Ik ben sinds 1 augustus eigenaar van een prachtige 1,5 jarige Barock Pinto: Byoux. Omdat we vanwege zijn leeftijd nog niet veel kunnen doen wandel ik veel en doe ik wat grondwerk. En als vervolg op grondwerk, wat simpele vrijheidsdressuur kunstjes. (maar dat volgt pas veel later).
Nu zit ik met een probleem, Byoux volgt mij zodra er een touwtje aan zijn halster zit. Of als ik zijn neckrope vast heb. Maar dit doet hij enkel in stap. Bij draf moet ik hem eerst vreselijk vooruit trekken, maar zodra hij eenmaal de smaak te pakken heeft gaat hij wel mee. Een galopje doet hij enkel bij speciale gelegenheden en is nog maar twee keer gelukt. Hoe krijg ik hem vooruit zonder echt te pushen?
Nou is dit niet het volledige probleem. Zodra we in de bak werken wil Byoux mij wel volgen in stap, zonder leidtouw. Maar ik moet wel zijn aandacht behouden door soms zijn naam te zeggen of te knippen met mijn vingers (is voor hem het signaal om op te letten). Bij fluiten en zijn naam roepen komt hij 9 van de 10 keer naar me toe.
Maar nu wil ik draven en galopperen met hem naast mij. Of op zijn minst spelen en rafotten. Hij hoeft niet perse bij mij te blijven, maar zolang ik hem wel kan aansporen ertoe zonder hem op te jagen.
Dit is dus een kwestie van volgen wat niet lukt.. en dit hoort wel tot de 7 benodigdheden van grondwerk.
Een kwestie van vertrouwen is het niet. Byoux vertrouwd mij volledig en we zijn maatjes. Ik ken hem vanaf zijn geboorte en heb vroeger zijn moeder verzorgd. Maar ik wil echt verder met Byoux. Dit is gewoon een deel van zijn opvoeding.
Dus alle hulp is welkom.