Ik ben altijd een dubbelspan haflingers gewend waarmee ik meeging mennen (als groom) en enkelspan in de winter bij de mencursus.
Maar sinds ik Woezel heb moet ik me in alles aanpassen.
Woezel is een shetlander van (laatst gemeten) 113 cm. Zou een kruising Shet x haflinger zijn
Hij staat nu voor een marathonkoets voor minishetlanders van 120 kg
Gisteren ben ik nog met een goede vriendin gaan mennen en ik gokte op 7 km maar uiteindelijk hadden we 8,6 km gedaan.
Woezel is op dit moment nog niet getraind, hij heeft twee maanden stil gestaan en daarvoor (van april tot september) voor een sulky gestaan waarmee ik niet echt aan het werk durfde met hem omdat hij durfde te bokken wat achteraf aan de sulky lag.
Woezel was ook niet gewend om twee mensen te trekken, die nu wél op de koets staan wegens 4 wielen.
Stel nu dat ik hem systematisch zou trainen tot de zomer wat zou zo'n shetlander eigenlijk aankunnen qua lengte.
Ik zou graag meedoen met tochten uit de buurt (we wonen aan het nationaal park hoge kempen en er worden regelmatig tochten georganiseerd door verschillende verenigingen) Hierbij ben ik van plan om de "trekpaard tocht" te doen die meestal een pak korter is dan de gewone tocht.
Zou Woezel bv 20km aankunnen in de bossen met 2 man op de koets.
Ik weet dat dit van paard tot paard verschilt maar gewoon in theorie.
En de volgende vraag: HOE kan ik het beste gaan trainen? Ik ben al gaan google maar een goed antwoord vind ik niet. Doe je dan beter 4 korte ritten en 1 lange? Of 5 korte ritten waarvan twee snel en zwaar en de andere rustig en lang? Of kan je het beste een zware trek wandeling maken waarbij hij voornamelijk stapt maar echt zwaar moet ploegen of kan je het best galop training doen? Bv galop , draf, galop, draf en een stuk stappen voor bij te komen en terug ...
Ik zou graag ervaringen hebben van de meeste ervaren menners onder jullie.
andere hun tips zijn zéker ook welkom

Merci voor het antwoord.