[AR] Moet een paard officieel opgemeten worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Moet een paard officieel opgemeten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:38

Hallo,

Ik heb een vraagje moet een klein paard wat rond de 1,60 schofthoogte heeft officieel gemeten worden voor dv wedstrijden?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 19:40

Nee, meten is alleen verplicht voor pony's om te zien in welke klasse ze vallen. Tot het jaar waarin ze 8 worden moeten ze jaarlijks gemeten worden.
Voor paarden doet de stokmaat er niet toe.

sjanien

Re: Moet een paard officieel opgemeten worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 19:53

oke dus ook niet om uit te sluiten dat het nog net een pony is? Ik weet hoe de regels onder het zadel zijn maar over het mennen kan ik nergens wat vinden.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:43

Bij het mennen kennen ze geen e-pony, dus alleen de twijfel gevallen moeten een meetbriefje kunnen laten zien. Het staat wel ergens beschreven, maar even uit mijn hoofd gezegd tussen 1.45 en 1.52 (verbeter me gerust als ik het fout heb)
als jouw paard 1.60 is, dan is dit geen twijfel geval.
zelf zijn mijn ponies 1.44, ik laat ze dit jaar officieel meten. Mochten ze nu net 1.45 zijn dan moet ik ze elk jaar tot hun 8ste laten meten. Als ze 1.44 zijn hoeft dit niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 07:02

Percy schreef:
Nee, meten is alleen verplicht voor pony's om te zien in welke klasse ze vallen. Tot het jaar waarin ze 8 worden moeten ze jaarlijks gemeten worden.
Voor paarden doet de stokmaat er niet toe.

Bij het mennen is dit niet waar.

Knhs regel:

Mennen (samengesteld)
Wanneer wordt deelgenomen aan (samengestelde) menwedstrijden met een pony met een schofthoogte van 145,1 centimeter tot en met 156,9 centimeter, geldt dat de meethistorie moet zijn opgenomen in het Paardenpaspoort, zoals omschreven onder punt 3. Voor pony's die 145 cm of kleiner zijn, is dit niet van toepassing.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deeln ... ocumenten/

Je vindt de volledige regeling in artikel 30 wedstrijdreglement
https://www.knhs.nl/media/6327258/algem ... -2013-.pdf

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:14

Kijk je hebt het gevonden janouk! Toch iets ruimer dan dat ik dacht. Maar inderdaad ze moeten gewoon gemeten worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 08:17

Mijn haflinger is 1.46m en valt dus binnen deze regeling. Wij zijn dan ook geregeld gecontroleerd door jury's op de meethistorie. Janouk toont groter voor de wagen en ontstaat discussie of zij in de pony maat of paardenmaat valt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:13

TS heeft het niet over samengestelde wedstrijden, maar over D+V. Zie openingspost.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:35

Gem, regeling in het zelfde voor sgmw en d/v. Betreft wedstrijdreglement mennen.
Wij rijden okk dressuur vaardigheid en niet samengesteld

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 09:43

Bedankt voor de antwoorden. Mijn andere paard zal er net om spannen of ze groter is dan 156,9 cm . Deze zal ik dan dus gewoon maar 1 keer laten meten en hopen dat ze groter is. Dan kan er iig nooit een discussie over ontstaan.

veenmosveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:56

wil mijn tinker van ongeveer 1.60 m ook opleren in de wagen maar heb niet de bedoeling om aan wedstrijden deel te nemen , dus gaat deze kwestie aan mij voor bij ...

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:38

Bij ons op de vereniging speelde dit op een moment ook, iemand met een haflinger van rond de 1.50 wist niet of er gemeten moest worden of niet, toen ze een startkaart dressuur/vaardigheid wilde aanvragen.
Twee juryleden zeiden toen dat als ze bij de paarden wilde starten dit niet hoefde, je hoeft je paard/pony alleen te laten meten als je bij de pony's wilde starten, om echt te bewijzen dat het een pony is.
Ik ben er nog steeds niet over uit of dit inderdaad zo is, ben de discussie niet aangegaan met de juryleden, een ervan zit ook bij het menplatform, dus wie ben ik dan.
Met deze redenatie zou je dus altijd bij de paarden mogen starten, alleen als je bij de pony's wilt starten zou je moeten bewijzen, dmv de meetgeschiedenis, dat het echt een pony is.
Als je het reglement leest is er inderdaad alleen sprake van het meten van een pony, niet van een paard.
Dus wie het weet mag het zeggen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:51

Hier precies hetzelfde als bij Grainey. Stalgenootje start D+V met een Andalusiër E-maat bij de paarden. Heeft nooit laten meten en is nooit gecontroleerd.

Beetje offtopic: ik vraag me af of je met een tweespan bij de paarden mag starten waarvan de één 1.47,0 en de ander 1.49,0 m is. Bij de pony's iig niet.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:44

Gem schreef:
Hier precies hetzelfde als bij Grainey. Stalgenootje start D+V met een Andalusiër E-maat bij de paarden. Heeft nooit laten meten en is nooit gecontroleerd.

