Vrijheidsdressuur en trics, how you do it?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Vrijheidsdressuur en trics, how you do it?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 09:44

Hallo allemaal!

Af en toe doe ik eens lekker gek met me paard of iets anders dan het harde werken. Zo probeer ik nu en dan onze trucjes te herhalen. Het enige wat ze op dit moment kan is het geven van een voetje met haar voorbenen en ze snapt links & rechts, dus ze kan "soort van" stilstaan de spaanse pas :j. Nu ben ik bezig met het linkerachterbeen optillen en dan uitbreiden naar het rechterachterbeen.
Ook probeer ik haar lenigheid te vergroten. Met het buigen naar links en rechts om een snoepje te kunnen pakken bij haar kont.

Wie heeft nog leuke trics of oefeningen om het uit te breiden? Al die vrijheidsdressuur oefeningen zoals steigeren, liggen ect lijkt mij heel erg leuk om aan te leren, maar dan de grote vraag HOE?

Kan er iemand in makkelijke stappen uitleggen hoe iemand een oefening aanleert? *\o/*

NikkivanOlst

Re: Vrijheidsdressuur en trics, how you do it?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:06

Er is op internet zoveel te vinden over hoe je de oefeningen aanleert :)

Daarnaast zijn er meerdere boeken beschikbaar waar alles tot in de details inclusief foto's in staat beschreven. :)

Het steigeren bijvoorbeeld is een dominante oefening die veel van een paardenlichaam vraagt, dus 1 van de oefeningen die je als laatste aanleert, of ten minste met een grote basis waarin je je paard al hebt getraind op kracht en het weten van zijn plaats.

Mijn website waar de basis op staat en een lijst met oefeningen: www.visibreteam.nl

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 17:56

Het lijkt mij zo moeilijk om zoiets aan te leren... hahaha

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:25

CharxHebe schreef:
Het lijkt mij zo moeilijk om zoiets aan te leren... hahaha

Valt alles mee hoor :) Het is alleen even doorkrijgen hoe het werkt en zelf de handigheid krijgen. Elk paard (en elke trainer) kan het gewoon leren :j

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:16

als je je paardje lenig wil krijgen kun je misschien properen dat hij zijn nek buigt door een snoepje bij zijn borst te houden en dat uit bouwen ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:20

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:27

Het is heel erg handig om de basis er goed in te hebben. (Kan het paard je volgen in stap, draf en galop? Galop is misschien moeilijk omdat je heel hard moet mee rennen. Je paard moet ook kunnen stilstaan als jij dat doet, dus niet helemaal door draaien tot hij voor je staat maar als jij stop dat het paard braaf achter jou stopt.Terug lopen vind ik zelf heel fijn dat hij dat kan. Targetten is ook erg slim om aan te leren. Je kan beginnen met de kleinere oefeningetjes. Denk hier bij aan: Targetten, kusje geven, flemen, iets oppakken, voedsel weigeren, Ja knikken, nee schudden, Gapen, voetje optillen. Zo kan ik wil even door gaan.)
Als je de basis goed onder de knie hebt en je voelt dat hij er weer wat nieuws bij kan leren, kan je prima door gaan met de volgende dingen. Je kan genoeg vinden op internet, YouTube, websites. Ikzelf ben er zo ook achter gekomen. Misschien vind je het handig om met een touwhalster te werken? Je moet gewoon even kijken wat je allemaal wil. Ook moet je niet commando's verzinnen die je in het dagelijkse gebruik gebruikt. Bijvoorbeeld als je al toe bent aan het steigeren dat je dan niet zegt: "Hoooooooog!" Dat klinkt voor een paard het zelfde als: "Hoooo." Je paard kan dan zonder dat je het wil gaan steigeren. Ook moet je bedenken of je met een Clicker wil werken. Je moet gewoon ontdekken wat je het fijnst vind.
Ik weet niet of je iets aan de informatie hebt, maar het steigeren, liggen, ect is voor als je dit hier boven allemaal goed snapt, kan. Zoek maar even op YouTube en Google. Succes! :j

