Longeren: hoe te beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Longeren: hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:08

Ik ben een leek op het gebied van longeren.
Hoe het zit met de riemen strakker/lossen, waarom dat ding achter de achterbenen, wat is het nut van een longeerzadel etc etc
Ik wil graag mijn paard longeren, maar dan moet ik eerst weten waar alles voor is en hoe je het beste kan beginnen.
Iemand tips?

xSarahx

Re: Longeren: hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:17

Ik ga dit topic ook volgen, wil namelijk ook wat meer weten over longeren. :D
Ik weet niet wat je bedoelt met 'ding achter de achterbenen' maar misschien om ervoor te zorgen dat de achterhand meer onder de massa komt? En je moet (denk ik) gewoon altijd verbinding hebben met je paard, niet te strak en ook niet los.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 19:33

Dit bedoel ik:

Afbeelding

Dat zachte stukje achteraan. Maar eigenlijk wil ik gewoon weten waar dit gehele ding voor dient/ hoe het werkt

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:47

Goed dat jullie het vragen want longeren is een onderschat iets.
Veel fouten die er tijdens het longeren gemaakt worden hebben te maken met de lichaamstaal
van de longeerder. Denk hierbij aan stilstaan, omdraaien en boos gedrag.
Goed leren longeren is een kunst. Ik rij zelf 24 jaar paard en heb onlangs een paar lessen genomen
in longeren.... voor mij ging er een wereld open.
Aan de longe is het van belang dat je een denkbeeldige lijn trekt vanaf de plek
waar de singel ligt, naar jouw navel. Je navel dient ten alle tijden daar naartoe te wijzen.
Wijst deze naar het hoofd, dan blokkeer je de weg van het paard en zal deze de natuurlijke neiging hebben
om te stoppen. Verder zou ik alle hulpmiddelen, op de zweep na, voorlopig maar in de kast laten liggen!!!
Zolang jij zelf nog niet goed de controle hebt kunnen ze meer kapot maken dan goed doen.

Het mooiste zou zijn als je eens wat naslagwerk en evt. les neemt want longeren is voor een paard zo makkelijk nog niet.
Een ander principe wat goed is om in gedachte te houden, is dat de leider in de paardenwereld de ander laat bewegen.
Het is dus van groot belang dat je paard hiernaar luistert en dat jij niet alle kanten oploopt, maar dat hij/zij beweegt voor jouw hulp.

Zeker het plaatje wat je hebt laten zien, nml de passoateugel is NIET geschikt voor beginners. Het sluit het paard op. Indien het paard met zijn hoofd ophoog gaat, wordt de band onder zijn billen getrokken waardoor zijn achterbeen geactiveerd wordt.
Als een paard nog lerende is kun je hier werkelijk schade mee aanrichten. Veel paarden raken ook in paniek dus dan is ervaring en handigheid geen overbodige luxe.
Probeer eerst net zo lang je paard te longeren, op een manier dat hij niet trekt, luistert en ontspannen met zijn neus thv zijn borst loopt.
Dan heb je al heel veel bereikt en dit kan zonder alle hulpmiddelen.
Ook de manier van oprollen van je longeerlijn doe je zo dat het automatisch weer uitrolt.
Beetje lastig misschien maar het gaat als volgt:
Gaat je paard linksom, heb je de lijn tijdens het longeren rechts vast. Bij het oprollen neem je het touw in je linkerhand, en rol je hem op. Het uiteinde komt hierdoor in je handpalm als je het in je rechterhand pakt en de lijn kan makkelijk uitrollen als dit nodig is.

Misschien heeft youtube nog iets te bieden.

Heel veel succes
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:53

PS pas ook heel goed op de lengte van je lijn. Als je nog niet zo handig bent met de lijn, is de kans nml groter dat je paard erin stapt. Let hierom continu op of je lijn niet te lang is. Succes!!!!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 08:57

Dankje voor de tip ^^

Binnenkort ga ik longeren met longeerlijn aan het halster. De eigenaresse helpt me dan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:11

Dat lijkt me het beste, lekker oefenen met iemand die het beter kan en verder wat googelen. Het is nogal lastig om in één topic "alles" uit te leggen ;)
Maar om op je oorspronkelijke vragen terug te komen: Een longeersingel gebruikt men om hulpteugels aan of door te bevestigen, die de hoofdhouding en activiteit van het paard beïnvloeden. Als je begint met longeren heb je die, waaronder de pessoa, nog lang niet nodig. Wat je nodig hebt is een paard, een longeerlijn en een longeerzweep. Als je longeert vormen die drie de zijden van een driehoek. Jouw ene arm stuurt de lijn, je andere arm stuurt de zweep, en paard blijft daartussen. Dat is de meest eenvoudige uitleg die ik kan verzinnen ;)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 09:13

Ik lees even mee :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 16:55

IngeK schreef:
Dat lijkt me het beste, lekker oefenen met iemand die het beter kan en verder wat googelen. Het is nogal lastig om in één topic "alles" uit te leggen ;)
Maar om op je oorspronkelijke vragen terug te komen: Een longeersingel gebruikt men om hulpteugels aan of door te bevestigen, die de hoofdhouding en activiteit van het paard beïnvloeden. Als je begint met longeren heb je die, waaronder de pessoa, nog lang niet nodig. Wat je nodig hebt is een paard, een longeerlijn en een longeerzweep. Als je longeert vormen die drie de zijden van een driehoek. Jouw ene arm stuurt de lijn, je andere arm stuurt de zweep, en paard blijft daartussen. Dat is de meest eenvoudige uitleg die ik kan verzinnen ;)

Ok, ik moest even klein beetje lachen om dat ik een paard nodig heb.
Dat is inderdaad wel zo handig XD
Dankje ^

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 19:18

Eigenares wilt me meten met de pessoa laten longeren 'want het paard kent alles al'
ja maar ik niet xd bij het begin beginnen

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:05

Tsja dat moet je met haar uitvechten he, daar kunnen wij je niet mee helpen.

Denk niet dat het voor jou nadelig is als zij er een pessoa om wil hangen hoor, het is haar paard, en als het paard het kent en zij er bij blijft, prima toch?