat ook een rustplek zijn, geen oefeningen en kunstjes. Hooguit borstelen als er geen poetsplek is. Zeker een drie jarig paard zou ik lekker met rust laten op zijn eigen plekje.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:01

Het is wel leuk om te doen wij doen het ook op de manege met een haflinger. Ze kan nu buigen en kusje en dat is best leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:16

Helaas staat het dier ongeveer 24 uur per dag op stal (Ik had het graag anders gezien..), aangezien ze 1x per week een half uurtje in de paddock komen (als ik het goed heb, kan ook wel iets meer zijn hoor!) en hij niet mee loopt in de lessen. De pony zelf vind het 'spelen' leuk, want het is zeg maar niet dat we echt 'werken' met haar, maar meer dat we dingen van haar vragen 'spelenderwijs' (:

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:18

Paardengek0 schreef:
Helaas staat het dier ongeveer 24 uur per dag op stal, aangezien ze 1x per week een half uurtje in de paddock komen (als ik het goed heb, kan ook wel iets meer zijn hoor!) en hij niet mee loopt in de lessen. De pony zelf vind het 'spelen' leuk, want het is zeg maar niet dat we echt 'werken' met haar, maar meer dat we dingen van haar vragen 'spelenderwijs' (:

dan zou ik maar eens snel met iemand gaan praten, een paard wat zo weinig buiten komt kan geen normaal paardwaardig leven leiden :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:20

Ik kan me helaas alleen niet voorstellen dat de eigenaar van de manege zal luisteren naar iemand van 13, sorry. Wel heel sneu voor het diertje natuurlijk... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:39

Ja..
Ik wil het wel veranderen hoor, maar als ik naar de manege eigenaar ga met die mededeling..

Het kan ook wel zijn dat ze misschien iets langer per week kunnen! Dat weet ik niet zeker hoor.. maar iniedergeval niet elke dag behalve de rijlessen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:18

Een klassieke buiging lijkt me niet slim bij een pony die geen opgewarmde spieren heeft als ze al een tijdje in de stal staat en ook nog maar 3 jaar is. Kunstjes die geen lichamelijke oefening vragen zijn bijvoorbeeld kleur herkennen, handtarget en flemen.

Ik ga mee met de rest dat ik dit geen paardwaardig bestaan vind. Misschien mag je wel een rondje gaan wandelen (desnoods alleen over het manegeterrein)? Zo kan ze toch haar benen wat strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 11:32

Kleur herkennen, hand target en flemen zou inderdaad wel kunnen! En kusje geven ook wel denk ik?

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:37

Ja hoor, eigenlijk alle kunstjes met het hoofd zijn fysiek niet zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:41

En Jambette? Is dat Fysiek zwaar? Ik wil haar natuurlijk niet overbelasten, aangezien ze nog lang niet volgroeid is.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 14:44

jambette kan wel hoor :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:42

Gewoon helemaal niks aanleren... Het is een manege pony :)
Als hij jou een kusje geeft op commando en je weet dat hij dat kan, dan is dat niet zo'n probleem, maar als hij bij een wild vreemd iemand kusje geeft en die weet het niet en schrikt en reageert niet fijn...

Zeker geen jambette aanleren, leer alleen een paard iets aan als iedereen weet dat het paard het kent, dat het op commando staat en op welk commando en als iedereen op dezelfde manier beloont. Anders kan een paard echt overstuur raken omdat het bij de ene wel leuk is om 'het been naar voren te gooien' en bij een ander een flinke correctie krijgt omdat het raak is omdat die persoon het niet weet.

Klassieke buiging in de stal is ook niet zo slim, stel het paard komt met zijn achterhand tegen de wand aan en springt naar voren vanuit die buiging... Bedenk wat daarmee kan gebeuren :)

het is heel vervelend, maar echt niet veilig om een manege paard dingen aan te gaan leren. Hij komt gewoon in teveel handen en de misbruik van oefeningen komt veel makkelijker voor omdat er niet 1 consequent persoon met hem traint. En dan kan kusje geven opeens in het gezicht happen worden....

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:45

Geen voetje of andere gekkigheid. Want met een manegepony kan dit nogal uit de hand lopen. Als je niet weet dat een pony voetje kan en je poets zijn voorbenen, en hij oefent zijn kunstje uit dan heb je een probleem.
Laatst bijgewerkt door rapunzelx op 11-01-14 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 16:47

Een manegepaard moet je geen kunstjes leren... :n

Weet de eigenaar er van?