Wie nog meer (Mark Rashid)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Wie nog meer (Mark Rashid)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 14:29

Ja, de titel zegt het eigenlijk al... :Y)

Wie is er nog meer fan van Mark Rashid? En is er iemand die het toepast op zijn/haar paard?

Ik heb de boeken 'Een paard is een paard' en 'Paarden liegen nooit' al meer dan 10 keer lezen en toch blijven ze interessant. Je blijft erin lezen, alsof het een magneet is, ze blijven je trekken en trekken. Ja, zelfs op de toilet gaan we gewoon door :+ Ik bewonder hem echt. Dat geduld dat die man heeft.... Respect. Binnenkort wil ik het boek 'Een goed paard is nooit lelijk' aanschaffen. Ik heb al een kijkje op de website genomen, alleen helaas begreep ik er niet veel van (engels). Ik ga ook op youtube rondkijken of er wat te vinden is!

Cassidy

Re: Wie nog meer (Mark Rashid)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:52

Ik heb al zijn boeken, inclusief de "lessons from a ranch horse". Mooi om de zoektocht te zien van die man, heb genoten van zijn verhalen, maar meer handvaten dan: goed kijken en ergens over nadenken vind ik helaas in zijn boeken niet. Dus idd, respect voor de man, maar als ik duidelijke Jip en Janneketaal en handvaten wil hebben, zoek ik het toch eerder bij Parelli of Clinton Anderson.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:55

Ik ben fan! :D

Ik heb zijn 3 nl vertaalde boeken (een paard is een paard, een goed paard is nooit lelijk en paarden liegen nooit) ook meerdere keren gelezen.

Het grappige aan zijn boeken is dat hij je zelf stimuleert om na te denken en creatief te zijn. Eerst vond ik dat heel frustrerend ('zeg gewoon wat ik moet doen' dacht ik dan), maar zoals hij al vaak noemt 'elk paard is verschillend', dus er is niet maar 1 goed antwoord. En mede dat hij zelf eerlijk zijn eigen fouten verteld en hij ook zegt tegen de lezer dat het niet erg is om fouten te maken, vind ik het erg stimulerend en leerzaam!

Ik hoop dat hij een keer in Nederland komt om een clinic of lezing te geven :j

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:58

Ook ik heb alledrie zijn boeken, leest heerlijk weg en gaf me interessante ideeen en aanvulling op wat ik allemaal al heb gelezen (Voest, Linda Kohanov, Margrit Coates, Hempfling)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 13:05

Jolindaa_: Je hé, dat vind ik precies het 'leuke' van de boeken en het onderscheidt ze van anderen!

Tisby: Idd, klopt helemaal. Hmm, lekker weg zwijmelen in een van zijn boeken, heerlijk!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:58

Heb een boek van hem gelezen "paarden liegen nooit". Vond het een prachtig boek :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:36

Ik ga mee met Cassidy. Het is alweer een tijdje geleden dat ik zijn boeken heb gelezen, maar vond het vooral 'lekker lezen'. :)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:35

Alle 3 gelezen! Genoten van zijn verhalen! Heeft geholpen mijn denkwijze te veranderen. Ben nu bezig in Zen mens, Zen paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:38

Hij heeft 4 boeken geschreven, de laatste is: Life Lessons from a ranch horse.

Bij mijn weten nog niet vertaald.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:39

Er is toch nu ook iets nieuw uit van Mark Rashed; journey to the softness? Of iets

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 09:10

Ben even gaan zoeken, en ik zie dat er nog meer boeken zijn waar hij o.a. medeauteur van is.

http://www.amazon.com/Mark-Rashid/e/B000APY1H8

Bijv.

Nature in Horsemanship: Discovering Harmony Through Principles of Aikido
Whole Heart, Whole Horse: Building Trust Between Horse and Rider
Horsemanship Through Life
Big Horses, Good Dogs, and Straight Fences: Musings of Everyday Ranch Life
A Life With Horses: Spirit of the Work

milkweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:16

Ben in 2012 naar een clinic van hem in geweest in Engeland. Zeer inspirerend. Hij komt van 13 t/m 18 mei weer naar Engeland. Meer informatie is te vinden op de website van Amanda Barton: http://www.amandabarton.co.uk

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:20

Ben ook een fan. Omdat hij alles zo rustig aanpakt. Maar zoals waarschijnlijk al gezegd is hij vertelt het met verhalen dus je kan er soms wel andere conclusies uithalen dan dat hij misschien bedoelt had. Je moet er dus het beste uitproberen te halen.

milkweed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:49

Nog even voor Femkeeex: op you tube vindt je niet zoveel over/van Mark rashid. Er is wel een hele mooie documentaire waarin hij iets vertelt over zijn manier van naar paarden kijken: The path of the horse. De complete documentaire is te zien op you tube.
Zelf heb ik veel gehad aan zijn manier van kijken naar/omgaan met paarden. Drie jaar geleden begon ik met een paard met een ernstig mensenprobleem. (Later bleek ze ook aanzienlijke fysieke problemen te hebben). Door consequent te blijven kijken naar wat zij aangaf ben ik uiteindelijk heel ver met haar gekomen. Dit hield in dat als ze niet stil kon staan als ik met haar door de bak wandelde, we niet stil stonden, als ze niet alleen binnen kon zijn we alleen een rondje door de stal liepen. Poetsen was geen optie, dus dat deed ik niet enz enz.
Door ervoor te zorgen dat bij alles wat ik met haar deed de spanning bij haar niet of nauwelijks opliep heb ik uiteindelijk haar vertrouwen gewonnen. Ik heb altijd gezocht naar de "try"van haar kant, hoe klein ook. Als ze een "try" gaf dan stopte ik ook direct. Verder had en heb ik veel aan "don't fight, be clear". En zacht blijven in alles wat je doet.
Het is geen makkelijke weg, maar wel een hele mooie. Eentje die je vooral heel veel over jezelf leert. En ondertussen ook heel veel over paarden...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:37

Je kunt mark rashid volgen op facebook: considering the horse, mark rashid