Vrijheidsdressuur voor oudjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyvogel

Vrijheidsdressuur voor oudjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 19:25

Mijn verzorgshet is 35 jaar oud. En heeft nog net zo veel energie als een twintig-jarige.
Het is een echte shet en als je hem zo ziet zou je zeggen dat hij niet veel ouder is dan twintig.

Ik zou graag vrijheidsdressuur met hem doen, maar kan dit wel, gezien zijn leeftijd?

Yasmijntje

Re: Vrijheidsdressuur voor oudjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:26

Zozo, dat is een oudje <3
Als je rustig met hem aandoet, kan je het altijd proberen.
Maar let wel een beetje op hem, dingen als stijgeren zijn (sowieso niet een goed plan) op zijn leeftijd misschien niet zo'n goed plan..
Maar pootje geven moet prima kunnen denk ik.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:26

Tuurlijk, alleen kan je haar niet overbelasten :)

Dus bepaalde dingen zoals spagaat zou ik niet aan beginnen ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:27

Ja hoor, alleen zou ik geen intensieve kunstjes meer doen zoals jambette en steigeren etc. Jambette kost heel veel energie voor een paard omdat die zijn hele been moet optillen en zo heb je nog meer kunstjes die misschien toch te zwaar zijn voor een oudje. Je moet sowieso eerst beginnen met stilstaan, volgen, parkeren en de rest van de basis dus dan kun je eerst even bekijken of je paard het zelf wel leuk vind om te doen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:28

Denk dat er voldoende oefeningen zijn voor een oudje om te doen. Denk dat hij met zijn hoofd al vanalles kan. Alleen oefeningen zoals stijgeren en splagaat zullen niet gaan. Niet te veel en te moeilijk vragen dus

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:29

naomi_g1998 schreef:
Ja hoor, alleen zou ik geen intensieve kunstjes meer doen zoals jambette en steigeren etc. Jambette kost heel veel energie voor een paard omdat die zijn hele been moet optillen en zo heb je nog meer kunstjes die misschien toch te zwaar zijn voor een oudje. Je moet sowieso eerst beginnen met stilstaan, volgen, parkeren en de rest van de basis dus dan kun je eerst even bekijken of je paard het zelf wel leuk vind om te doen.

Als hij nog kan schrapen kan jambette geen kwaad hoor. En als hij zijn been niet meer kan optillen kun je niks meer :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:31

VivaByoux schreef:
naomi_g1998 schreef:

Als hij nog kan schrapen kan jambette geen kwaad hoor. En als hij zijn been niet meer kan optillen kun je niks meer :)

De uitgestrekte jambette kost heel veel energie dus dat lijkt me niet helemaal goed bij zo'n oud beestje. Ligt natuurlijk ook aan het paard maar ook hoe hij de jambette uitvoert. Je zou hem ook gewoon kunnen leren zijn voet zo op te tillen zoals bij het hoeven krabben maar uistrekken of uitslaan kost heel veel kracht en energie.

Je laatste zin slaat trouwens nergens op, er zijn genoeg oefeningen die je dan nog kan doen hoor. Kusje, flemen, apporteren, rondje draaien, toeteren en ga zo maar door. Met been optillen bedoel ik niet optillen zoals hoe hij loopt maar de jambette, dus uitstrekken of uitslaan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:17

35 is een mooie leeftijd zeg! :D Een gezond en fit paard van die leeftijd kan nog heel veel oefeningen, je moet alleen écht heel erg opletten met wat je paard aangeeft wat hij wel of niet kan :)

Ik werk ook wel eens met 30+ paardjes, maar de ene wil nog een mini spagaatje doen terwijl de andere al bij bijvoorbeeld een rondje draaien aangeeft dat het toch niet lekker gaat met zijn benen :)

Oefeningen zoals voetje geven, flemen, schudden, gapen, kusje geven, apporteren, kleuren herkennen, dingen vasthouden etc etc gaan altijd nog prima. Oefeningen zoals jambette, een (kleine) spagaat, rondje draaien, voorbeentjes kruisen etc word al wat lastiger, maar dat is écht per paard verschillend :)

Gewoon heel goed luisteren naar de signalen van je paard, dan kan er niet zo heel veel fout gaan :)

Hier een artikel van mijn site of een paard wel/niet geschikt is (alle paarden zijn geschikt!)
http://www.visibreteam.nl/paard-geschikt/

En een lijst met oefeningen:
http://www.visibreteam.nl/mogelijke-oefeningen/

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 21:19

De oefeningen met het hoofd kan je prima doen! Zoals idd al is gezegd de intensive trucjes kunnen wss niet meer! Veel plezier!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:30

naomi_g1998 schreef:
VivaByoux schreef:

De uitgestrekte jambette kost heel veel energie dus dat lijkt me niet helemaal goed bij zo'n oud beestje. Ligt natuurlijk ook aan het paard maar ook hoe hij de jambette uitvoert. Je zou hem ook gewoon kunnen leren zijn voet zo op te tillen zoals bij het hoeven krabben maar uistrekken of uitslaan kost heel veel kracht en energie.

Je laatste zin slaat trouwens nergens op, er zijn genoeg oefeningen die je dan nog kan doen hoor. Kusje, flemen, apporteren, rondje draaien, toeteren en ga zo maar door. Met been optillen bedoel ik niet optillen zoals hoe hij loopt maar de jambette, dus uitstrekken of uitslaan.

Met been optillen bedoelde ik dus lopen ;)