Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
naomi_g1998 schreef:Ja hoor, alleen zou ik geen intensieve kunstjes meer doen zoals jambette en steigeren etc. Jambette kost heel veel energie voor een paard omdat die zijn hele been moet optillen en zo heb je nog meer kunstjes die misschien toch te zwaar zijn voor een oudje. Je moet sowieso eerst beginnen met stilstaan, volgen, parkeren en de rest van de basis dus dan kun je eerst even bekijken of je paard het zelf wel leuk vind om te doen.
VivaByoux schreef:naomi_g1998 schreef:Ja hoor, alleen zou ik geen intensieve kunstjes meer doen zoals jambette en steigeren etc. Jambette kost heel veel energie voor een paard omdat die zijn hele been moet optillen en zo heb je nog meer kunstjes die misschien toch te zwaar zijn voor een oudje. Je moet sowieso eerst beginnen met stilstaan, volgen, parkeren en de rest van de basis dus dan kun je eerst even bekijken of je paard het zelf wel leuk vind om te doen.
Als hij nog kan schrapen kan jambette geen kwaad hoor. En als hij zijn been niet meer kan optillen kun je niks meer
naomi_g1998 schreef:VivaByoux schreef:
Als hij nog kan schrapen kan jambette geen kwaad hoor. En als hij zijn been niet meer kan optillen kun je niks meer
De uitgestrekte jambette kost heel veel energie dus dat lijkt me niet helemaal goed bij zo'n oud beestje. Ligt natuurlijk ook aan het paard maar ook hoe hij de jambette uitvoert. Je zou hem ook gewoon kunnen leren zijn voet zo op te tillen zoals bij het hoeven krabben maar uistrekken of uitslaan kost heel veel kracht en energie.
Je laatste zin slaat trouwens nergens op, er zijn genoeg oefeningen die je dan nog kan doen hoor. Kusje, flemen, apporteren, rondje draaien, toeteren en ga zo maar door. Met been optillen bedoel ik niet optillen zoals hoe hij loopt maar de jambette, dus uitstrekken of uitslaan.