'Natuurlijke' stalling, hoe kom je daaraan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

troi

'Natuurlijke' stalling, hoe kom je daaraan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:06

Ik ben me aan het oriënteren om weer een paard te kopen. Hierbij heb ik totaal geen haast maar toch ben ik me tegelijkertijd aan het oriënteren om een goede stalling te vinden. Ik wil in zoverre een natuurlijke stalling dat een paard elke dag minstens een uur of 4 buiten komt met minstens 1 maatje (idealiter de hele dag buiten maar dat heb ik min of meer opgegeven..). Dit lijkt in mijn regio (oost groningen) bijna onmogelijk.. Het lijkt hier volkomen normaal om voor 30 pensionpaarden 1 buitenbak te hebben voor het losgooien in de wintertijd waarin ook nog gereden wordt overdag -O- .

Mijn vraag aan de experts hier is dus, hoe kom je aan een redelijk natural stal?

Ik heb natuurlijk de bokt markt en marktplaats al geprobeerd.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Maureen95

Re: Natuurlijke stalling, hoe kom je daaraan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:07

Kan je niet een weiland afhuren met een paardenbak in de buurt ofzo"?

troi

Re: 'Natuurlijke' stalling, hoe kom je daaraan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 20:09

We zitten hier op de zware zeeklei, ik heb nog geen boer meegemaakt die in de winter dieren op zijn land wil hebben helaas..

Weiland is trouwens voor mij geen must hoor (al zou het wel fijn zijn), paddock mag ook!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 20:09

Weiland huren en het volledig zelf doen :D Shetlander erbij.. Zo heb ik het gedaan, nadat ik compleet gek werd van al die pensionstallen die beloven "ze staan elke ochtend vanaf 8 uur buiten" en dan stonden ze in de winter om 12 uur in de middag nog steeds op stal... Nee, nu kan ik het compleet zelf bepalen. Wel veel werk. Maar het is de enige optie voor mij, waar ze echt met zekerheid zoveel buiten komen als ik wens.

Maar kan begrijpen dat dit geen optie is... Dan zit er niets anders op dan een pensionstal te zoeken die het beste aan de eisen voldoet... Want er is geen andere optie lijkt me.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:16

Op Paard Natuurlijk rondvragen en goed particulieren die het ook anders willen in de gaten houden. Het moet kunnen maar het blijft lastig...

claucarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:24

Pensionstal Nienhuis misschien iets? (Ellerhuizen)
In de zomer de keus om ze 24/7 buiten te hebben.
De stal beschikt over 4 paddocks.
Meestal gaan ze er in groepjes uit en komen ze in de winter zo'n twee en half uur buiten.
Zomers 24/7 buiten €100,-
In de winter €160,-
Eigen strooisel is €125,-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 22:18

Paard natuurlijk zal ik morgen bekijken, ken die site niet. Bedankt voor de tip.

Zelf een weiland huren gaat helaas niet lukken. Ik heb beperkt tijd en wil die eigenlijk volledig aan het paard besteden en de klussen uitbesteden.

Bedankt voor de tip claucarlien maar dat is helaas te ver weg. 20 minuten is toch wel het maximale eigenlijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 09:44

20 minuten vanaf waar?
Ik geloof dat t bij Nieboer in Hoogezand ook niet zo duur is. In de zomer kunnen ze 24/7 op t land.
Overigens vind ik 4 uur per dag buiten (op een paddock) niet echt natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 13:05

@SFLJ vanaf winschoten ongeveer. Ben het met je eens hoor 4 uur is nog te weinig maar meer lijkt in deze regio bijna onhaalbaar (vandaag ook de ' ' om het woord natuurlijk heen) . Dus heb ik dat als ondergrens ingesteld. Beter iets dan helemaal niets...

Nieboer zou volgens mij net kunnen, zal even kijken wat zij bieden! Bedankt voor de tip!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:08

Het is gewoon erg lastig, zeker in combinatie met volpension en een bak waarmee je in de winter ook nog iets kunt. Eigenlijk ongeacht de regio.
Mijn zoektocht is uiteindelijk via marktplaats en bekenden in de paardenwereld verlopen...

