waarom hebben paarden moeite met een bepaalde kant?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yari1

waarom hebben paarden moeite met een bepaalde kant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 15:34

waarom is dat eigelijk? is dat natuurlijk of gewoon eigenwijs?
of gewoon normaal hihi :P

Annelove16x

Re: waarom hebben paarden moeite met een bepaalde kant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:41

wij schrijven toch ook rechts of links? dan vinden we die andere kant moeilijker. Dat hebben paarden ook

SoAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:45

Annelove16x schreef:
wij schrijven toch ook rechts of links? dan vinden we die andere kant moeilijker. Dat hebben paarden ook

dat lijkt mij niet, mijn pony is de ene weken soepeler op de rechter hand en de andere weken weer soepeler op de linkerhand, heeft denk ik meer met manier van trainen te maken..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:47

SoAndrea schreef:
Annelove16x schreef:

dat lijkt mij niet, mijn pony is de ene weken soepeler op de rechter hand en de andere weken weer soepeler op de linkerhand, heeft denk ik meer met manier van trainen te maken..

als jij zou oefenen zou jij ook met links kunnen schrijven
Of met links je tanden poetsen.

Een deel heeft te maken met eigen voorkeur.
Je kunt het paard wel gericht trainen om rechter en soepeler naar beide kanten te worden :j :)

Maar jij hebt zelf ook in heel veel dingen een voorkeur. Ga maar na, afzetten met wegfietsen, kracht zetten met je voet etc :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:48

SoAndrea schreef:
Annelove16x schreef:

Toch is het wel zo. Ieder paard is van nature links- of rechtsgebogen. Ik ben het wel met je eens dat je met trainen (rechtrichten) veel kunt oplossen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:52

Schijnt in het begin te maken te hebben met hoe de hals in de baarmoeder gebogen heeft gelegen en dus de aanleg van de spieren. Naar rechts gebogen zou dan kortere spieren rechts betekenen en langere links. Vandaar dat alle paarden wel wat rechtgericht moeten worden. Het meeste corrigeert zich van nature natuurlijk al wel wat.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:55

Vlak de invloed van de berijder ook niet uit.
Mijn instructeur zei vroeger is het de moeilijke kant van het paard of mogelijk van jou?
Tja..

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 17:06

ik weet nog wel dat ik op een pony reed op de manege en die wou bijvoordbeeld als we moesten galopperen naar rechts ging ze altijd moeilijk doen en naar links deed ze altijd gelijk vroeg me altijd af waarom ze dat deed

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:16

Iedereen heeft een voorkeurskant en paarden dus ook. Op de manege zal dit nog erger zijn omdat er natuurlijk veel mensen op rijden die het zelf ook nog moeten leren. Als een paard een voorkeur heeft voor rechts (en dat geldt dan ook voor het aanspringen in de galop) en de ruiters corrigeren het paard niet (of kunnen het niet) dan wordt het paard steeds sterker op die kant. Het wordt dus steeds moeilijker om het paard weer recht te krijgen. Het paard wordt dus steeds sterker op een kant en ontwikkelt die spieren op één kant meer dan op de andere kant.

yari1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 17:28

okee dankjewel :)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:20

wat we bij jonge paarden veel zien is dat vooral links alles erg makkelijk is te doen. mensen beginnen rustig met het beleren van hun paard (ook de kleine dingen zoals poetsen en aanraken) en doen alles keurig volgens het boekje vanaf links.
dat is echt killing voor je paard, probeer altijd in alle nieuwe leerprocessen van je paard hem dingen van 2 kanten te leren. vaak zien we bij paarden waarbij de trainingen niet goed zijn gelopen en ze 'probleempaarden'worden genoemd dat ze links eigenlijk alles wel goed doen, maar rechts ze je veel minder laten doen!

nou is het met rijden inderdaad zo dat paarden vaak stijver zijn op de ene hand dan op de ander. dit hangt ook weer af van de eigen dingetjes van een paard zijn gedrag als hij op stal of in de weide staat. in stal hebben paarden namelijk vaak 1 kant waar ze naartoe draaien. omdat ze namelijk in vaan in verhouding toch kleine stallen staan en het die ene kant lekker makkelijk gaat!

en het hangt ook af van de training van de ruiter en hoe je zadel en hoofdstel(harnachement) passen.