[AR] Zuen eindelijk beleerd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

f10j

Zuen eindelijk beleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:10

Vandaag hebben we Zuen voor het eerst voor de sulky gezet. *\o/* De vorige eigenaren zeiden dat hij erg bang was in enkelspan, maar we zijn het rustig gaan opbouwen. En ik moet zeggen ik zie het probleem niet! :+ Zuen was super braaf, en heel rustig! Helemaal top dus. :D
Afbeelding
even optuigen.
Afbeelding
kar er achter.
Afbeelding
mijn moeder liep het eerste stukje even mee.
Afbeelding
En toen los! Baasje super trots natuurlijk.

:evaw:

_Rozanne_

Re: Zuen eindelijk beleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:41

Leuk paardje! Ik zou alleen wel zorgen dat de sulky iets meer in balans komt, hangt nu heel erg naar voren...

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 16:47

Ja klopt, was mij ook al opgevallen.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:33

Leuk dat het gelukt is om hen weer rustig in de enkelspan te krijgen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:48

Wat fijn dat het zo goed is gegaan. Waarom zou hij zo 'bang' zijn in enkelspan dan? Is hij ook in 2span beleerd, dat hij 't dan wel gewoon braaf doet? en wat zou hij dan doen in enkelspan?

Pas er op dat hij nu misschien nog wat overdonderd kan zijn, en pas later, als je vaker gaat inspannen, 'praatjes' kan krijgen en dan zijn oude gedrag weer naar boven komt.

Verder hangt de 2wieler idd niet in balans en evenwicht, drukt nu op de rug. Lichtogen gat of enkele gaten hoger gespen, eventueel nog een gewichtje op de sulky en/of bankje wat naar voren.
Ten slotte mis ik wel 1 belangrijk hulpmiddel: je menzweep. Die zou ik de volgende keren er toch echt bij houden ;)

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 12:01

Hij stond altijd in het 2span bij zijn vorige eigenaren, en ze zeiden tegen ons dat hij in enkelspan "spoken" zou zien. Verder hebben ze er niets over gezegd. Maar wij hebben ontdekt dat hij nogal verlatingsangst heeft als zijn maatje weg gaat. Als ik met mijn andere shet bezig ben in een ander weiland, word Zuen helemaal gek en probeert hij door het hek heen te springen. Daar zijn we meer dan een jaar mee bezig geweest om dat er uit te krijgen. En toen zijn we met opnieuw beleren begonnen, en is er niets meer aan de hand.
Mijn vader is op dit moment bezig met de sulky in evenwicht te brengen.
Ik heb mijn menzweep normaal wel bij mij, maar mijn moeder hield Zuen nu nog even vast. Daarna heb ik 1 rondje alleen even gereden, en heb ik er even niet meer aan gedacht.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 16:09

Mijn vader heeft hem even versteld, en ik heb hem gelijk gepast.
Afbeelding
Is het nu goed zo?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:59

Nu vind ik hem aardig goed hoor.
anders ga je het over centimeters hebben, dat kan je doen maar lijkt me in dit geval niet nodig ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 02:17

_Isa schreef:
Nu vind ik hem aardig goed hoor.
anders ga je het over centimeters hebben, dat kan je doen maar lijkt me in dit geval niet nodig ;)

Hoe kan je dat beoordelen vanaf bovenstaande foto, als er niemand op de sulky zit?
:)* om te kijken of hij goed in balans en evenwicht hangt, moet er natuurlijk wel iemand op zitten.
TS, je bent ongetwijfeld op de goede weg, maar je kan 'm pas echt goed verstellen op het moment dat jij er op zit, en aan de hand daarvan verstellen.
En als je ineens met z'n 2en op de sulky gaat zitten, zul je 'm ook weer anders moeten instellen....

Overigens vind ik hem wel vrij ver in het lamoen staan; kan het lamoen niet korter versteld worden? Anders zou ik het lamoen laten inkorten, hij mag er echt een stuk dichter op (en ook dáarvan wordt de balans veel beter, en is dat ook gemakkerlijk in te stellen).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:43

Wat een mooie pony zeg, en wat knap dat jullie het geduld hebben opgebracht om hem weer voor de tweewieler te krijgen. Super!

Evenwicht is soms lastig en inderdaad alleen te beoordelen als je erop zit. Vwb lengte lamoen, vond als je hem ingespannen had het wel meevallen hoor. Zou het maar even zo laten, zeker als hij vroeger bang is geweest in enkelspan. Stel dat hij er per ongeluk tegenaan tikt in flinke draf of de boel even wat vlot remt omdat hij opeens stilstaat en het komt tegen z'n kont ben je verder van huis.

Lekker dooroefenen zo en voor je het weet doe je hele ritjes!

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 12:16

Bedankt voor het commentaar, en tips.
Als het deze week nog een dagje mooi weer word, ga ik wel weer een stukje met hem mennen. Dan maakt mijn moeder wel weer een foto, en plaats ik het hier. zodat jullie het beter kunnen beoordelen.

Sabinaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:45

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 18:06

Ja, dat lijkt me super leuk! Zodra ik vind dat hij er klaar voor is, ga ik me zeker opgeven.

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:07

wat een schattige pony!
btw, geweldige naam _O-

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:44

Wat een lekkere pony :D

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-13 21:11

haha, dankjewel.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 18:50

Afbeelding
vandaag was het mooi weer, dus even een foto gemaakt. Sorry voor de geweldige kwaliteit waarbij mijn touwtje aan de menzweep ineens magisch verdwijnt maar oké.
Wat vinden jullie? is de balans beter zo?