Op je paard zitten terwijl hij/zij ligt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Op je paard zitten terwijl hij/zij ligt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:53

Hallo.

Ik ben met het vrijheidsdressuur begonnen.
Het achteruit lopen op commando zonder druk, blijven staan terwijl ik weg loop, het volgen en de jambette hebben we inmiddels onder de knie.

Maar nu heb ik een aantal weken geledeneen ongelukje gehad met het opstappen zonder zadel.
Normaal zette ik er een krukje naast en via het krukje stapte ik op. Maar mijn paard vindt het lastig om stil te staan en toen ik wou opstappen trapte zij tegen het krukje aan waardoor het krukje opviel, met de punt in me rug en mijn paard ging nog even lekker op mijn been staan. Ik heb er behoorlijk last van gehad, kon een aantal dagen gewoon gewone broek aan en amper lopen, maar dat is allemaal genezen.
Maar nu heb ik er geestelijk nog wel last van, ik durf niet meer op te stappen. En juist met mensen die haar vast houden zodat ze niet weg kan lopen wordt ze druk. Maar alleen zou ik het absoluut niet durven.

Maar nu is het liggen op den duur ook een oefening in het vrijheidsdressuur. Een mede stal genoot heeft dit haar pony ook aangeleerd door iedere keer als de pony uitzich zelf wou gaan liggen "Down" te zeggen, uiteindelijk kon haar pony liggen op commando. Op deze manier wil ik mijn paard dit ook aan leren. Je kunt ook zelf omgooien naar het knielen, maar dat is niet mijn ding.
Maar als ik haar dat geleerd heb en ik wil er zonder zadel op, zou ik dan ook op deze manier kunnen opstappen?

Of is dat risico vol? Het enige wat ik kan bedenken is dat je er snel af kunt vallen terwijl zij opstaat.
Maar misschien dat jullie meer risico's kunnen bedenken.

Nu kan ik natuurlijk ook mijn angst overwinnen. Maar ik vindt deze manier ook wel makkelijker.
En ik vond het met een krukje altijd wel wat eng.

Groetjes,
Melanie.

Toffeltje

Re: Op je paard zitten terwijl hij/zij ligt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:41

Het lijkt me erg belastend voor je paard om hem standaard te laten liggen voordat je erop stapt. Bovendien moet je erg oppassen dat hij niet gaat rollen. Kun je niet beter gaan oefenen met het stilstaan? Dat is toch wel een van de belangrijkste basisoefeningen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:49

Ik ga mee met Toffeltje. Ook omdat je paard nog niet zoveel oefeningen kent en het liggen een moeilijkere oefening is. Introduceer het krukje weer met hele kleine stapjes. Leer je paard de (hand)target, en op die manier kun je hem naast het opstapje parkeren. Dan ga je belonen als hij eventjes stilstaat, en steeds iets langer. Belonen als je op de eerste tree van het opstapje kunt staan, gaat dat goed, 2e tree, aan de singel rommelen, aan de beugels zitten, over hem heen hangen enzovoorts. Op dit filmpje kun je een beetje zien wat ik bedoel, hier hebben ze als commando het oppakken van de buitenteugel gebruikt: http://www.youtube.com/watch?v=HwZwDwWlDJQ

Daarnaast kun je ook een stabieler opstapje gaan gebruiken, bijvoorbeeld zo´n trapje met 3 treden. Die gooit je paard niet zomaar om.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:55

Ik zou juist veel gaan oefenen met stil taan en opstijgen bij andere paarden, misschien vindt je paard het wel lastig om te gaan liggen of niet leuk. Ik zou veel oefenen en niet gelijk een vrijheidsdressuur oefening erbij pakken. Ik zie wel mensen als ze zonder zadel gaan rijden hun paard in het compliment leggen, maar omdat ook met zadel te gaan gebruiken zou ik zelf niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:36

irisje2 schreef:
Ik zou juist veel gaan oefenen met stil taan en opstijgen bij andere paarden, misschien vindt je paard het wel lastig om te gaan liggen of niet leuk. Ik zou veel oefenen en niet gelijk een vrijheidsdressuur oefening erbij pakken. Ik zie wel mensen als ze zonder zadel gaan rijden hun paard in het compliment leggen, maar omdat ook met zadel te gaan gebruiken zou ik zelf niet doen.

Met zadel stap ik zonder krukje op.
Ik heb het echt over zonder zadel.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 23:03

Met zadel met krukje opstappen heeft ook nut om te leren, want dat is beter voor de rug van je paard. En wat je hem nu leert, heeft hij nog de rest van zijn leven plezier van.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:38

Vanuit het compliment kun je al veel stabieler opstappen, als jij teminste als ruiter zacht en rustig kunt opstijgen :)

Daarnaast kun je nog makkelijker leren om een paard zijn achterhand en schouder op commando naar je toe te laten komen, dan zet je hem gewoon langs een hek/krukje/opstapje en je vraagt je paard netjes naar je toe te bewegen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:22

Zoals zij dat doet bij 1.20.