[AR] Wedstrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:10

Goedendag bokkers

Het werk voor de wagen gaat de laatste tijd bij mijn pony met grote sprongen voorruit.
Ik zit dus te denken om in 2014 te beginnen met sporadisch een wedstrijdje mee te rijden, voor de ervaring etc, gezien hij eigenlijk nog nooit ergens anders dan 'thuis' en in het bos is geweest.

Ik heb echter totaal geen ervaring met het KNHS gebeuren, niet onder het zadel en al helemaal niet met de wagen.

Hoe/wat waar moet ik beginnen? Lid zijn van een vereniging, toch?
En dan?

Op startlijsten.nl zie ik hoop 'wedstrijdjes', alleen niets in de buurt. Zijn er echt zo weinig menwedstrijden?
Hoe gaat zoiets in zijn werk? Wat zijn de haken en ogen waar ik rekening mee moet houden? Is bij dressuur groom verplicht? Eisen aan mn wagen en pony en mij (kleding?)

Kan ik als ik lid ben bij ene vereniging, een wedstrijd rijden bij een ander?
Ik heb een pony maar ben ruim boven de 18 (haha), moet ik dan net als bij gewone wedstrijden tussen de paarden starten?

Dennis

Re: Wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:40

Je moet lid zijn van een menvereniging en van de KNHS om een startpas aan te kunnen vragen en officieel te kunnen starten.
Als je KNHS lid ben (via koetsiersbewijs, ruiterbewijs of rijvereniging) kan je ook zonder startpas een keertje hobbyklasse starten (B, maar dan zonder startpas).

Als ik op startlijsten kijk en zoek op Amersfoort en dan 30 km vind ik 3x zo veel wedstrijden dan wanneer ik zoek op 50 km, dus dat vind ik niet weinig wedstrijden.
Als je een startpas heb kan je overal gewoon starten. Er zijn verenigingen die maar 1x per jaar wat organiseren, daar zou je als wedstrijdmenner dus helemaal niets aan hebben.

Groom is niet verplicht bij enkelspan pony. Voorlezen mag ook van de kant (maar hou er rekening mee dat je groom dan ook in tenu moet).
Bij een ongeremde wagen is broek verplicht. Voor de dressuur is de spoorbreedte vrij, vaardigheid A-pony moet minimaal 110 zijn, Bpony en groter 125 cm. Die van jou zou ik zeker officieel laten meten om geen discussie te krijgen voor ik met een wagen van 110 vaardigheid zou starten, die zal wel tussen de 115 en 120 in zitten als ik het zo inschat van de fotos in je profiel.

Kleding voorschrift staat in het reglement (gewoon te vinden op de site van de KNHS). Handschoenen, nette broek, jasje, blouse, voorschort, hoedje of cap (in de vaardigheid cap verplicht).

Bij het mennen heb je niet met leeftijdsgrensen te maken. Pony's zijn pony's (t/m D-pony's), paarden zijn paarden (E-pony's zijn dus ook paarden).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:57

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:23

Dennis: Geweldig, bedankt!!!!!

Mijn wagentje is 1.25 breed dus zou geen probleem moeten zijn dan toch?

Ja in een straal van 30 km is er genoeg, ik heb alleen geen vervoer, dus moet er rijdend met wagentje heen, haha. Dan is 30 km veelste ver ;-). Anders zou ik mijn stalbaas moeten vragen mijn pony te vervoeren en ik zelf met een aanhangertje mijn wagentje.

Hoe doen jullie dat, allemaal zware auto en trailer met koetsenframe?

Scherpenzeel is op 3 km afstand, heeft maar 1 wedstrijd per jaar in dressuur en vaardigheid en wat ik begrijp alleen paarden dus mag ik met pony dan dus niet aan mee doen. Helaas !

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:24

Ik vind het trouwens ook lastig, ik weet niet zo goed 'hoe' ik moet beginnen. Wat moeten we beheersen voordat we uberhaupt verstandig aan doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:43

Wagen gaat in mn auto en ik heb er een 2shets trailer achter.
Veel mensen hebben hun wagen in hun auto, trailer met koetsframe, soms wagen+ponys samen in de trailer of met 2 autos.

Of je er kkaar voor ben is het wel handig om eens hobbyklasse te starten en les te nemen bij een ervaren instructeur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:15

Of twee keer rijden, eerst koets brengen en dan pony halen. Ga een keer kijken bij een wedstrijd en vraag om hulp. Menners helpen elkaar graag.
Succes en veel plezier

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:20

Er zijn redelijk wat wedstrijden hier in de omgeving, maar inderdaad, dan moet je wel vervoer hebben. Pb melanieB hier op Bokt eens, die ment met haar tweespan en weet waar er veel wedstrijden zijn!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:30

Toydoll schreef:
Scherpenzeel is op 3 km afstand, heeft maar 1 wedstrijd per jaar in dressuur en vaardigheid en wat ik begrijp alleen paarden dus mag ik met pony dan dus niet aan mee doen. Helaas !

