Luisteren naar rijden, of toch longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Luisteren naar rijden, of toch longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 14:54

Hallo,

Ik kon het nergens vinden, dus dacht ik vraag het maar hier.
Stel: Iemand is het paard aan het longeren, en er zit een ruiter op. Naar wie luistert het paard dan? Naar de longeur, of de ruiter? Alvast bedankt!

Groetjes! :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 14:56

Dat ligt eraan wat de reden is dat het paard aan de longeerlijn zit. Als het een jong paard is wat ingereden wordt is het in eerste instantie zo dat hij luistert naar degene die longeert en later naar de ruiter. Of met een zitles is het vaak ook zo dat de ruiter op dat moment alleen bezig is met z'n zit en de rest dus gedaan word door degene die longeert.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:01

Tigra_ schreef:
Dat ligt eraan wat de reden is dat het paard aan de longeerlijn zit. Als het een jong paard is wat ingereden wordt is het in eerste instantie zo dat hij luistert naar degene die longeert en later naar de ruiter. Of met een zitles is het vaak ook zo dat de ruiter op dat moment alleen bezig is met z'n zit en de rest dus gedaan word door degene die longeert.

Oké, dankjewel. Had er namelijk echt géén idee van! :) En als er een beginnende ruiter opzit?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:03

Viktor238 schreef:
Tigra_ schreef:

Oké, dankjewel. Had er namelijk echt géén idee van! :) En als er een beginnende ruiter opzit?

Bij een beginnende ruiter is vaak net zo als een zitles. Eerst word de ruiter geleerd om te zitten en niet om het paard te besturen of tempo aangeven pas als hun dat onder de knie hebben pakken ze er wat bij. Eigenlijk de beste manier om te beginnen. Eerst het ene en dan het andere en niet alles tegelijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:16

Mijn ervaring is dat het heel erg ligt aan wie er op zit en wie longeert. Als jij jouw paard longeert en er stapt een beginnende ruiter op die geen (of verwarrende) hulpen geeft, zal het paard vermoedelijk gewoon doen wat jij zegt.

Femek2902

Re: Luisteren naar rijden, of toch longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:22

Ik geef les aan een paar kinderen en het paard luistert naar allebei, als ik een hulp geef moet ze luisteren maar als de kinderen een hulp geven moet ze ook luisteren.
Maar als de teugels lang zijn dan luistert ze meer naar mij en als de teugels op maat zijn dan luistert ze meer naar de kinderen, maar ze blijft wel de hele tijd op mij letten.
Het ene kindje kon nog niet rijden, en het andere meisje is gehandicapt (lichamelijk, maar heeft er geen last van bij het rijden, maar als ze van het paard valt hebben we een probleem), dus vind het wel fijn dat het paard gewoon naar mij luistert, ook als er iets engs is..

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 15:34

Femek2902 schreef:
Ik geef les aan een paar kinderen en het paard luistert naar allebei, als ik een hulp geef moet ze luisteren maar als de kinderen een hulp geven moet ze ook luisteren.
Maar als de teugels lang zijn dan luistert ze meer naar mij en als de teugels op maat zijn dan luistert ze meer naar de kinderen, maar ze blijft wel de hele tijd op mij letten.
Het ene kindje kon nog niet rijden, en het andere meisje is gehandicapt (lichamelijk, maar heeft er geen last van bij het rijden, maar als ze van het paard valt hebben we een probleem), dus vind het wel fijn dat het paard gewoon naar mij luistert, ook als er iets engs is..

Dankjewel, dat is inderdaad dan wel fijn dat het paard toch een ook een oogje bij jou houd.

Dus het ligt aan de ruiter? Wanneer er een beginnende opzit zal het paard luisteren naar de longeur? En omgekeerd, naar de ruiter?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:48

Het ligt er aan, als ik mijn verzorgshetlander longeer die erg op mij gericht is dan luistert hij naar mij en niet naar degene op zijn rug maar een wildvreemd paard zou eerder naar zijn ruiter luisteren. :)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:52

Ik denk dat het paard inderdaad eerst naar degene luistert die hij het beste kent. Maar dat de ander dat prima over kan nemen als die de leiding neemt. Dus uiteindelijk luistert het paard waarschijnlijk het beste naar degene die de leiding neemt.
Maar dit wisselt per paard en ik denk dat sommige paarden goed in de war kunnen raken van twee verschillende hulpen door elkaar. Dus het is sowieso belangrijk om als ruiter en longeur samen te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 15:56

Bij beginnende ruiters of groene paarden gaat het altijd om de koppeling van longeur naar rijder. Het gaat erom dat het paard al bekent is met de hulpen van de longeur, en de ruiter gaat die hulpen over nemen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:38

Mijn trainster longeert mij wel eens als ik op het paard zit.
Wat ik merk, is dat ze in het begin vooral let op de longeur maar zodra ze eenmaal los is reageert ze gewoon op mijn hulpen en hoeft de longeur in principe niks te doen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 00:02

Altijd naar de ruiter.
De longeur is er ter ondersteuning of voor de veiligheid. Wat mij betreft ligt de aansturing altijd bij de ruiter en is de longeur er om te helpen.