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 12:38

M_nouska schreef:
Het is heel erg handig om de basis er goed in te hebben. (Kan het paard je volgen in stap, draf en galop? Galop is misschien moeilijk omdat je heel hard moet mee rennen. Je paard moet ook kunnen stilstaan als jij dat doet, dus niet helemaal door draaien tot hij voor je staat maar als jij stop dat het paard braaf achter jou stopt.Terug lopen vind ik zelf heel fijn dat hij dat kan. Targetten is ook erg slim om aan te leren. Je kan beginnen met de kleinere oefeningetjes. Denk hier bij aan: Targetten, kusje geven, flemen, iets oppakken, voedsel weigeren, Ja knikken, nee schudden, Gapen, voetje optillen. Zo kan ik wil even door gaan.)
Als je de basis goed onder de knie hebt en je voelt dat hij er weer wat nieuws bij kan leren, kan je prima door gaan met de volgende dingen. Je kan genoeg vinden op internet, YouTube, websites. Ikzelf ben er zo ook achter gekomen. Misschien vind je het handig om met een touwhalster te werken? Je moet gewoon even kijken wat je allemaal wil. Ook moet je niet commando's verzinnen die je in het dagelijkse gebruik gebruikt. Bijvoorbeeld als je al toe bent aan het steigeren dat je dan niet zegt: "Hoooooooog!" Dat klinkt voor een paard het zelfde als: "Hoooo." Je paard kan dan zonder dat je het wil gaan steigeren. Ook moet je bedenken of je met een Clicker wil werken. Je moet gewoon ontdekken wat je het fijnst vind.
Ik weet niet of je iets aan de informatie hebt, maar het steigeren, liggen, ect is voor als je dit hier boven allemaal goed snapt, kan. Zoek maar even op YouTube en Google. Succes! :j

Bedankt voor je reactie! Het probleem is dus dat ik heel vaak probeer dat mijn paard mij achterna loopt. Maar dan blijft ze staan en staat me stom aan te kijken van 'wat doe jij nou??'.
Ik heb een week training gehad in naturel horsemanship, niet heel uitgebreid, mar heb haar toen meegenomen. Toen liep ze me wel achterna na een paar oefeningen, maar dit vond ik erg moeilijk.

NU ben ik het eerlijk gezegd vergeten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.. Kan ik dit ook vinden op internet? En zo ja wat moet ik dan intypen op de zoekbalk?

xverdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:55

Op internet is echt HEEL veel te vinden over vrijheidsdressuur. Er zijn echt hele leuke oefeningen. Mijn pony vind het echt heel leuk om zulke dingen te doen :)

Mouzs_engel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:05

Ik ben laatst ook met vd begonnen en eerst wilde me paard ook niet meelopen, wat ik heb gedaan is eerst aan het halstertouw lopen en dan liep ze wel gwn achter me aan. En elke x een snoepje geven als ze het goed deed en clicken met me tong. Toen ben ik rustig gaan uitbreiden naar dat ze gwn achter me aan liep. Nu ben ik ook bezig dat ze achter me aan draagt en dat doe ik het precies hetzelfde als met stappen. Verder heb ik veel op de site nalata gevonden en het boek van visibre team ' vrijheidsdressuur meer dan een kunstje' heeft me goed geholpen. Echt 2 aanraders. Kijk wel uit als je op youtube gaat zoeken of dit wel een goede manier is, vaak staan er namelijk oeveningen tussen die verkeerd worden uitgevoerd

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:59

Hier ook iemand die pas is begonnen!

Ik doe het middels het boek vrijheidsdreSsuur van apporteren tot zitten. Staat geel goed uitgelegd hoe je dingen aan kan leren en waarom.

Ik ben begonnen met laten wennen dat na de klick eten komt. En daarna targetten. Het aanraken van objecten. De eerste paar keer waren echt een ramp haha! Ik zat dan ook niet lekker in mijn vel en had eigenlijk te weinig geduld op die momenten. Dus heb het even stopgezet tot ik me helemaal kon focussen en genoeg energie had om het geduld op te brengen wat erg belangrijk is. En ik heb geen verwachtingen meer dat scheelt ook! Ik lees en schrijf stappen op dan onthoud ik beter wat ik moet doen. En ze begint nu de klicker te snappen en het targetten, ze lijkt het leuk te vinden en ik nu ook. Ik raad je aan om boeken of op internet lekker in te lezen en dan te kijken wat bij jou en je paard past.

Veel plezier iig!