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:15

Ik sta in Finsterwolde bij een particulier, komen elke dag buiten, in de winter wel in een paddock. Is ongeveer 10 minuten met de auto vanaf winschoten.
Als het goed is is er nog 1 stal over, ze zijn namelijk nog bezig met het verbouwen, de stallen zijn nog niet af, en over de reservering weet ik niet precies hoeveel stallen er zijn gereserveerd.
Er is een binnen en buitenbak, voeren wordt gedaan, wel zelf mesten.
Hiervoor stond ik op een andere plek in Finsterwolde, bij een boerderij ook met paddocks voor in de winter!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:23

Hier is het een kwestie geweest van marktplaats in de gaten houden. En eigenlijk ben je nu te laat met zoeken. Voor een stalling zoals jij wilt, had je eigenlijk aan het begin van de zomer al moeten beginnen met zoeken. Maar alsnog was het niet makkelijk (zuiden van zuid-holland). Het paard staat nu op ruim 30 minuten met de auto, maar daar staat hij wel (zo) ideaal (mogelijk). 24/7 buiten, wanneer het weer het toelaat overdag een paar uur op de wei, voor de rest in de paddock. Goede instructrice die hem bijrijdt, geholpen heeft met verzorgers zoeken en hem in kan zetten in de les. Ook nog onbeperkt hooi en 2x per dag voeren (zelf voer aanleveren, maar zij schept het uit de tonnen). De afstand zorgt er wel voor dat we er nu echt maar eens per week heen kunnen i.p.v. 2x per week. Maar eigenlijk moest het paard voornamelijk geparkeerd worden zonder terug te vallen in conditie of dat het dierenwelzijn eronder leed. En daar voldoet deze stalling prima aan. (nu staat hij tijdelijk niet meer in de groep/op de wei omdat hij geen nieuwelingen accepteerde, over een paar weken wordt hij dan als nieuweling geïntroduceerd. Hopelijk laat hij dan de andere paarden wel met rust.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 18:53

sandra1312 schreef:
Ik sta in Finsterwolde bij een particulier, komen elke dag buiten, in de winter wel in een paddock. Is ongeveer 10 minuten met de auto vanaf winschoten.
Als het goed is is er nog 1 stal over, ze zijn namelijk nog bezig met het verbouwen, de stallen zijn nog niet af, en over de reservering weet ik niet precies hoeveel stallen er zijn gereserveerd.
Er is een binnen en buitenbak, voeren wordt gedaan, wel zelf mesten.
Hiervoor stond ik op een andere plek in Finsterwolde, bij een boerderij ook met paddocks voor in de winter!

Dat klinkt heel goed! Als ze nog op zoek zijn naar huurders of alvast voor de toekomst iemand op een wachtlijst willen hebben (heb immers nu nog geen paard) dan zou ik zeker willen kijken!

@mizora, ik heb gelukkig nog tijd! Nog geen paard echt op het oog. Maar goed, dingen kunnen soms snel veranderen natuurlijk!

@ wendy, bekenden probeer ik ook allemaal in te lichten hoor. Je hebt gelijk veel dingen gaan via via.

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 05:49

Mijn plekje heb ik ook via marktplaats gevonden, bij grotere stallen gaat het lastiger worden denk ik.
Ik vind het wel ideaal, kleinschalig (2 paarden), stallen met paddock eraan en 's zomers wei.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 08:34

Waarom zou het bij grotere stallen lastiger zijn?
In de zomer staat mijn paard overdag op de wei en 's nachts op de paddock met hooi.
In de winter overdag op de paddock met hooi (hele dag ja) en 's nachts op stal.

Bij een vorige stal was dag en nacht buiten een mogelijkheid, maar daar werd het in de winter zo'n drek dat mijn paard dat dus niet trok.
Als ze 's nachts op stal stonden, kregen ze in de winter overdag op de paddock weer geen hooi.

Beide waren geen kleine stallen. Ik heb helemaal in het begin wel op een kleine stal gestaan, maar daar waren dagen dat men zich niet aan afspraken hield en de paarden dus gewoon niet buiten kwamen.

Volgens mij heeft het echt niks met de omvang van de stal te maken.
De situatie is nu ook nog niet helemaal ideaal, maar het beste wat ik kan vinden in combinatie met een binnenbak/hele goede buitenbak.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:23

Je zou Alida en Lars Hadders in Finsterwolde ook nog kunnen proberen. Geen idee of ze plek hebben enz. maar daar hebben onze paarden ook wel eens gestaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:22

Bedankt voor de tips!

