[AR] Nageefelijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Nageefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:32

Ik ben redelijk nieuw in de menwereld, heb wel 9 jaar paardgereden maar hoe rijd je je paard nageefelijk met mennen omdat je niet je lichaam ervoor kan gebruiken.
Doe nu mennen met mn verzorgshet en was niet van plan te gaan zagen in de mond namelijk

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:34

Anke98 schreef:
Ik ben redelijk nieuw in de menwereld, heb wel 9 jaar paardgereden maar hoe rijd je je paard nageefelijk met mennen omdat je niet je lichaam ervoor kan gebruiken.
Doe nu mennen met mn verzorgshet en was niet van plan te gaan zagen in de mond namelijk

Kan ik me iets bij voorstellen :') Gewoon contact houden en veel dressuuroefeningen doen, toen ik nog met een shet mende ging die zelf nageeflijk lopen. . .

VenoSnorlax

Re: Nageefelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-13 23:36

Ik zeg het omdat ik iemand via pb vroeg (noem geen namen) en die zij:" moet je om en om zachtjes aan je teugel trekken"

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:05

Kleine ophoudingen zijn iets anders dan trekken/zagen.

Zelf longeer ik graag om ze dressuurmatig beter te kunnen trainen,
dan met name ook dubbele longe en lange lijnen werk. Dat helpt goed.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 09:05

okejj bedankt voor de tip daar zal ik zeker iets mee doen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:21

Werk eerst aan de ontspanning, dus veel figuren rijden en zo min mogelijk aan de leidsels rommelen. Je kunt nog zo proberen via de mond te werken, als het paard niet ontspannen voor de kar loopt lukt het niet. Je zult het dan hooguit in de krul trekken en dat is alles behalve nageeflijk, met alle verzet van dien. Meestal als een paard ontspannen voor de kar loopt, gaat het al wat meer inzakken. Je kunt dit proces ietwat ondersteunen door heel licht een halve ophouding te maken, eventueel een beetje links of rechts meer dan de andere kant (het gaat om heel minieme aanwijzingen, dus niet trekken!). Het is bij ieder paard even "zoeken", maar zolang je er niet teveel druk bij geeft moet het goed komen. Niet teveel vragen en als het paard maar iets meegeeft, dan meteen weer "ontspannen". Het is niet makkelijk via de pc uit te leggen, het beste is om een ervaren persoon mee op de kar te vragen en hem/haar te vragen het voor te doen en jou het te laten voelen zodra er ontspanning is. Vaak blijven ruiters en menners (onbewust) te lang doorvragen, waardoor er irritatie bij het paard ontstaat. Deze wil dan niet meer nageven, waardoor de ruiter/menner nóg meer druk gaat uitoefenen, etc. etc. De kunst is om het rustig op te bouwen en vooral veel geduld te hebben. Bij het ene paard gaat het nageven makkelijker dan bij het andere. Maar eerst dus werken aan de ontspanning!

Er is ooit iemand geweest die mij het "ophoudingen maken" uitlegde op deze manier: neem een spons gevuld met water in gedachten en probeer zo licht met je ringvinger erin te knijpen, dat er maar één druppeltje uitkomt. Als je te hard "knijpt", dan loopt er een straal water uit en dat is al teveel. Zodra er een druppeltje aankomt, meteen rustig de druk weer van je vinger afhalen en alleen die druppel laten vallen voordat er een nieuw druppeltje komt. Ik was - en ben nog steeds - erg van het visualiseren. Wellicht werkt dit voor jou ook! ;)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:49

@ shenavallie, Die met die spons is super!
die ga ik even flink ontouden! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:48

Laat je nog even weten of het uiteindelijk voor jou (en je paard) op die manier werkt?

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 22:02

Tuurlijk vandaag was ze een beetje opstandig dus niet kunnen proberen :D