Beetje offtopic: ik vraag me af of je met een tweespan bij de paarden mag starten waarvan de één 1.47,0 en de ander 1.49,0 m is. Bij de pony's iig niet.

nee dit mag niet, het gehele span moet of pony of paard zijn, vroeger mocht dit wel en kon je kiezen of je dan pony of paard start.

Maar omdat sommige mensen moeilijk doen tegen haflingers/fjorden etc die paard zijn en dus bij de paarden worden uitgebracht is deze regel naar voren gekomen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:49

Dat is inderdaad grappig, die dame met die haflinger (ong 1.50) heeft hem inderdaad ook nooit laten meten en is gestart bij de paarden. Nog nooit gecontroleerd of er over aangesproken. Wij met onze tinker van 1.48 starten bij de pony's en worden heel vaak gecontroleerd.
Janouk dus blijkbaar ook, start ook bij de pony's.
Zo'n dubbelspan bij de paarden weet ik niet, maar als je ze niet laat meten (wat blijkbaar niet hoeft bij paarden) dan kan toch niemand het controleren.
Kan me voorstellen dat sommige mensen moeilijk doen, omdat ze denken dat een paard in een dubbelspan pony's voordeel zou kunnen geven, maar als ze bij de paarden starten lijken ze mij enigzins in het nadeel te zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:18

Citaat:
Kan me voorstellen dat sommige mensen moeilijk doen, omdat ze denken dat een paard in een dubbelspan pony's voordeel zou kunnen geven, maar als ze bij de paarden starten lijken ze mij enigzins in het nadeel te zijn.

Daarom snap ik die regel dus ook niet. Andersom dus wel, wellicht als een pony groter toont en een paard lijkt dat sommige juryleden dat dan mooier vinden of zoiets (waarom geen idee maar ja, mensen hebben soms bijzondere ideeen). Maar andersom snap ik het niet, stel je hebt een pony tweespan van een van 1.46 en de ander groeit net in uit de D dus 1.50 en je start bij de paarden, who cares? En als die van 1.46 dus op 1.49 gemeten wordt zou het wel mogen... :o?

Een D pony mag in dressuur onder de man ook gewoon bij de paarden starten ....

Mijn E pony / paardje van 1.55 is ook nooit gecontroleerd op wedstrijd. Mijn huidige pony is gemeten op 1.43.5 :P dus die valt ook buiten deze regel. Maar dan snap ik het nog niet, want ze is gemeten terwijl ze 6 jaar was, wat als ze nu nog net 1.5 cm groeit, maar ik meet niet dus ik weet het niet ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:16

VHU, het is te hopen dat Hero onder de 1.48m blijft :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:38

Naja, anders heb ik twee super enkelspanners :P
Hij is nu 1.45 denk dat het wel goed komt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:36

Dat zou ik niet al te hard roepen..... heb tijdens de hengstenkeuringen van het New Forest Stamboek vaak genoeg hengsten na een jaar uit de maat zien schieten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:58

Dat wist ik niet Janouk, fijn dat je het zo helder neerzet. Heb daar in de aangespannen sport ook nooit mee te maken gehad, wel onder het zadel.
Weet nog wel uit het verleden dat er wel eens nagemeten werd op wedstrijd als het een twijfelgeval pony/paard was.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:18

't Is een 3/4 arabiertje :P en tja, kan er van alles van zeggen maar met mama van 1.43.5 en papa van 1.48 is het onwaarschijnlijk dat hij veel groter wordt dan 1.48. Maar ja, zeg nooit nooit.
Het maakt mij niet uit hoor. We zien wel, kan er toch niets aan doen :D
Denk in ieder geval niet dat Ollie nog veel groter wordt :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:01

Bedacht me net, ben trouwens benieuwd wat de FEI hierover zegt (**inmiddels gecheckt, die zegt hier niets over). Volgens mij geldt daar nog altijd dat afhankelijk van de de hoogte van het grootste dier in het span het geheel bij paarden of pony's wordt ingedeeld.

Daar de KNHS vorig jaar bijv nav de 'wilde wedstrijden' een behoorlijk hard standpunt innam op basis van de FEI regels vraag ik me af of een specifieke Nederlandse regel wel stand kan houden. De FEI zegt namelijk verder niets over hoogte span, alleen dan 1.48 of lager pony is en daarboven paard. Daarbij zegt KNHS in het algemene stuk over regels dat ze zoveel mogelijk de KNHS volgen, mits het qua bijv accommodatie niet mogelijk is.

Zal de KNHS hier eens over mailen :list: :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 02:12

Ik heb overigens inmiddels wel begrepen dat als je een FEI paspoort aanvraagt bij de pony's, ze gemeten moeten worden, ook al zijn ze 1.26 m. Dit moet laser-gemeten worden en is volgens mij alleen in Utrecht te doen.