Grotere stallen lijken tot nu toe meestal weinig buitengang in de winter te bieden, dus vooralsnog kijk ik vooral naar de kleine stallen. Maar wellicht wordt ik verrast! Ik heb gelukkig nog wat tijd maar ontvang nog steeds graag tips .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:16

Ehm.. Alida en Lars zitten in Oostwold. ;) niet in Finsterwolde.
(ach, is ook in de buurt.)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:05

Ik heb ooit eens een lijst gemaakt op pensionstallingen gericht op paardenwelzijn, deze heb ik laatst geupdate. Zie onderschrift. Maar het aantal (ongeveer 20 in Nederland) vind ik wel bedroevend. Mocht er iemand nog meer stallingen weten dan hoor ik dat graag, dan zet ik ze erbij op mijn website.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:25

Ik ben via via bij mijn stal terecht gekomen. Via een vriendin ben ik met mijn huidige instructrice in contact gekomen, en mijn paard staat nu bij haar in de achtertuin :) Dit had ik nooit via marktplaats of andere advertenties kunnen vinden. Hier in de buurt zijn in ieder geval geen officiële pensionstallingen die 24/7 buitengang met schuilgelegenheid bieden... Of alles staat op stal, of ze mogen wel 24/7 buiten (ook in de winter) maar dan is er enkel een grote wei zonder dat ze ergens kunnen schuilen.

Probeer dus contacten op te doen in 'het wereldje', d.w.z. andere paardenmensen die gericht zijn op natuurlijk paarden houden/natural horsemanship/paardenwelzijn. Die kennen dan weer andere paardenmensen met dezelfde overtuiging. Via via via kom je dan vast wel aan een fijn plekje :)

Dorientjuh: definieer 'gericht op paardenwelzijn'? Is dat een bepaald aantal uur buiten, of dat de staleigenaren aan 'natural horsemanship' doen, of specifieke dingen zoals een paddock paradise?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:29

Mijn 'definitie' staat staat ook op de website, maar onbeperkt / continu toegang tot ruwvoer, paarden in groepsverband en zoveel mogelijk buiten, het liefst 24/7. Ik heb mijn aanbod bepaald op basis van wat er op de websites van de pensionstallen staat en eigen ervaringen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:31

Gewoon eens stallen opbellen met de vraag of er wat mogelijk is.
Ik heb samen met mijn huidige stalbaas een paddock aangelegd, paard kan zo 24/7 buiten staan.
Wat ook helpt, is zeggen dat je paard een aandoening heeft waardoor 'ie niet (lang) op stal mag staan van de da. Anders proberen sommigen je alsnog een stal met een buitenluik aan te smeren, maar dan is het duidelijk, ben je bereid om mee te denken, dan heb je een klant erbij, en anders niet.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 11:35

(Mochten er mensen meelezen en vanuit limburg zijn, (in de omgeving van Sittard en omstreken) )
bij ons op stal is het vanaf 9uur naar buiten tot ongeveer 8uur in de winter. Dat is dus 11uur wei per dag. (swinters) Ze krijgen op de wei in de winter bijgevoerd met hooi.
zomers is het vanaf 8/9 tot het donker wordt. dus vaak tot 10 a 11 : maken ze dus 14 uur per dag weide.
Als het hele hete dagen zijn, maken ze dagen van 5 tot 13uur : 8uur per dag op wei ;)
ze gaan alleen met enorme storm/sneeuwval niet naar buiten, dus dat is maximaal 3x in het jaar.
Ze staan allemaal in groepjes van 2 tot 5 paarden en hebben allemaal een wisselweide, zodat er altijd gras kan groeien.
Er is geen mogelijkheid om ze 24/7 buiten te zetten,
MAAR. ze worden elke dag voor je buiten/binnen gezet(op zondag helaas niet, moet je zelf doen). Ze mesten voor je, ze kopen je brokken (of wat je ook voert) bij de winkel voor je en voeren voor je.Geven ruwvoer voor je op de wei en in de stal etc.
en dat voor een prijsje van 250,-
en als je zelf wil mesten dan is het 200,-

Mijn perfecte 'natuurstal'...

vond dat ik het toch even moest plaatsen, zodat je ziet dat het dus wel mogelijk is op een pensionstal.
overigens, ik heb nog nooit gehad dat er dagen waren waar de paarden pas later of eerder naar buiten/binnen gingen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 10:26

Boxen en brokjes stallen zijn makkelijk te vinden op i-net, iets beters helaas niet echt...
Ik heb er een weekend voor uit getrokken, in de auto gestapt, en zoeken maar!
(nou zocht ik ook naar plaats een uur verderop, i.v.m. verhuizing)
Gewoon beginnen bij tips van; Bokt, Paard Natuurlijk, marktplaats, etc.
Overal (ook bij 'ongeschikte' stallen) even om tips vragen, en weer verder.