Ik zelf wou al een hele tijd bitloos mennen, en na een aantal keer bitloos aan de lange lijnen gewerkt te hebben heb ik mijn pony vandaag voor het eerst bitloos voor de wagen genomen.
Ik heb de bitloze neusriem van ideal, dit omdat dit naar mijn mening/theorie beter inwerkt dan bijv. een sidepull immers ohz kun je je hand van de hals af houden, sidepull is dan zeer geschikt, maar voor de wagen niet, zodoende daarom mijn keus. Naast dat deze bitloze neusriem speciaal ontwikkeld is voor het mennen. Na wat aanpassingen aan mijn hoofdstel (gaatje bijprikken) en de juiste maat (maat cob voor een a pony

Ik merk qua sturen en remmen geen enkel verschil, stuurt niet moeilijker, ook niet makkelijker. Ook als meneer de neiging heeft om naar links, de kortste weg naar huis, te gaan heb ik geen enkel probleem om de controle te houden. Aan de lange lijnen had hij ook een keertje last van dat hij nogal graag terug wou, ook toen kon ik prima de controle houden, was niet lastiger dan met bit.
Wat mij wel, positief, op viel was dat hij niet meer zo zwaar ademende. Ik had wel eerder gehoord/gelezen dat het bit een negatief effect heeft op de ademhaling, maar nooit zelf getest. Mijn pony heeft al vrij snel een vrij zware ademhaling met bit (dat ik het zelfs op de bok dus kan horen). Nu had hij dat zelfs na een flinke galop niet. O.a. een reden waarom ik graag bitloos wou proberen/doen, andere reden is dat ik het idee van een ijzeren staaf in de mond van mijn paard niet zo prettig vind.
Morgen komen mijn neefje en mijn nichtje en gaan we met z'n allen naar het bos, dan gebruik ik wel nog gewoon het hoofdstel met bit (heb 2 hoofdstellen

Ben benieuwd naar meerdere ervaringen wbt bitloos mennen.