Ik kon het nergens vinden, dus dacht ik vraag het maar hier.
Stel: Iemand is het paard aan het longeren, en er zit een ruiter op. Naar wie luistert het paard dan? Naar de longeur, of de ruiter? Alvast bedankt!
Groetjes!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tigra_ schreef:Dat ligt eraan wat de reden is dat het paard aan de longeerlijn zit. Als het een jong paard is wat ingereden wordt is het in eerste instantie zo dat hij luistert naar degene die longeert en later naar de ruiter. Of met een zitles is het vaak ook zo dat de ruiter op dat moment alleen bezig is met z'n zit en de rest dus gedaan word door degene die longeert.
Viktor238 schreef:Tigra_ schreef:Dat ligt eraan wat de reden is dat het paard aan de longeerlijn zit. Als het een jong paard is wat ingereden wordt is het in eerste instantie zo dat hij luistert naar degene die longeert en later naar de ruiter. Of met een zitles is het vaak ook zo dat de ruiter op dat moment alleen bezig is met z'n zit en de rest dus gedaan word door degene die longeert.
Oké, dankjewel. Had er namelijk echt géén idee van!En als er een beginnende ruiter opzit?
Femek2902 schreef:Ik geef les aan een paar kinderen en het paard luistert naar allebei, als ik een hulp geef moet ze luisteren maar als de kinderen een hulp geven moet ze ook luisteren.
Maar als de teugels lang zijn dan luistert ze meer naar mij en als de teugels op maat zijn dan luistert ze meer naar de kinderen, maar ze blijft wel de hele tijd op mij letten.
Het ene kindje kon nog niet rijden, en het andere meisje is gehandicapt (lichamelijk, maar heeft er geen last van bij het rijden, maar als ze van het paard valt hebben we een probleem), dus vind het wel fijn dat het paard gewoon naar mij luistert, ook als er iets engs is..