Ik heb een echt race sulky op het internet gevonden die ik evt wil gaan halen voor mijn shetlander. Maar nu was mijn vraag, het is nogal ver rijden, of deze zou passen. Het is voor mijn shetlanders van 1.07 groot die redelijk stevig gebouwt zijn. De sulky heeft 18 ich wielen afmetingen totale lengte 2400mm totale breedte 1600mm hoogte 950mm
dingogirl
Geplaatst: 07-01-14 23:03
Ik heb ook een echte wedstrijdsulky voor erbij voor mijn shetlanders. 106 en 103 cm hoog. past prima, maar we hebben wel de stoel vezet zodat hij goed in evenwicht hangt als je erop zit. er moet dan nauwelijks gewicht hangen op / in de lichtogen.
Oke dankje! Dan ga ik hem halen denkik, endan laat ik mijn menlesgever komen voor het allemaal na te kijken
Anke
Geplaatst: 08-01-14 05:12
Zijn die echt 1.60 breed? Lijkt me nogal onpraktisch... Lamoen zul je denk ik aan moeten laten passen. Hoogte is prima!
dingogirl
Geplaatst: 08-01-14 14:29
loopt lekker licht en is zeer stabiel omdat hij breed is. ik gebruik hem vooral voor jonge pony's of voor tussendoor een keer.
Gem
Geplaatst: 08-01-14 14:42
Als ik hem zo zie zou ik zeggen dat het een catamaran-frame met fietswielen en skelterstoeltje is. Ik vind het eigenlijk een beetje een eng ding . Worden die wedstrijdsulky's echt officieel zo gemaakt?
IvankBacardi
Geplaatst: 08-01-14 14:46
Gem schreef:
Als ik hem zo zie zou ik zeggen dat het een catamaran-frame met fietswielen en skelterstoeltje is. Ik vind het eigenlijk een beetje een eng ding . Worden die wedstrijdsulky's echt officieel zo gemaakt?
niet met zo en stoeltje maar wel met dat soort wielen.
Ik vraag me af of dat nu zo'n handige constructie is als je ook op de weg in het bos wil mennen, geen vering en enorm dunne bandjes. Op de baan gaat dat vast prima maar ik vraag me af wat ie met een paar boomwortels doen?
JoyCiej007
Geplaatst: 08-01-14 15:25
Dingogirl: maar die sulky die jij laat zien komt meer in de richting van een officiele draverssulky, met bijbehorende maat en dus ook voor een 'groot' paard, en niet voor een shet. Hoe jij je sulky nu hebt hangen, zit je echt boven je pony en daarnaast kan die sulky nooit in balans en evenwicht worden gebracht, en drukt het gewicht dus echt op de rug, zal de pony ook met z'n rug trekken en zelfs dragen, ipv. gewicht met z'n borst trekken. Is totaal de bedoeling niet
Hij is veels te groot, te hoog en te breed om achter een shet te hangen. Dit is de bedoeling:
Wil je er dan een shet voor, dan moet zo'n sulky ook in shetmaat zijn. Die zijn er sporadisch, er was hier wel een bokker die er 1 heeft/had, incl. bijbehorend kliktuig
@ TS:
ik zou dus níet voor een echte 'race-sulky' gaan, maar voor een 2wieler, of bijv. een HCA sulky. De sulky die jij op het oog hebt is geschikt voor grote paarden, niet voor shetten. Bovendien zijn die dingen een stuk minder comfortabel voor zowel jou als je pony, en niet echt geschikt om daar lekker het bos mee in te gaan e.d.
dingogirl
Geplaatst: 08-01-14 18:11
de sulky drukt absoluut niet op de rug. daar zorgen we wel voor. de stoel is er zelf opgezet met een veer- systeem en kan naar voren en naar achteren gezet worden om het goede evenwicht te krijgen! ik heb genoeg dravers en menpaarden getraind om te weten hoe een paard ingespannen moet worden. hij is redelijk comfortabel in het bos, maar ik gebruik hem nauwelijks. ik heb een tweewieler van van der mee met geveerde bomen en een marathonwagen. deze sulky is wel ideaal om een jong paard te leren. hoeft niet veel gewicht te trekken en kan zo fijn conditie op doen. ook kiept hij bij eventuele spurten van de pony niet zomaar om. ik zou hem niet als enige "menwagen" willen hebben hoor.