[AR] Bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kyraties

Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 12:48

Hoi allemaal,

Ik wil al een tijdje heel graag bitloos met mijn shetlander gaan mennen, maar nu is mijn vraag welk hoofdstel goed is om mee te mennen?
Met welk hoofdstel hebben jullie positieve ervaringen?

En hoe zouden jullie dit het beste oefenen? Eerst bitloos lange lijnen etc. ?

Groetjes
Kyra

Ymor

Re: Bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:38

Mag ik uit pure interesse vragen waarom je dat graag wil? Ik heb er overigens geen ervaring mee

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:41

Ik denk (heb geen ervaring) dat een sidepull het duidelijkste is.
Maar sowieso eerst beginnen met bitloos lange lijnen en niet direct voor de koets zetten

JonnaLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:58

Ik heb met mijn shetlander met kaakgekruist gemend, en dat ging heel goed zomers. Nu in de winter heeft ze een te dikke baard en men ik met een normaal hoofdstel.

lies1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 00:33

Ik zie dat het hierboven ook gezegd is maar...
een tijdje heb ik gemend met een shet en die had ook een kaakgekruist hoofdstel. In ze zomer ging dit altijd heel goed! In de winter was het bijna altijd te nat maar met de slee gebruikte we een gewoon hoofdstel met bit.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:18

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 12:19

Bedankt voor de reacties!
Ik wil graag bitloos mennen omdat Otje het heel goed oppakt voor de koets en omdat we aan nh doen, dus het lijkt ons dan ook heel fijn om bitloos te mennen :)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 12:25

Maar ik denk dat ik voor kaak gekruist ga :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 20:20

Ik heb een zelf bedachte theorie dat ik denk dat kaakgekruist voor de wagen duidelijker is dan een sidepull. Immers op je paard doe/kan je je hand ook van de hals afhouden waardoor dat een sidepull heel duidelijk is. Echter maakt het geen reet uit of je op de wagen je handen uit elkaar gaat houden :+ Dus dan zal er met een sidepull voor de wagen vooral veel druk op de neus liggen. Bij kaakgekruist zal je dat probleem niet hebben.

Ik heb zelf de bitloze neusriem van ideal. Heb 'm vandaag even geprobeerd alleen met lange lijnen. En ik kan 'm prima sturen en houden. Hij had heel even iets te veel enthousiasme toen we teruggingen en toen kon ik 'm heel goed remmen op alleen de neusriem. Het is dus niet dat hij er opeens vandoor vloog omdat ik 'm niet kon controleren omdat er geen bit in hing. Een dezer dagen zal ik 'm eens voor de wagen proberen. Was wel even prutsen om 'm op de goede maat te hebben, heb wat gaatjes moeten bij prikken in het hoofdstel omdat anders de neusriem te laag hing.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:57

Je moet bij kaakgekruist echt heel goed oppassen dat de release goed gaat. Zeker bij harige types is dat niet altijd het geval...