Deze opmerking snap ik niet helemaal. Als het een menwedstrijd is, wordt er geen verschil gemaakt tussen paard en pony om mee te doen (zoals bij onder het zadel wel gebeurt). Wel is het zo dat bij de klassering het onderscheid wordt gemaakt. Hoewel de meeste kleine wedstrijden de paarden en pony's op een hoop gooien omdat het anders echt niet te doen is qua prijzen (en de kosten die daaraan vast zitten).

Qua vervoer varieert heel erg. Sommige menners met kleine pony's komen met een gewone trailer. Dan zetten ze de sulky erbij in de trailer (en die zie je dan boven de klep uitsteken :P).

Qua wedstrijden kun je toch het beste op de wedstrijdkalender kijken die op de sites van het district staan. Lang niet alle wedstrijden worden netjes bijgehouden op startlijsten.nl/wedstrijdplatform.nl. Al is het inderdaad wel zo dat je een stukje moet reizen voor menwedstrijden, helaas is het aanbod niet zo breed als ohz. Verder houden we op bokt ook een D+V kalender bij: [AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Of je er klaar voor bent? Ik zou in ieder geval beginnen met de B proefjes doorlezen (staan bij de KNHS op de site). Dan kan je zien wat er gevraagd wordt, hoe snel dat achter elkaar volgt etc. De B vind ik zelf niet heel spannend. Als de pony in de hand staat, juist gesteld en nageeflijk is, gaat het al snel de goede kant op. Dus niet perse in de krul, want het neusje mag er nog wel uit steken in de B, maar ook geen raar gestuiter met het hoofd want dat zorgt voor een onrustig en gespannen beeld. Verder is de B stap, draf, hals strekken in stap, middendrafje en afwisselend voltes en gebroken lijnen rijden. Aan de hand hiervan kan je kijken hoe ver je al bent en een instructeur raadplegen als je toch nog twijfels hebt. Anders kan je er altijd voor kiezen om eerst hobbyklasse te starten om te kijken waar het schip strand (dit telt niet mee voor punten). Een andere omgeving kan toch even spannend zijn voor de pony.

Ik vond het trouwens zelf wel makkelijker om voor het eerst aan een outdoor wedstrijd mee te doen. Dan is de baan namelijk 30x60 en heb je net even wat meer ruimte en tijd om de boel voor te bereiden.
Laatst bijgewerkt door _Marjola op 29-12-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:32

In Hoogland is in mei een menwedstrijd met impuls, is dat niet wat?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:43

Bedankt allemaal weer! volgens instructie moet een B proefje wel lukken, heb inderdaad al paar keer in de bak zo'n proefje gereden, weinig problemen mee, maar een andere omgeving is natuurlijk wel heeel anders dan 'thuis'.

kleinvosje schreef:
In Hoogland is in mei een menwedstrijd met impuls, is dat niet wat?

Interessant zeker ja! Impuls heb ik dan dus geen startkaart nog voor nodig of zie ik dit nu verkeerd?
Hoogland is nog wel te doen met 2 auto's. desnoods haal ik het karretje een dag eerder op en zet ik die in mijn garage (ik woon in amersfoort haha). Hmm ja, dat word wel interessant.

Marjola: Oke, dus als het een 'paarden' wedstrijd is, kan ik met pony wel gewoon mee rijden? Dat wist ik niet, dat is goed nieuws!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:47

Nee, voor impuls hoef je geen startpas te hebben! Als ik kan wil ik wel als groom achterop zitten!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 23:51

kleinvosje schreef:
Nee, voor impuls hoef je geen startpas te hebben! Als ik kan wil ik wel als groom achterop zitten!

Super lief! ik heb alleen maar tweewielertje haha!

oke ga ik zeker volgende week even regelen dat ik die dag in ieder geval vrij ben, lijkt me erg leuk!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 23:51

O, dan gaat dat niet passe hihi! De wedstrijd staat al op wedstrijdplatform!

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 00:27

Toydoll schreef:
Marjola: Oke, dus als het een 'paarden' wedstrijd is, kan ik met pony wel gewoon mee rijden? Dat wist ik niet, dat is goed nieuws!

Als het om mennen gaat wel inderdaad. Bij de wedstrijd in Hoogland (even als voorbeeld) zie bij startlijsten.nl daarom in de omschrijving "Paarden en pony's Mennen" staan. :)

Een keertje rijden in een andere omgeving is alleen maar een goede oefening. Vaak zijn de paarden nog wel wat frisser aan het begin van het outdoor seizoen, maar oefening baart kunst zullen we maar zeggen ;)