Hinke schreef:@Lara silver; waarom werk je liever met kaptoom? Ik vraag me af of dat voor mijn paard zou werken, aangezien er in kaptomen zo'n hard metalen ding bij de neus zit en mijn paard nogal gevoelig is op de neus.
De mijne is uit neopreen, minder stabiel maar iets wat zachter. Ik werk liever met een kaptoom omdat ik dan niet aan zijn mond zit, dzw dat hij geen éénzijdige druk heeft op het bit, wat helaas bij de meeste optomingen niet te voorkomen is. De bijzetteugels zitten wel vast aan het bit. Deze dienen als begrenzing, maar zijn los genoeg, hij kan dus omhoog komen en zakken als hij dat wenst. Longeer ik hem zonder bijzet is het gewoon losgooien aan het touwtje, ik heb namelijk nog niet de kunde hem correct te laten buigen zonder hulpmiddelen aan de longe en dan loopt hij ook maar wat rond te sukkelen. Met de begrenzing van de bijzets kan ik hem een echte training geven waarbij de tempowisselingen als het ware toch opgevangen worden en vooral zijn buitenkant begrenst is, binnenkant heb ik meer in de hand met de kaptoom.